Miten puhua kulttuureista koulussa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Turun esi- ja perusopetuksessa
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Ajatuksia oppimisesta
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
ETIIKKA.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Universaalius Yksilö Emootio Kulttuuri Ryhmä
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
DRAAMAA USKONNON TUNNEILLA Anuleena Kimanen Tapiolan koulu, Espoo
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tietäminen taidon takana Menettelytapatieto on hiljaista ja käytännöllistä tietoa Hiljaisen tiedon elementit:  Aistitieto  Tunnetieto  Itsesäätelytieto.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Kieli itseilmaisun välineenä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Sosioemotionaalinen kehitys
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Fenomenologia.
Nopolan koulu Opettajien veso
Tavoitteet ja arviointi
Tasa-arvosuunnitelma
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Yhdenvertaisuus koulussa
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
9. Oppimisen psykologinen perusta
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Kouvolan Yhteislyseon
Maailmankatsomus.
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Miten puhua kulttuureista koulussa? Aistit avoimena kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen! Miten puhua kulttuureista koulussa? Tutkijatohtori Anuleena Kimanen Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä KuKaS 2018

Mikä näistä lauseista on sinulle läheisin / kuvaa ajatteluasi parhaiten? Ehkä ihmisiä pitäisi ajatella vain ihmisinä. Oppilaan oppiminen tai käytös ei riipu kulttuurista. Eivät kulttuurit törmää, kyse on kielimuurista tai yksilön asenteesta. Ei kulttuurisessa moninaisuudessa ole mitään erityistä, kantasuomalaisetkin ovat erilaisia keskenään. Kaikkien kanssa ei voi toimia samalla tavalla, pitää miettiä lähestymistä. Opettajan pitää tutustua erilaisten kokemusten ja merkitysten kirjoon, mitä oppilailla on. Opetusta pitää muovata toisenlaiseksi, kun on kulttuurisesti moninaisia oppilaita. Jos kulttuurista moninaisuutta on paljon, se voitaisiin nostaa koulun vahvuudeksi. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

Valitse nyt yksi lause toisesta sarakkeesta kuin äsken, ja valmistaudu perustelemaan se. Ehkä ihmisiä pitäisi ajatella vain ihmisinä. Oppilaan oppiminen tai käytös ei riipu kulttuurista. Eivät kulttuurit törmää, kyse on kielimuurista tai yksilön asenteesta. Ei kulttuurisessa moninaisuudessa ole mitään erityistä, kantasuomalaisetkin ovat erilaisia keskenään. Kaikkien kanssa ei voi toimia samalla tavalla, pitää miettiä lähestymistä. Opettajan pitää tutustua erilaisten kokemusten ja merkitysten kirjoon, mitä oppilailla on. Opetusta pitää muovata toisenlaiseksi, kun on kulttuurisesti moninaisia oppilaita. Jos kulttuurista moninaisuutta on paljon, se voitaisiin nostaa koulun vahvuudeksi. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

Ei oikeaa, ei väärää, mutta riskejä: sokeus vähemmistöjen asemalle relativismi Kulttuuri merkityksetön Kulttuuri merkityksellinen kulttuuriset stereotypiat, yleistykset sokeus erilaisille merkityksille ja kokemuksille joustetaan niin paljon, että ei odoteta mitään oppilailta opetus sopii parhaiten enemmistölle koulu joustaa vain vähän, pakottaa sosiaalistuminen yhteiskuntaan? KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

KuKaS - Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä Rakennetaan koulua, jossa saa näkyä ja kuulua joukkoon. Ihmiset eivät jakaudu selkeärajaisiin kulttuuriryhmiin. Tulisi pyrkiä katsomaan pinnan alle! Tapani Kulttuuri- ja katsomuseroille ei silti pitäisi olla sokea. Myös mm. ikä ja sukulaisuus vaikuttavat – mutta nekin usein kulttuurisidonnaisesti. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

Kulttuuri sekä identiteettinä että merkitysjärjestelmänä on… mosaiikki prosessi neuvottelujen kohde … yhtenä osana katsomus KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

Kulttuuri- ja katsomusreflektiivinen opettajuus tietoisuus omista oletuksista kyky toteuttaa tehdyt ratkaisut kyky ottaa huomioon erilaisia näkökulmia KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

Aistit avoimena kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen! anuleena.kimanen@helsinki.fi blogs.helsinki.fi/kulttuuri-ja-katsomussensitiivisyys