Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Arviointi osana oppimisprosessia
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen reformi
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Yhteiset tutkinnon osat
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Ammatillisen koulutuksen reformista
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa 3T ja UVA2 –hankkeiden päättöseminaari 21.5.2014 1.1.2019

Organisaatio- ja johtamisjärjestelmän uudistaminen KPEDUssa - Mikä muuttui? 1.1.2014 alkaen nuorten koulutuksista vastaa Keski-Pohjanmaan ammattiopisto ja aikuiset kouluttaa Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutus. Opistojen nimet Keski-Pohjanmaan Opisto, Kokkolan ammattiopisto, Kokkolan kauppaopisto, Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto, Keski-Pohjanmaan maaseutuopisto ja Keski-Pohjanmaan aikuisopisto jäävät pois käytöstä. 1.1.2019

1.1.2019

Lähiajan muutoksia ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen peruskoulutuksen uudelleensuuntaaminen ja koulutustarjonnan kohdentaminen (KPEDUn järjestämisluvan opiskelijamäärä vähenee 216:lla vuoteen 2016 mennessä nykyisestä 2746:sta) sekä toiminnan sopeuttaminen niukkeneviin toimintatuottoihin Toiminta- ja laatujärjestelmä tulee olla Kesun linjausten mukaisesti valmis 2015 ja itsearvointi tehtynä -> samalla päivitämme yhteisiä käytänteitä uudessa organisaatiossa Rakennepaketti tuo mahdollisesti monta uudistusta Osittain suoriteperusteiseen rahoitukseen siirtyminen Rahoitus max 3 vuodesta/opiskelija Oppivelvollisuusiän nosto Järjestämisluvan hakeminen ennen vuotta 2016, järjestämisverkon tarkastelu Yhtiöittäminen ja kilpailuneutraliteetti muuttanee aikuiskoulutuksen toteuttamista osin 1.1.2019

Aikatauluja ja mahdollisuuksia Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta sivistysvaliokunnassa ja eduskunnassa touko-kesäkuussa. Tutkinnon perusteet uudistuvat ja uusien perusteiden mukainen koulutus aloitetaan 1.8.2015 Siirtymävaiheessa myös vanhat opiskelijat siirretään uusien tutkinnon perusteiden mukaiseen koulutukseen Opiskelijahuoltolain tuomat muutokset VALMA-koulutus aloitetaan 1.8.2015: uudet määräykset ja yksi Valma! (Ammattistartti, Aikalisä, Mamu valmistava, Talouskoulu) Oppisopimuksen mahdollisuuksien laajeneminen Nuorten aikuisten osaamisohjelma (myös pt:t mahdollisia) Eri koulutuksen järjestäjien kanssa toteutettavilla hankkeilla tavoitteena saada aikaan muutosta 1.1.2019

www.oph.fi/ampe Työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus olleet lähtökohtana jo parin kymmenen vuoden ajan Muutos tiede- ja oppiainekeskeisestä opetuksesta ammatillisen opiskelun jäsentämiseen työelämän toiminnan pohjalta on vaatinut ja vaatii aikaa sekä kansallisella tasolla että koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja opettajien toiminnassa Kyseessä sekä ajattelun että toiminnan muutos 1.1.2019

Miksi oppiainelähtöisestä työelämälähtöiseen osaamisperusteisuuteen? Koulutuksen työelämälähtöisyys/osaavan työvoiman tarve – yhteinen kieli koulutukselle ja työelämälle Opiskelijoille ja työelämälle ilmaistava konkreettisesti mitä osattava koulutuksen jälkeen Huomio opetussisällöistä oppimistuloksiin - mitä osattava koulutuksen ja tutkinnon suorittamisen jälkeen Selkeyttä oppimistulosten/ osaamisen arviointiin – näytöt aidoissa työelämän tilanteissa Tehokkuus ja laatu -oppimistulokset 1.1.2019

Osaamisperusteisuus TUTKE 2 HE: n perusteluissa Osaamisperusteisuutta koskevat linjaukset kautta linjan näkyvissä Tavoitteena on: siirtyä vahvempaan osaamisperusteisuuteen vahvistaa ammatillisten tutkintojen osaamisperusteista määrittelyä vahvistaa tutkinnon osiin perustuvaa rakennetta, mikä tukee joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista ja edistää aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoa 1.1.2019

Tutkintojen ja tutkinnon osien mitoitusperusteet Tutkintojen mitoitusperusteena osaamispiste- ammatillisena peruskoulutuksena suoritettavissa ammatillisissa perustutkinnoissa Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä tai asetuksella yli 180 osp, jos ammattialaa koskeva sääntely sitä edellyttää. Tutkinnon osien mitoitusperusteena osaamispiste Tutkinnon osien osaamispisteet määräytyvät sen mukaan, mikä on niihin sisältyvän osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa koko tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin 1.1.2019

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Opiskelijalla on oikeus saada tutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita vastaava aikaisemmin hankittu osaaminen tunnistetuksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustamisella voidaan saada suoritetuksi tutkinnon osia kokonaan tai osittain Myös arkioppiminen tulee tunnistaa -> HOPS:n merkitys korostuu, opettajien arviointi-osaaminen keskeistä ja rakenteiden tulee mahdollistaa joustavat opinpolut 1.1.2019

Muutoksilla on vaikutuksia Opiskelijan työhön Opettajan työhön Opinto-ohjaajien työhön Työelämäyhteistyöhön Opetusjärjestelyihin ja hallinnointiin oppilaitoksissa Muutokset otettava haltuun viestinnässä, ajattelussa ja toiminnassa – positiivisesti! 1.1.2019

”Muutoksen tulee olla turvallisempi kuin paikalleen jääminen ”Muutoksen tulee olla turvallisempi kuin paikalleen jääminen.” ministeri Lauri Ihalainen KIITOS! 1.1.2019