Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Advertisements

Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Yritystapaus osa I – tervetuloa! KTT Christa Uusi-Rauva puh Kurssin vastuuopettaja.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Datan avaamisen ohjeistus
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
TOP-info Lanu osaamisala
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yrittäjyyden opinnot ja yrittäjyyspolku HAAGA-HELIAn Helsingin Liiketalouden opinnoissa Tiimi: Yrittäjyyden yliopettaja Tarja Römer-Paakkanen & Yrittäjyyden.
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Viestinnän työkalupakki
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Yrtin tärkeät päivämäärät (BUS1LH001:28)
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki, Pasila Tarja Heikkilä
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Kaupalliset aineet / Valtimo
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op  OPPIMISTEHTÄVÄ: YRITYKSEN TOIMIALA, STRATEGIAT JA TOIMINTA Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen

OPPIMISTEHTÄVÄN TAVOITTEET Opiskelija muodostaa kokonaiskuvaa olemassa olevan yrityksen vaatimasta liiketoiminta-osaamisesta, yrityksen toimintaympäristöstä ja toiminnasta. Teoriaoppia peilataan esimerkkiyrityksen toimintaympäristöön, strategisiin valintoihin ja toimintaan. Samalla opitaan työskentelyä ryhmässä projektin omaisesti: työskentelyn suunnittelua ja tinkimätöntä toteuttamista sekä tietojen hakemista eri lähteistä ja lähdekritiikkiä. Opitaan laatimaan yhteistyössä HAAGA-HELIAn ohjeistuksen mukainen oppimistehtävä ja käyttämään verkko-oppimisympäristöä oppimisen apuna. Lisäksi opitaan arvioimaan oppimisen onnistumista sekä yksilö- että ryhmätasolla. 29.12.2018

TYÖSKENTELYPROSESSI Ryhmä etsii itse sopivan ja yhteistyöhaluisen yrityksen. Älkää luottako yhteydenotossa sähköpostiin, vaan soittakaa! Tietoa haetaan eri lähteistä ja sitä arvioidaan ja muokataan yhdessä. Työskentelyssä hyödynnetään myös tietojenkäsittelyn, viestinnän ja ammatillisen kasvun (tiedonhaku) opintojaksojen tuottamaa oppimista. Mahdollisesti jotkin tehtävät kytkeytyvät yhteen. Opettaja ohjaa lähiopetustuntien yhteydessä ja verkossa. Vertaisryhmä on työn tukena, jos niin sovitte. 29.12.2018

OHJEET Kirjallinen ohje, jossa liitteenä 1) yrityskuvauksen sisällön pääkohdat 2) työskentelyprosessin kuvaamisen ja oppimisen arvioinnin ohjeet Koulun raportointiohje (MyNet) Katso ohjeista ensin, kysy sitten vasta! 29.12.2018

TYÖSKENTELY työpaikkana verkko-oppimisympäristö (Moodle) ja lisäksi halutessanne jokin muu verkkotyöpaikka ryhmillä omat keskustelualueet eri vaiheisiin ryhmän ensimmäinen tehtävä heti -> yritysvalinta mahdollisimman pian/vahvistus opettajalta työskentelysuunnitelma Moodlessa aikataulun mukaan ohjauskeskustelu ja väliraportti Moodlessa aikataulun mukaan muokkaus ja täydentäminen sen jälkeen; lisää ohjausta tarvittaessa esityksen valmistelu ja esitystilaisuus (läsnäolo pakollinen) arvioinnit (ryhmän oma arvio Moodleen, vertaisryhmäarvio sovitulla tavalla) mahdollinen arviointikeskustelu, jos on tarvis (läsnäolo) 29.12.2018

TUOTOKSET Kirjallinen 15 - 20 -sivuinen yrityskuvaus, johon sisältyy johdanto ja perustiedot yrityksestä toimintaympäristön analyysi (perustiedot toimialasta, makro- ja mikroympäristö) yrityksen strategiset valinnat ja toiminta (liikeidea liitteeksi) katsaus yrityksen taloudelliseen tilanteeseen yhteenveto ja omat johtopäätökset (työkaluna SWOT-analyysi) Esitys noin 20 minuutin esitys, jossa otetaan esiin kiinnostavimpia seikkoja yrityksestä käytetään esitysgrafiikkaa (PP, Prezi) ja muuta havainnollistamista 29.12.2018

YRITYSVALINTA ryhmien yritykset mieluiten eri toimialoilta valinnasta sovittava opettajan kanssa valinnan ideoinnissa tärkeitä ryhmäläisten omat kiinnostuksen kohteet ja kontaktit, erilaiset yrityshakemistot (linkkejä Moodlessa olevassa linkkitaulukossa), luova pohdinta, ”mitä näkyy koulumatkalla bussin ikkunasta” ym ei liian pieni yritys eikä myöskään liian iso yritys - konsernissa rajaus yhteen tulosyksikköön, toimipaikkaan tms mieluummin kuluttajatuotteita tai –palveluja tarjoava kuin b-to-b –yritys (b-to-b = business-to-business) 29.12.2018

YRITTÄJYYDEN NÄKÖKULMA Jos yritys on yrittäjävetoinen tai perheyritys sisällytetään työhön myös seuraavat asiat sopiviin kohtiin työtä perustiedot yrittäjästä (yrittäjäperheestä/-suvusta) yrittäjän taustatiedot (koulutus, työkokemus, perhe jne.) miksi yrittäjä on lähtenyt yrittäjäksi? miten yrittäjä kokee yrittäjyyden? miten yrittäjä näkee oman ja yrityksensä tulevaisuuden? (esimerkiksi tämä kysymys sijoittuu luontevasti työn yhteenvetokappaleeseen) Jos yritys ei ole yrittäjävetoinen mikroyritys tai perheyritys, käsitellään sopivassa kohden työtä (esim. henkilöstöprosessien yhteydessä) sisäisen yrittäjyyden näkymistä yrityksen toiminnassa. 29.12.2018

ARVIOINTI Oppimistehtävä muodostaa 50 prosenttia opintojakson arvosanasta. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin   työn kattavuus (25 %) työn johdonmukaisuus ja selkeys (20 %) keskeisen käsitteistön ja teorian hyödyntäminen (25 %) lähdemateriaalin hyödyntäminen (haasteellisuus, ajankohtaisuus ja monipuolisuus sekä viittausten ja luettelon laatiminen) (10 %) esityksen sujuvuus, mielenkiintoisuus ja havainnollisuus (10 %) työskentelyn suunnitelmallisuus ja vertaisryhmätyö (10 %). Opintojakson lopussa ryhmät arvioivat ryhmätyöskentelyn onnistumista ja vertaisryhmän tuloksia. Lisäksi pidetään tarvittaessa myös erillinen arviointikeskustelu, jossa ryhmä voi käsitellä työskentelyään ja saa palautetta. 29.12.2018