Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiointiarkitehtuuri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiointiarkitehtuuri"— Esityksen transkriptio:

1 Asiointiarkitehtuuri
Paketti 1 Tietojen siirto kansalaisen ja ammattilaisen välillä STM: Asiointiarkkitehtuuri

2 Tavoitteet Kansalainen pystyy tallettamaan haluamiaan tietoja Omatietovarantoon Kansalainen saa käyttöönsä omat tietonsa myös ammattilaispuolelta Kansalainen pystyy antamaan tietojaan haluamiensa palveluiden käyttöön Kansalainen pystyy antamaan haluamiaan tietoja ammattilaisen käyttöön Tiedonsiirto on kansalaisen kannalta ymmärrettävä ja helppo Tiedonsiirto tuottaa ammattilaiselle hyödyllistä tietoa ja on luonnollinen osa toimintaprosessia Tiedonsiirto on luotettava ja jäljitettävä Mikko Huovila

3 Kansalainen pystyy tallettamaan tietojaan
Ei varsinaisesti osa tätä työpakettia Mikko Huovila

4 Kansalainen saa käyttöönsä omat tietonsa myös ammattilaispuolelta
Kansalainen saa käyttöönsä omat tietonsa sähköisessä ja käyttökelpoisessa muodossa (Tietosuoja-asetus) Yksittäisessä tapauksessa voidaan yksittäinen tieto merkitä piilotettavaksi Tietojen ei tarvitse olla samassa muodossa kuin ammattikäytössä, mutta sen pitää palvella kansalaista Esimerkiksi asiakirjarakenne voidaan purkaa Ei allekirjoitettu Mikko Huovila

5 Kansalainen pystyy antamaan tietojaan haluamiensa palveluiden käyttöön
Kansalainen voi itse päättää omien tietojensa käytöstä Myös ammattilaispuolelta siirrettyjä tietoja Kansalainen antaa oikeuden haluamalleen palvelulle lukea ja/tai kirjoittaa omia tietojaan Mikko Huovila

6 Kansalainen pystyy antamaan haluamiaan tietoja ammattilaisen käyttöön
Annettavat tiedot pitää pystyä määrittelemään halutulla tarkkuudella Ei yleisiä tai laajoja suostumuksia Vastaanottaja pitää pystyä määrittelemään Ei kaikille ammattilaisille Organisaatiotaso / toimipaikka Tiedot annetaan ammattilaiselle, joka päättää niiden hyväksymisestä Suostumus pitää voida peruuttaa tai muuttaa Mikko Huovila

7 Tiedonsiirto on kansalaisen kannalta ymmärrettävä ja helppo
Omatietovaranto on kansalaisen työkalu ja se pitää suunnitella kansalaisen lähtökohdista Suostumus/luvitus Tietojen ryhmittely ja esitys Kansalaisen toimenpiteiden pitää olla selkeitä ja niiden seurausten ymmärrettäviä Kansalaisella pitää olla kontrolli siitä mitä tapahtuu, mutta silti tavoitteena on helppokäyttöisyys Mahdollisuus automatisoida siirto Mikko Huovila

8 Tiedonsiirto tuottaa ammattilaiselle hyödyllistä tietoa ja on luonnollinen osa toimintaprosessia
Ammattilaisen kannalta tietojen saaminen Omatietovarannosta vastaa sitä, että potilas itse kertoo jotakin Tietojen hyväksyminen/tuonti Kantaan pitää tapahtua helposti Tietojen pitää olla jäsennetty niin, että ne palvelevat ammattilaisen työtä Ryhmittely Tietosisältö Tuontiprosessin pitää olla selkeä ja ymmärrettävä Mikko Huovila

9 Tiedonsiirto on luotettava ja jäljitettävä
Kansalainen voi olla varma, että lähetetyt tiedot on vastaanotettu Ammattilainen voi olla varma, että tiedot liittyvät oikeaan potilaaseen Tapahtumat ja tietosisällöt voidaan selvittää jälkikäteen Mikko Huovila

10 Tietovarastoihin liittyvät vaatimukset
Kanta Potilasasiakirjojen talletuspaikka Vain ammattilaisten tuottamaa tietoa Muuttumattomuus ja jäljitettävyys Säilytysajat laki/asetusten mukaan Omatietovaranto Kansalaisen itse tuottamat tiedot Ei vaatimuksia säilytykselle Kansalainen omistaa tiedot Kansalainen voi muuttaa tai poistaa tiedot Mikko Huovila

11 Huomioita tietovarastoista
Ammattilaisen hyväksymä kansalaisen tuottama tieto muuttuu potilastiedoksi ja sitä pitää kohdella potilastietona Kansalaisen vastaanottama potilastieto muuttuu tavalliseksi tiedoksi eikä sitä enää kohdella potilastietona Miten kohdellaan tietoa, jonka ammattilainen katsoo, mutta ei hyväksy Tätäkin pitää kohdella potilastietona, koska asialla voi olla merkitystä hoitovirhetapauksissa Miten kohdellaan tietoa, joka on ammattilaisen käytössä, mutta jota ei katsota Tälläkin voi olla merkitystä hoitovirhetapauksessa Mikko Huovila

12 Periaatteellisia toteutusvaihtoehtoja
Tietojen kopiointi Kantan ja Omatietovarannon välillä Kansalainen valitsee (tai automaatti) tietyt tiedot, jotka lähetään Kantaan erilliseen osioon Siirto tapahtuu käyttäen lomakkeita, joilla varmistetaan tietojen hyödyllisyys ja käytettävyys Saapuneesta tiedosta tulee heräte potilastietojen yhteyteen Ammattilainen hyväksyy lomakkeen, joka siirtyy potilastietojen yhteyteen Tietojen suorakäyttö Kansalainen avaa haluamansa tiedot ammattilaisen käyttöön Ammattilainen saa herätteen uusista tiedoista Ammattilainen avaa yhteyden Omatietovarantoon ja katsoo tiedot siellä Ammattilainen kopioi haluamansa tiedot osaksi potilastietoja Mikko Huovila

13 Kopiointi Hyvää Huonoa Selkeä ero oman tiedon ja potilastiedon välillä
Hyvin määritelty siirtoprosessi Jäljitettävyys ja lokitus helppoa Kansalainen pystyy vapaasti käyttämään ammattilaisen tuottamaa Omatietovarantoon kopioitua tietoa Huonoa Tiedoista kaksi fyysistä kopiota Tietojen ajantasaisuus vaikeampi järjestää Edellyttää ammatilaisen käyttöliittymää potilastietojärjestelmiin / tiedonhalintapalveluun Mikko Huovila

14 Suorakäyttö Hyvää Huonoa Tiedot aina ajantasaisia Tilansäästö
Riippumattomuus potilastietojärjestelmistä Huonoa Tietojen hallinta Omatietovarannossa Mitä tietoja ammattilainen katsoi, mutta ei kopioinut potilastietoihin Mitä tietoja ammattilainen olisi voinut katsoa, mutta ei katsonut Mikä oli em. Tietojen sisältö silloin, kun ammattilainen niitä katsoi Pääsynhallinta Omatietovarannossa Kuka (mistä organisaatiosta) pääsee katsomaan kansalaisen tietoja Miten kansalainen saa käyttöönsä ammattilaisen tuottamat tiedot Kansalaiselle ja tämän käyttämälle palvelulle lukuoikeus Kantaan Mikko Huovila


Lataa ppt "Asiointiarkitehtuuri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google