Miten puhua kulttuureista koulussa? Aistit avoimena kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen! Miten puhua kulttuureista koulussa? Tutkijatohtori Anuleena Kimanen Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä KuKaS 2018
Mikä näistä lauseista on sinulle läheisin / kuvaa ajatteluasi parhaiten? Ehkä ihmisiä pitäisi ajatella vain ihmisinä. Oppilaan oppiminen tai käytös ei riipu kulttuurista. Eivät kulttuurit törmää, kyse on kielimuurista tai yksilön asenteesta. Ei kulttuurisessa moninaisuudessa ole mitään erityistä, kantasuomalaisetkin ovat erilaisia keskenään. Kaikkien kanssa ei voi toimia samalla tavalla, pitää miettiä lähestymistä. Opettajan pitää tutustua erilaisten kokemusten ja merkitysten kirjoon, mitä oppilailla on. Opetusta pitää muovata toisenlaiseksi, kun on kulttuurisesti moninaisia oppilaita. Jos kulttuurista moninaisuutta on paljon, se voitaisiin nostaa koulun vahvuudeksi. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018
Valitse nyt yksi lause toisesta sarakkeesta kuin äsken, ja valmistaudu perustelemaan se. Ehkä ihmisiä pitäisi ajatella vain ihmisinä. Oppilaan oppiminen tai käytös ei riipu kulttuurista. Eivät kulttuurit törmää, kyse on kielimuurista tai yksilön asenteesta. Ei kulttuurisessa moninaisuudessa ole mitään erityistä, kantasuomalaisetkin ovat erilaisia keskenään. Kaikkien kanssa ei voi toimia samalla tavalla, pitää miettiä lähestymistä. Opettajan pitää tutustua erilaisten kokemusten ja merkitysten kirjoon, mitä oppilailla on. Opetusta pitää muovata toisenlaiseksi, kun on kulttuurisesti moninaisia oppilaita. Jos kulttuurista moninaisuutta on paljon, se voitaisiin nostaa koulun vahvuudeksi. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018
Ei oikeaa, ei väärää, mutta riskejä: sokeus vähemmistöjen asemalle relativismi Kulttuuri merkityksetön Kulttuuri merkityksellinen kulttuuriset stereotypiat, yleistykset sokeus erilaisille merkityksille ja kokemuksille joustetaan niin paljon, että ei odoteta mitään oppilailta opetus sopii parhaiten enemmistölle koulu joustaa vain vähän, pakottaa sosiaalistuminen yhteiskuntaan? KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018
KuKaS - Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä Rakennetaan koulua, jossa saa näkyä ja kuulua joukkoon. Ihmiset eivät jakaudu selkeärajaisiin kulttuuriryhmiin. Tulisi pyrkiä katsomaan pinnan alle! Tapani Kulttuuri- ja katsomuseroille ei silti pitäisi olla sokea. Myös mm. ikä ja sukulaisuus vaikuttavat – mutta nekin usein kulttuurisidonnaisesti. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018
Kulttuuri sekä identiteettinä että merkitysjärjestelmänä on… mosaiikki prosessi neuvottelujen kohde … yhtenä osana katsomus KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018
Kulttuuri- ja katsomusreflektiivinen opettajuus tietoisuus omista oletuksista kyky toteuttaa tehdyt ratkaisut kyky ottaa huomioon erilaisia näkökulmia KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018
Aistit avoimena kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen! anuleena.kimanen@helsinki.fi blogs.helsinki.fi/kulttuuri-ja-katsomussensitiivisyys