Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKirsti Hämäläinen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Kunnan ja valtion muuttuvat roolit työllistämisessä Kuntatalouspäivä Kuopio Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
2
TE-palvelut perustuvat lakiin julkisista työvoima- ja yrityspalveluista
TE-palvelut ovat julkisia työ- ja elinkeinopalveluita, joita tarjoavat Työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot) Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus (TE-aspa) Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) vastaa yrittäjyys-, työllisyys- ja työvoimapolitiikan sekä työvoiman osaamisen kehittämisen strategisista linjauksista, säädösvalmistelusta, ohjeistuksesta ja tulosohjauksesta ELY-keskukset ja TE-toimistot suunnittelevat, kehittävät, yhteensovittavat ja toimeenpanevat TE-palveluja TE-palveluiden uudistamisen toimeenpano käynnistyi vuonna 2013 ja valmistuu 2015.
3
TE-palvelujen tehtävänä (roolina) on
Turvata osaavan työvoiman saatavuus yrityksille - tärkein Työllistää työnhakijat nopeasti – auttaa työn haussa Parantaa yritysten, yhteisöjen ja muiden työnantajien toimintaedellytyksiä – löytää sopivia työntekijöitä ja tarjota kehittämiseen palveluita. TE-palvelut on tarkoitettu työtä ja koulutusta hakeville henkilöille sekä yrityksille, yhteisöille ja muille työnantajille
4
Asiakkaan palvelutarve ratkaisee…
TE-palvelut on koottu kolmeen palvelukokonaisuuteen: Työnvälitys- ja yrityspalvelut Osaamisen kehittämispalvelut Tuetun työllistymisen palvelut TE-palvelut perustuvat aina henkilöasiakkaiden sekä yritysten, yhteisöjen ja muiden työnantaja- asiakkaiden palvelutarpeisiin TE-palvelun kolme palvelukokonaisuutta ovat hallituksen kärkihankelistalla – kaikille osa-alueille on suunnitteilla muutoksia
5
TE-Palvelut uudistaa toimintaansa…
TULOKSIIN PÄÄSEMINEN EDELLYTTÄÄ YHTEISTYÖTÄ JA OMAN ROOLIN SISÄISTÄMISTÄ – MUUTOKSEN TEKEMINEN VAATII TOIMINTATAPOJEN JA ORGANISAATIOKULTUURIN MUUTOSTA.
6
TE-palvelut muuttuvat, vuosi 2013
7
TE-palvelut muuttuvat, vuosi 2014
8
TE-palvelut muuttuvat, vuosi 2014
9
TE-palvelut muuttuvat, vuosi 2015
10
TE-palvelut muuttuvat, vuosi 2015
11
Kootusti mitä valtion roolissa on jo muuttunut
TE-palveluiden kokonaisuudistus, jossa kolme palvelukokonaisuutta toimistoverkon supistaminen – alueellinen toimija Lakien uudistaminen ja sähköisiäpalveluita – palkkatuki, työnhaun sähköistäminen, työmarkkinatuki jne. monikanavaisuus (verkkopalvelut, puhelinpalvelut, käyntiasioinnista ajanvaraukseen, kuvapalvelut)
12
Kootusti mitä valtion roolissa on jo muuttunut
Toiminnan painopisteen muutos Asiakas on keskipisteessä oli kysymys henkilö- tai yritysasiakkaassa – palvelua joustavasti tarpeeseen. Asiakkaiden oman aktiivisuuden merkitys – työnhaun voimassaolo ja oman tilanteen seuranta ja päivitys. Yritysten menestyminen takaa myös työllistymisen – kehittämispalveluita yrityksille. Yritysten aktivointi ja osallistaminen rekrytointiin. Monialainen yhteistyö vaikeasti työllistyville – TYP- kaikkiin kuntiin, vetovastuu kunnille.
13
Loppu pohdintaa… Tarvitaan laajaa yhteistyötä yritysten menestymisen edistämiseksi – osaavan työvoiman saatavuus on yksi keskeinen kilpailutekijä. Kunnan ja valtion keskinäinen nokittelu ei edistä kenenkään työllistymistä – yhteistyö ja keskittyminen omalle vastuualueelle edistää asioiden sujumista. Valtion – TE-palveluiden – rooli näyttäisi jatkossa olevan työnvälitys – työkykyisten ja osaavien työnhakijoiden välitys yhdessä yksityisten henkilöstövälitysyritysten kanssa. Kunnan rooli on huolehtia työnhakijoiden työkyvystä ja takaisin työkykyiseksi kuntoutumisesta. Oppilaitokset vastaavat jatkossa kaikesta ammatillisesta koulutuksesta, sen suunnittelusta, tuottamisesta ja hankinnasta – työvoimakoulutukset siirtyvät OKM:lle? Onko mahdollista, että Suomessa olisi kuntien työttömät ja valtion työttömät?
16
www.tyonantajanverkkolehti.fi www.te-palvelut.fi
Kiitos
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.