Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Advertisements

MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Varastopalvelujen osaamisalan laatupäivä Valinnaiset tutkinnon osat Opetushallitus Markku Karkama.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Mikä ihmeen oppisopimus?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö koulutuspalvelumme
Muuta ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma Opetusneuvos Seija Rasku, opetus- ja.
Pedagoginen Learning Cafe Varhaiskasvatus
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lähihoitajakoulutuksen uudet haasteet Lähihoitajakoulutuksen 20 – vuotisjuhlaseminaari Kuopio Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta ja reformista
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN TUTKINTOJEN JA PERUSTEIDEN KEHITTÄMINEN – OSAAMISPERUSTEISUUS TODEKSI HE- luonnoksen pohjalta säädökset – käsittelyprosessissa.
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Karvi arviointitiedon tuottajana
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Välinehuoltoalan perustutkinnon kokeilu - verkoston tapaaminen
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perustason ensihoidon kokeiluverkoston tapaaminen Stadin aikuisopisto Aira Rajamäki, opetusneuvos, Ammatillinen.
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi Minna Bálint Anne Liimatainen

Opetushallitus pähkinänkuoressa Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyivät 1.1.2017 uudeksi kehittämisvirastoksi, jonka nimi on Opetushallitus. Opetushallituksen perustehtävät ovat kehittää koulutusta, varhaiskasvatusta ja elinikäistä oppimista sekä edistää kansainvälisyyttä. Henkilöstöä 370 Pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen

Ammatillisen koulutuksen tutkintorakenne Opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella säädetään ammatillisista perustutkinnoista (ja niiden osaamisaloista), ammattitutkinnoista ja erikoisammattitutkinnoista sekä tutkintojen sijoittumisesta koulutusaloittain. Jatkossa tutkintojen koulutusalaluokittelusta luovutaan asetuksessa tutkintorakenteesta 18/01/2019 Opetushallitus

Ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen kehittämisen tavoitteita Yksilöllisemmät valinnat mahdollistavat tutkinnot Tutkintorakenteen selkeyttäminen eri käyttäjille Nopea reagointi muuttuviin työelämäntarpeisiin – ammattien muutoksen joustava huomioon ottaminen Joustavampi tutkinnon perusteiden kehittäminen 18/01/2019 Opetushallitus

Ammatillisen koulutuksen tutkintorakenne Tutkintorakenneasetus 1.8.2016 Ammatilliset perustutkinnot 52 Ammattitutkinnot 177 Erikoisammattitutkinnot 122 Ehdotus 1.1.2019  Ammatilliset perustutkinnot 43 Ammattitutkinnot 63 Erikoisammattitutkinnot 54 18/01/2019 Opetushallitus

Esimerkki Jalkojenhoidon ammattitutkinto Kipsausalan ammattitutkinto Obduktiopreparaattorin ammattitutkinto Välinehuoltajan ammattitutkinto Terveysalan ammattitutkinto Kaukolämpöasentajan ammattitutkinto Sähköverkkoasentajan ammattitutkinto Voimalaitoksen käyttäjän ammattitutkinto Energia-alan ammattitutkinto 18/01/2019 Opetushallitus

Tutkinnon perusteiden laadinnasta

Tutkinnon perusteiden yhteiset linjaukset Laadinnan reunaehdot Säädökset (lait ja asetukset) Tutkinnon perusteiden yhteiset linjaukset 18/01/2019 Opetushallitus

Tutkintojen määritelmät ja viitekehys Ammatillisessa perustutkinto: laaja-alaiset ammatilliset perusvalmiudet alan eri tehtäviin sekä erikoistuneempi osaaminen ja työelämän edellyttämä ammattitaito vähintään yhdellä osa-alueella Ammattitutkinto: työelämän tarpeiden mukaisesti kohdennettua ammattiosaamista, joka on perustutkintoa syvempää tai kohdistuu rajatumpiin työtehtäviin Erikoisammattitutkinto: työelämän tarpeiden mukaisesti kohdennettua ammattiosaamista, joka on syvällistä ammatin hallintaa tai monialaista osaamista HE 204/2016 tutkintojen viitekehyksestä Ammatilliset perustutkinnot ja ammattitutkinnot: taso 4 Erikoisammattitutkinnot: taso 5 18/01/2019 Opetushallitus

Tutkinnon perusteiden laadinnan ehtoja (nykytila) Tutkinnossa tai sen osaamisalassa vähintään yksi pakollinen tutkinnon osa ja valinnaisuutta Ammatilliset tutkinnon osat vastaavat työelämän työ- ja toimintakokonaisuuksia Tutkinnon osissa määrätään ammattitaitovaatimukset ja osaamisen arviointi Ammatillisissa perustutkinnoissa ammatillisten tutkinnon osien lisäksi yhteiset tutkinnon osat Ammatillisissa perustutkinnoissa tutkintonimikkeet määrätään tutkinnon perusteissa Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen osaamisalat ja tutkintonimikkeet määrätään perusteissa (tarvittaessa) 18/01/2019 Opetushallitus

Reformin mahdollisia vaikutuksia tutkinnon perusteiden laadintaan Osaamisperusteisuus Osaamispisteet Ammatillisen koulutuksen käsitteistö Perustutkintojen tutkinnon muodostuminen ml. osaamisalat Työelämätoimikunnat Yhteiset tutkinnon osat 18/01/2019 Opetushallitus

Tutkinnon perusteiden laadinta yhteistyöllä Kyselyt Työryhmät, ohjausryhmät Keskustelutilaisuudet Työpajat Työelämälähtöisyys Pohjavalmistelu virkamiestyönä Lausuntopyynnöt Kommentointipyynnöt 18/01/2019 Opetushallitus

www.oph.fi