Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Advertisements

Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.

ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Yritysten kilpailuedun muu kuin lainsäädännöllinen suoja Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Toimitusketjujen hallinta ja sähköinen kaupankäynti
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Liikeidean esittelyohje
Toimintalinja 1 ( EAKR) Laadullisesti korkeatasoisiin aineettomiin ja aineellisiin yrityshankkeisiin Tuki yritysten kehittämisinvestointeihin Tuki yritysten.
1 Ideasta liiketoiminnaksi: Teknisen osaamisen merkitys Jukka Parkkinen Head of R&D, SGA Entertainment Nokia Oyj.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Yritysoston strateginen johtaminen Erkki Petäjä. Sisältö Tausta ja tarkoitus Strategia yritysoston lähtökohtana Yritysoston johtaminen Yritysoston strategisen.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Opinnäytetyö/Harjoittelu
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Klubin strategia työkalu KST
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Tuotteen tai palvelun myynti
Brändityön merkitys kansainvälistymisessä Sirkku Hahn
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Kilpailustrategia LEA4LH004 Arvoketjuanalyysi.
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Kilpailustrategia LEA4LH004 Kilpailija-analyysi
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Arvioinnista arkipäivää
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Jyrki Kontio, Ph.D. Aalto PRO Product Management,
Volitioprosessi, tahdon!
Kilpailustrategia LEA4LH004 Portfolio-analyysi Yrityksen sisäisiä analyysejä Riitta Rautava Kilpailustrategia LEA4LH004.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Kilpailustrategia LEA4LH004 Ympäristö-analyysi PESTE
Miten hankimme kilpailuetua? Miten keskeiset tavoitteemme toteutuvat?
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
Visio tulevasta toiminnastamme…
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu. Riitta Rautava

Pohdittavaa Parityö tunnilla: Selvitä itsellesi mitä tarkoittaa kilpailuetu? Tutki seuraavia yrityksiä (valitse 2 itsellesi mielenkiintoisinta) ja pohdi mistä niiden kilpailuetu muodostuu vai onko niillä kilpailuetua ollenkaan?: Itella Oyj Mehiläinen lääkäriasema Vaisala Oyj Eila Kaisla Varamiespalvelu Käy läpi jokainen kilpailuetu ja pohdin sen pysyvyyttä. Milloin ja miten se on syntynyt ja miten kauan luulet sen säilyvän? Parityö tunnilla: Keskustelkaa, mitä kilpailuetu tarkoittaa? Mitkä ovat yrityksenne kilpailuetuja – puretaan yhdessä taululle. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

Teoriaa arvoketjuista ja kilpailuedusta Porter: Kilpailuetu, Kappale 2 Arvoketju ja kilpailuetu Hitt & Ireland & Hoskisson: Chapter 3. The Internal Environment: Resources, Capabilities and Core Competencies Haberberg & Rieple: The Strategic Management of Organisations, Chapter 8 HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

Yrityksen sisäinen analyysi resursseista, kyvykkyyksistä, ydinosaamisesta Tarvitaan, jotta ymmärretään millä keinoin yritys kilpailee – vahvuudet ja kehittämiskohteet vision saavuttamiseksi. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

Yrityksen sisäisen analyysin komponentit kohti kilpailuetua ja strategista kilpailukykyä (Hitt – Ireland – Hoskisson) Strateginen kilpailukyky Kilpailuetu Tutustu myös Ydinosaamispuu- Käsitteeseen. Ydinosaamisten selvittäminen Ydinosaamiset (core competences) Arvoketju- analyysi 4 kriteriaa pysyvälle edulle Kyvykkyydet (capabilities) Resurssit aineelliset -aineettomat tuottaa arvoa asiakkaalle ei useita, joilla tätä kyvykkyyttä kallis imitoida ei voi korvata muilla kyvykkyyksillä ulkoistus (outsource) HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

... yrityksen resurssit Aineelliset rahoitus organisaatio: raportointi, seuranta, ohjaus fyysiset resurssit: tuotantolaitokset ja niiden varustelu, pääsy raaka-aineisiin teknologiset: patentit, tavaramerkit, copyright, ... Aineettomat ihmiset: tietämys (knowledge) uskollisuus johto organisaatiokäyttäytyminen innovointi maine brandi, maine, ... HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

