Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa 3T ja UVA2 –hankkeiden päättöseminaari 21.5.2014 1.1.2019
Organisaatio- ja johtamisjärjestelmän uudistaminen KPEDUssa - Mikä muuttui? 1.1.2014 alkaen nuorten koulutuksista vastaa Keski-Pohjanmaan ammattiopisto ja aikuiset kouluttaa Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutus. Opistojen nimet Keski-Pohjanmaan Opisto, Kokkolan ammattiopisto, Kokkolan kauppaopisto, Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto, Keski-Pohjanmaan maaseutuopisto ja Keski-Pohjanmaan aikuisopisto jäävät pois käytöstä. 1.1.2019
1.1.2019
Lähiajan muutoksia ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen peruskoulutuksen uudelleensuuntaaminen ja koulutustarjonnan kohdentaminen (KPEDUn järjestämisluvan opiskelijamäärä vähenee 216:lla vuoteen 2016 mennessä nykyisestä 2746:sta) sekä toiminnan sopeuttaminen niukkeneviin toimintatuottoihin Toiminta- ja laatujärjestelmä tulee olla Kesun linjausten mukaisesti valmis 2015 ja itsearvointi tehtynä -> samalla päivitämme yhteisiä käytänteitä uudessa organisaatiossa Rakennepaketti tuo mahdollisesti monta uudistusta Osittain suoriteperusteiseen rahoitukseen siirtyminen Rahoitus max 3 vuodesta/opiskelija Oppivelvollisuusiän nosto Järjestämisluvan hakeminen ennen vuotta 2016, järjestämisverkon tarkastelu Yhtiöittäminen ja kilpailuneutraliteetti muuttanee aikuiskoulutuksen toteuttamista osin 1.1.2019
Aikatauluja ja mahdollisuuksia Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta sivistysvaliokunnassa ja eduskunnassa touko-kesäkuussa. Tutkinnon perusteet uudistuvat ja uusien perusteiden mukainen koulutus aloitetaan 1.8.2015 Siirtymävaiheessa myös vanhat opiskelijat siirretään uusien tutkinnon perusteiden mukaiseen koulutukseen Opiskelijahuoltolain tuomat muutokset VALMA-koulutus aloitetaan 1.8.2015: uudet määräykset ja yksi Valma! (Ammattistartti, Aikalisä, Mamu valmistava, Talouskoulu) Oppisopimuksen mahdollisuuksien laajeneminen Nuorten aikuisten osaamisohjelma (myös pt:t mahdollisia) Eri koulutuksen järjestäjien kanssa toteutettavilla hankkeilla tavoitteena saada aikaan muutosta 1.1.2019
www.oph.fi/ampe Työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus olleet lähtökohtana jo parin kymmenen vuoden ajan Muutos tiede- ja oppiainekeskeisestä opetuksesta ammatillisen opiskelun jäsentämiseen työelämän toiminnan pohjalta on vaatinut ja vaatii aikaa sekä kansallisella tasolla että koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja opettajien toiminnassa Kyseessä sekä ajattelun että toiminnan muutos 1.1.2019
Miksi oppiainelähtöisestä työelämälähtöiseen osaamisperusteisuuteen? Koulutuksen työelämälähtöisyys/osaavan työvoiman tarve – yhteinen kieli koulutukselle ja työelämälle Opiskelijoille ja työelämälle ilmaistava konkreettisesti mitä osattava koulutuksen jälkeen Huomio opetussisällöistä oppimistuloksiin - mitä osattava koulutuksen ja tutkinnon suorittamisen jälkeen Selkeyttä oppimistulosten/ osaamisen arviointiin – näytöt aidoissa työelämän tilanteissa Tehokkuus ja laatu -oppimistulokset 1.1.2019
Osaamisperusteisuus TUTKE 2 HE: n perusteluissa Osaamisperusteisuutta koskevat linjaukset kautta linjan näkyvissä Tavoitteena on: siirtyä vahvempaan osaamisperusteisuuteen vahvistaa ammatillisten tutkintojen osaamisperusteista määrittelyä vahvistaa tutkinnon osiin perustuvaa rakennetta, mikä tukee joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista ja edistää aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoa 1.1.2019
Tutkintojen ja tutkinnon osien mitoitusperusteet Tutkintojen mitoitusperusteena osaamispiste- ammatillisena peruskoulutuksena suoritettavissa ammatillisissa perustutkinnoissa Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä tai asetuksella yli 180 osp, jos ammattialaa koskeva sääntely sitä edellyttää. Tutkinnon osien mitoitusperusteena osaamispiste Tutkinnon osien osaamispisteet määräytyvät sen mukaan, mikä on niihin sisältyvän osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa koko tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin 1.1.2019
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Opiskelijalla on oikeus saada tutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita vastaava aikaisemmin hankittu osaaminen tunnistetuksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustamisella voidaan saada suoritetuksi tutkinnon osia kokonaan tai osittain Myös arkioppiminen tulee tunnistaa -> HOPS:n merkitys korostuu, opettajien arviointi-osaaminen keskeistä ja rakenteiden tulee mahdollistaa joustavat opinpolut 1.1.2019
Muutoksilla on vaikutuksia Opiskelijan työhön Opettajan työhön Opinto-ohjaajien työhön Työelämäyhteistyöhön Opetusjärjestelyihin ja hallinnointiin oppilaitoksissa Muutokset otettava haltuun viestinnässä, ajattelussa ja toiminnassa – positiivisesti! 1.1.2019
”Muutoksen tulee olla turvallisempi kuin paikalleen jääminen ”Muutoksen tulee olla turvallisempi kuin paikalleen jääminen.” ministeri Lauri Ihalainen KIITOS! 1.1.2019