Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Mediatekniikan Seminaari Annina Alamäki 07.04.2011
Web-analytiikka Mediatekniikan Seminaari Annina Alamäki
2
Esityksen rakenne Mitä? Historia lyhyesti Miksi?
-mitä tietoja vierailijoista kerätään? Teknologiat -lokiseuranta -selainpohjainen seuranta Tavoitteet -käytettävyyden parantaminen -investoinnin tuottoprosentin maksimointi Kävijänseurantaohjelmat -Google Analytics Tulevaisuus Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
3
-Web Analytics Association-
Mitä? 1/2 ”web analytics is the objective tracking, collection, measurement, reporting and analysis of quantative Internet data to optimize websites and web marketing initiatives” -Web Analytics Association- Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
4
Mitä? 2/2 Tiedon keräämistä Käsittelyä Analysointia
Johtopäätösten tekoa Tavotteiden asettamista - konversioarvo (conversion rate) Apuvälineenä kävijänseurantaohjelmisto Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
5
Historia 1990-luvulla servereiden virhelokit 1995 kävijälaskuri
2000-luvun alussa kaupallinen web-analytiikka 2005 Google Analytics Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
6
Miksi? ROI = Return on Investment Verkkosivuston kehitys
Reaaliaikaisuus Mahdollisuus reagoida heti muutoksiin Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
7
Tietotyypit Vierailijoiden määrä Sivulatausten määrä Aika
Tekniset tiedot Välitön poistumisprosentti Ainutlaatuiset käynnit vs. ”uskolliset kävijät” Maantieteellinen sijainti ja kieli Kävijän yritys Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
8
Teknologiat 1/2 Lokiseuranta -sivuston omalla palvelimella Ongelmia
-ei raportoi käyntejä luotettavasti -raportoi hakurobottien käynnit -seuraa eri IP-osotteita, ei eri kävijöitä Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
9
Teknologiat 2/2 Selainpohjainen seuranta -JavaScript
-yleensä ulkopuolisella palvelimella -usein vastuu siirretty kolmannelle osapuolelle Ongelmia -osalla JavaScript ei sallittu -konflikteja olemassa olevan JavaScriptin kanssa Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
10
Tavoitteet 1/2 Käytettävyyden parantaminen
-ensivaikutelma tärkeä brändin kannalta -helposti lähestyttävä sivusto -miellyttävä käyttää -sisäiset reitit, linkitykset -mitä kautta poistutaan ulkoisille sivuille -välitön poistumisprosentti eri lähteistä Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
11
Tavoitteet 2/2 Investoinnin tuottoprosentin maksimointi
-mainonta ja markkinointi -mainosbannerit ja linkit -kampanjoiden linkitykset yksilölliset -mitkä yritykset ovat kiinnostuneita -kilpailijoiden seuranta -kuluttajien ”huolenaiheiden” selvittäminen Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
12
Kävijänseurantaohjelmat
Suomessa suosituin Google Analytics Kaupallisista Snoobi Muita: WebTrends, Coremetrics, Omniture, WebSideStory Palveluja tarjoavilla yrityksillä omia ohjelmistoja Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
13
Google Analytics 1/5 Google Analytics
-Urchin Tracker, Google osti v. 2005 -lisenssimaksuton -helppokäyttöinen -selkeät visuaaliset raportit -yhteensopivuus Google Adwordsin kanssa -toimii Googlen palvelimilla, luotettavuus Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
14
Google Analytics 2/5 <script type="text/javascript"> var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA ']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = (' == document.location.protocol ? ' : ' + '.google analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); </script> Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
15
Google Analytics 3/5 Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
16
Google Analytics 4/5 Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
17
Google Analytics 5/5 Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
18
Tulevaisuus Vielä alkutekijöissään
Kaikki yritykset eivät osaa hyödyntää Microsoftilta vastaus Google Analyticsiin? Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
19
Yhteenveto Tavoitteena verkkosivuston ja markkinointitoimenpiteiden kehittäminen, ROI:n maksimointi Laajasti erilaista dataa vierailijoista Lokiseuranta ja selainpohjainen seuranta Google Analytics ilmainen ja jokaiselle vapaasti käytettävissä. Kasvava ja kehittyvä ala Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
20
Kiitos! Mediatekniikan Seminaari Web-analytiikka Annina Alamäki
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.