Järjestökoulutuksen kehittäminen PROSESSIKUVAUS Sirpa Suomalainen, 29.10.2017
Järjestökoulutuksen nykyiset järjestelmät
Järjestökoulutuksen nykyinen OPS
Prosessi etenee: Alkuvuosi 2018 Kevät 2018 Kevät – Kesä 2018 Koulutusjärjestelmä ja OPS Kootaan projektiryhmä. Nykytila: mitä toimintoja palokunnassa on, mitä osaamista niissä tarvitaan tai vaaditaan. Tehdään tarvittavat muutokset järjestötoiminnan koulutusjärjestelmään ja OPS:iin osaamistarpeiden mukaisesti (järjestelmän kuvaus, rakenteet ja sisällöt). Toteutussuunnitelmat Tehdään uudistetun opetussuunnitelman osaamistarpeista toteuttamissuunnitelmat. Arvioidaan itse tuotettavan materiaalin ja aineiston tarve. Yhteistyö muiden koulutuksen järjestäjien kanssa. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen huomioiminen. Koulutusaineiston tuottaminen Rakennetaan tarvittavat koulutuskokonaisuudet (osaamistavoitteet, sisällöt, materiaalit, vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja osaamisen arviointi). Kouluttajan ja kouluttautujan aineistot. Osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät näkökulmat. Opetussuunnitelman kehittäminen Luodaan opetussuunnitelman seurantaan, arviointiin ja kehittämiseen prosessi ja tarvittavat apuvälineet prosessin hallintaan. Kokeilu Valmiiden koulutuskokonaisuuksien kokeilu toteutetaan heti niiden valmistuttua Arvioidaan palautteen perusteella toteutusta ja kehitetään tarvittaessa Alkuvuosi 2018 Kevät 2018 Kevät – Kesä 2018 Toimintakausi 2018-2019
Osaamispolku / jäsenpolku
KOULUT-TAJAOSAA-MINEN Nuorten huolen tunnistaminen Erityisnuoret Lastensuojeluilmoituksen tekeminen JÄRJESTÖ- KOULUTUS OHJAAJA-OSAAMI-NEN YHDISTYS-OSAAMI-NEN KOULUT-TAJAOSAA-MINEN JOHTAJA-OSAAMINEN Yhdistystoiminnan perusteet Yhdistyksen talous Kehittyvät yhdistys Palokuntayhdistyksen hallinto Yhdistyksen verotus Viestintä Some Vapaaehtoisten johtaminen Vapaaehtoisten motivointi Projektiosaaminen Yhteisöllinen oppiminen Esiintyminen Yhteiset pedagogiset taidot TUVI, HÄLY ja nuoret
Oppimisympäristö Kurssit Itseopiskelu Osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja seuranta Nykyaikaisia oppimismenetelmiä