Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tervetuloa! OPS 2016.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Arviointi.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Alakoulusta yläkouluun
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat syksyn 2017 vanhempainiltoihin 6.5.2019

Sisältö Uusi opetussuunnitelma – mikä muuttuu? Kielitietoinen koulu: vieraiden kielten opiskelu käynnistyy aikaisemmin Monialaiset oppimiskokonaisuudet Laaja-alainenoppimisen osaaminen Oppimisen arviointi Oppimisympäristö laajenee 6.5.2019

Oppiminen monimuotoistuu ja toiminnallistuu Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle Arvioinnin kohteena ovat taidot ja omien tavoitteiden mukainen edistyminen Englanti alkaa 2. luokalla Ruotsi alkaa 6. luokalla Yhteiskuntaoppi alkaa 4. luokalla Oppilaanohjaus alkaa jo 1. luokalla osana muuta oppimista Käsityö on yksi oppiaine (sis. Aikaisemmat erilliset teknisen- ja tekstiilityön) Tunti liikuntaa lisää 7. luokalla Puoli viikkotuntia TVT-opiskelua 7. luokalla 6.5.2019

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Opitaan ymmärtämään asioiden välisiä suhteita usean oppiaineen näkökulmasta. Oppiaineet, eri-ikäiset oppilaat, opettajat, ohjaajat ja koulun muu toiminta limittyvät toisiinsa yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö lisääntyy mm. nuorisopalvelujen, museoiden, kirjastojen, yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Huoltajat mukaan! Monialainen osaaminen arvioidaan osana oppiaineita. 6.5.2019

Laaja-alaiset osaamiset taidot Laaja-alaisen osaamisen taidot = tulevaisuuden taidot Taitoja harjoitellaan ja arvioidaan osana oppiaineiden opiskelua sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta. 6.5.2019

Oppimisen arviointi Arvioinnin painopiste on jatkuvassa arvioinnissa – arviointi on palautteen antamista koko lukuvuoden ajan. Arvioidaan opittua ja kuinka yhdessä sovitut tavoitteet saavutetaan. Arviointikeskustelut toteutetaan vuosiluokilla 1-7 viikkojen 46–6 aikana. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltajat ja opettaja yhdessä käyvät läpi oppimisen kokonaisvaltaista etenemistä. Arvioinnissa hyödynnetään oppiainekohtaisia taitotasokuvauksia, vuosiluokkakokonaisuuksissa 1-2, 3-6 ja 7. Oppimisen arviointi muodostaa koko perusopetuksen kattavan jatkumon. Vuosiluokilla 1-6 lukuvuositodistuksissa käytetään sanallista arviointia. 7. luokalla numeerista arviointia ja tarvittaessa sanallista arviointia.

Kahdenlaisia arviointikeskusteluja Arviointikeskustelu väliarviointina (oppilas, huoltaja ja luokanvalvoja erillisenä ajankohtana marras-helmikuu, 30 min.) Arviointikeskustelu oppiaineen tavoitteiden saavuttamisessa (oppilas ja aineenopettaja oppituntien yhteydessä koulupäivän aikana) Seitsemännet luokat

Arviointikeskustelu väliarviointina ennakkoon täytetään Wilmassa lomake, joka toimii keskustelun pohjana oppilaan näkökulma hänen opiskelustaan on keskiössä teemana laaja-alainen osaaminen – ei yksittäiset oppiaineet aikuisten rooli keskustelussa on kuunnella ja tukea oppilasta sekä tarvittaessa ohjata tavoitteiden mukaiseen toimintaan Seitsemännet luokat

Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle Oppimista tapahtuu kaikkialla Ylös pulpeteista ja ulos luokkahuoneista! Perinteinen oppikirja on vain yksi oppimisen välineistä. Monilukutaito haastaa hyödyntämään erilaisia oppimateriaaleja ja sähköisiä oppimisympäristöjä. Jyväskylässä Kulttuuri-kompassi ja Liikkuva koulu -toiminta toteuttavat oppimista monipuolisissa oppimisympäristöissä. Oppituntien toiminnallisuus toteutuu luokkahuoneiden lisäksi pihalla, lähipuistossa, lähimetsässä, museoissa, liikuntapaikoilla, nuorisotiloilla ja kirjastoissa. 6.5.2019