... yrityksen kyvykkyydet (capabilities) Prosessit Kyvykkyys määritelmä: Yrityksen kyky käyttää yrityksen resursseja; kombinaatio proseduureista ja osaamisesta, joilla tuotetaan tuotteet ja palvelut KYVYKKYYS Työkalut ja teknologia Annukka Oiva Copyright © 2007 Oulun yliopisto Kyvykkyydellä tarkoitetaan aineettomien ja aineellisten pääomien integroitumisprosessin tuloksena syntynyttä yhteenliittymää, joka on kietoutunut organisaation infrastruktuuriin ja ilmenee organisaation toiminnassa vakiintuneina käytäntöinä. Kyvykkyys kuvaa, mitä organisaatio osaa tehdä ja viittaa organisaation ominaisuuteen, ei yksittäisten ihmisten osaamisiin tai teknologian tuomaan hyötyyn. Niiden tuottamilla tuotteilla ja palveluilla on erityisen paljon arvoa asiakkaille. Kyvykkyys määrittää organisaation suoritus- ja kilpailukyvyn sekä tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet. Strategiset kyvykkyydet ovat kyvykkyyksiä, jotka ovat välttämättömiä strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Strategian toimeenpanosuunnitelma perustuu niihin. Strategiset tavoitteet ovat kuitenkin aina lähtökohtaisesti venymisen tavoitteita; tavoitteita asetettaessa organisaatiolla ei ole vielä kyvykkyyttä toimeenpanna niitä. Organisaation kyvykkyyden tulee kehittyä organisaation strategisten tavoitteiden tasolle, jotta strategiset tavoitteet toteutuvat. Siksi strategian toimeenpanon kannalta on oleellista kyky johtaa kyvykkyyksiä strategisten haasteiden edellyttämällä tavalla ja vauhdilla. Strategisten kyvykkyyksien johtaminen on strategian toimeenpanon johtamista. Toteutumattoman strategian ratkaisuna ei välttämättä ole uuden strategian määrittäminen, vaan organisaation kyvykkyyden ja strategisten tavoitteiden välisen kuilun arviointi ja strategisten kyvykkyyksien kehittäminen. Organisaation strateginen valmius kuvaa onko organisaatiolla strategian toimeenpanon ja kyvykkyyksien vahvistumisen edellyttämät johtamisprosessit ja -käytännöt. Ihmiset – osaaminen HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

... yrityksen kyvykkyydet (capabilities) / 2 yrityksen on jatkuvasti oltava selvillä mitkä ovat ne kyvykkyydet, joita on ylläpidettävä kehitettävä ulkoistettava kyvykkyyksiä ovat esim.: tehokas jakeluketjun hallinta tehokas projektien hallinta nopea uuden teknologian soveltaminen tuotteisiin Prosessit Ihmiset – osaaminen Työkalut ja teknologia KYVYKKYYS HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

... yrityksen ydinosaamiset Ydinosaamisella yritys erottuu kilpailijoistaan. Ydinosaaminen on yrityksen ’personoima’ – sitä ei voi helposti kopioida. Yrityksen strategiatyössä (esimerkiksi arvioitaessa uuden asiakassegmentin mukaanottamista) kyvykkyyksien ja ydinosaamisten arviointi tehdään rinnakkain – niitä ei voi erottaa toisistaan. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

Ydinosaamisesta kilpailueduksi Ydinosaamisia tulee jatkuvasti seurata ja kehittää Ydinosaaminen on ’pysyvää’, jos Se tuottaa jatkuvasti arvoa asiakkaalle Ei ole useita kilpailijoita, joilla on tätä samaa osaamista Se on kallis imitoida Sitä ei voi korvata muilla kyvykkyyksillä HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

Pohdi ryhmässä: Miten McDonalds eroaa kilpailijoistaan? Mieti McDonaldsin toimintatapoja ja osaamista – yritystä kokonaisuudessaan ja kaikkia sen toimintoja: erityisesti niitä asioita, jotka erottavat sen kilpailijoista paremmuudellaan tai huonommuudellaan. Myös: mitä muutoksia olet huomannut yrityksen toiminnassa vuosien saatossa? KESKUSTELU RYHMÄSSÄ HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

Kilpailuetu - määritelmä Jokin etu, joka yrityksellä on kilpailijoihinsa nähden, jolla se tuottaa suurempaa myyntiä tai tulosta tai pystyy pitämään enemmän asiakkaita kuin kilpailijansa. Kilpailuetu voi rakentua mm. seuraaviin: Yrityksen kulurakenne Tuotetarjooma Jakeluketju Asiakastuki Osaamisen hallinta HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

Mitä kilpailuedulla tehdään? Mahdollistaa kilpailijoihin nähden paremman arvon tuottamisen yritykselle / omistajille Mitä pysyvämpi kilpailuetu, sitä vaikeampaa kilpailijoilla on tuhota sitä. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava