Kuluttaja-asiamies vs. SCA Tissue Finland Oy

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
Advertisements

Toimisto- ja tuottavuusyhdistys ESITTELY
Lelujen turvallisuudella ei leikitä • Joululelujen 15. vuosittainen markkinavalvontaprojekti • Ensimmäisiä leluprojekteja toteutettiin jo 70-luvulla •
Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä Ritva Hanski-Pitkäkoski.
LAPSET MARKKINOINNIN KOHDERYHMÄNÄ
Pupesoft myyntireskontra
Kokemukset uudesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta
HYRYN YHTEISÖJEN YHDESSÄ SOVITUT TOIMINTA- PERIAATTEET Hyryn kokous
© Mela 2011 Vakuuttavaa hyvinvointia. © Mela 2011 Mela tarjoaa turvallisuutta Maatalousyrittäjien eläkelaitos – Mela hoitaa maanviljelijöiden, kalastajien,
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
Lukemaan oppii vain lukemalla
E-lasku  osa tehokasta maksuprosessia
Matematiikan yo-ohjeita. Yleisohjeita Laskimet ja taulukot on tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta (24h) ennen kirjoituspäivää kansliaan. Laskimien.
Markkinaoikeus - harjoitukset
Matematiikan yo-ohjeita Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta ennen kirjoituspäivää kansliaan.  Laskimien.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Systeemityö 2 Vesiputousmalli Teppo Räisänen, Principal Lecturer
Johdatus ohjelmistoliiketoimintaan harjoitustyö
Alkoholin mainonta ravintolassa
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lisätietoja: Pirjo Räsänen
TIETOTEKNIIKKARIKOKSET ELEKTRONINEN TODISTUSAINEISTO tietotekniikkarikosyksikkö.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
18 Yrittäminen alkaa ideasta s
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
SOPIMATON MENETTELY ELINKEINOTOIMINNASSA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Aineisto on vapaasti muokattavissa
Koiran kauppa. Koiran luonnevika. Koiran lopettaminen
Matkailujuridiikka Ylipainomaksu – kohtelu lähtöselvityksessä
Liisa Hentilä ja Jesse sjölund
Muutamia uskomuksia patenteista
Hyvä käyttöohje ohjeet_opas.pdf.
Terveystiedon ainereaali
Yritykset ja yhteiskunta
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
Rahoitusoikeus, luento 3
Mediatekniikan Seminaari Annina Alamäki
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
KULUTTAJANSUOJA.
Muutamia uskomuksia patenteista
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANSUOJA.
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
WICKED PROBLEMS Benchlearning -projekti korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämistapana Satu Peltola, Ari Lindeman –
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Vertikaaliset rajoitukset
Asiointiarkitehtuuri
KULUTTAJANSUOJA.
Vero-osion rakenne 1. lähiopetustunti 2. etänä 3. lähiopetustunti
Verokannat - tarkennus
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
KULUTTAJAMARKKINOINNIN SÄÄNTELYÄ
Esityksen transkriptio:

Kuluttaja-asiamies vs. SCA Tissue Finland Oy Maiju & Lasse

Kiista Kiista syntyi, kun kuluttajaviranomainen suuttui SCA:n Lotus- talouspapereiden, -nenäliinojen ja wc-papereiden markkinointikampanjasta ja siihen liittyneistä arpajaisista, jossa päävoitto oli 100 000 euroa Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan ”poikkeuksellisen suuri” voitto ja ”äärimmäisen pieni” mahdollisuus voittaa ”ohjasivat epäasianmukaisesti” kuluttajien harkintaa ja päätöksentekoa Todennäköisyys voittaa päävoitto oli yhden suhde 2,4 miljardiin Kuluttajaviranomaisen mielestä SCA:n olisi pitänyt valistaa kuluttajia päävoiton voittamisen epätodennäköisyydestä Tapaus oli ensimmäinen aggresiiviseen mainontaan liittyvä

Hakemus SCA Tissue Finland Oy:tä kielletään kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa antamasta väärää vaikutelmaa siitä, että kuluttaja voi voittaa arvonnan pääpalkinnon, vaikka sen voittaminen on äärimmäisen epätodennäköistä. SCA Tissue Finland Oy:tä kielletään käyttämästä markkinoinnissa arpajaisia, niihin liittyviä voittoja ja osallistumiskehotuksia siten, että kuluttajan päähuomio keskittyy sanottuihin myynninedistämiskeinoihin. Molempia kieltoja on noudatettava heti antopäivästä lukien. Molempia kieltoja on vaadittu tehostettaviksi 100.000 euron sakon uhalla SCA kiistää syytökset ja on luvannut olla toistamatta vastaavanlaista kampanjaa

Vastaus Lotus-Potti.fi-kampanjaan liittyvien arvontojen osallistumisehdot ovat olleet selkeitä ja ymmärrettäviä sekä helposti saatavilla kuluttajansuojalain 2 luvun 13 §:n edellyttämällä tavalla Arpajaiset eivät ole hallinneet markkinointiviestintää tarjottavan hyödykkeen sijasta Kampanjatiedotetta on painettu vain osaan kampanjatuotevalikoimasta Kampanja ei lisännyt merkittävästi Lotus-tuotteiden menekkiä

Ratkaisu Markkinaoikeus katsoo, ettei Lotus-Potti.fi-kampanjaa voida tapauskohtaisten arviointiperusteiden mukaan pitää aggressiivisena ja siten sopimattomana Markkinaoikeus on katsonut, ettei SCA:n Lotus-Potti.fi-kampanja ole ollut kuluttajansuojalaissa kiellettyä sopimatonta menettelyä. Näin ollen edellytyksiä kuluttaja-asiamiehen vaatimien kieltojen määräämiselle ei ole ja hakemus on hylättävä http://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/markkinaoikeudelliset asiat/markkinaoikeudellisetasiat/1391767188347.html