LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arvonlisävero kirjanpidossa
Advertisements

Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen.
Euroopan kemikaaliviraston REACH-valvontahankkeet ( EU:n yhdenmukaistetut valvontaprojektit )  REACH-EN-FORCE-1, 2009 – 2010  REACH-EN-FORCE-2, 2010.
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
LAKIKATSAUS Pellervon Päivän 2009 juhlaseminaari Helsingissä Lakiasiainjohtaja, varatuomari Kari Lehto Pellervo- Seura ry.
Päättäjäpäivä Vähittäiskaupan kilpailukyky.
Miten regulaattori voi tukea alan kehitystä? Pääjohtaja Rauni Hagman Viestintävirasto FiCom-seminaari: ICT-alan tulevaisuuden haasteet,
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
Kilpailuoikeuden pääpiirteitä
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Liikeidean esittelyohje
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
Arvonlisäverotus Verohallinto. Sisältö Mikä on arvonlisävero Kuka on arvonlisäverovelvollinen Mistä toiminnasta arvonlisäveroa maksetaan Paljonko arvonlisäveroa.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Yhteistyö laajenee 1951 Hiili- ja teräsyhteisö – Ranska, Länsi-Saksa, Benelux-maat, Italia 1957 Rooman sopimukset – Samat maat – EEC ja Euratom 1967 hallinnon.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Microsoft tekninen sidonta -case
Kilpailuoikeuden pääpiirteitä
Hannu Pokela © Castrén & Snellman
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Eurooppaoikeus Lue teksti s.57 ja vastaa kysymykseen Eurooppaoikeus – mitä se on?
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Hotellien sähköiset varauspalvelut ja MFN-lausekkeet
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Julkisten hankintojen yhdistyksen seminaari
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
LAINKÄYTTÖ.
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
HTT- TAVARANTARKASTUS
Kilpailuoikeuden perusteet
Määräävä markkina-asema
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANSUOJA.
Kilpailuviraston toiminnan esittely
ELINKEINONHARJOITTAJIEN VÄLISET KILPAILUNRAJOITUKSET
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
Yrityskauppavalvonta
Kilpailulainsäädäntö
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Vertikaaliset rajoitukset
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
EUROOPAN UNIONIN KILPAILULAINSÄÄDÄNTÖ
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Postilakiehdotus ja lehtijakelu
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Kuluttaja-asiamies vs. SCA Tissue Finland Oy
Kilpailuviranomaisten toiminta
Esityksen transkriptio:

LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT

LIIKEKILPAILU Kilpailulaki 12.8.2011/948

KARTELLI? Tuotteen X valmistajat Tuotteen X maahantuojat Tuotteen X vähittäismyyjät Sopivat esim. yhdenmukai-sista hinnoista 57 € 57 € 57 € 57 € 57 € 57 € 57 €

Elinkeinonharjoittajien väliset kielletyt kilpailunrajoitukset (1) Sopimukset, elinkeinonharjoittajien yhteenliittymien päätökset sekä elinkeinonharjoittajien yhdenmukaistetut menettelytavat, joiden tarkoituksena on merkittävästi estää, rajoittaa tai vääristää kilpailua tai joista seuraa, että kilpailu merkittävästi estyy, rajoittuu tai vääristyy

Elinkeinonharjoittajien väliset kielletyt kilpailunrajoitukset (2) Erityisesti kiellettyjä ovat menettelytavat, joilla suoraan tai välillisesti vahvistetaan osto- tai myyntihintoja taikka muita kauppaehtoja; joilla rajoitetaan tai valvotaan tuotantoa, markkinoita, teknistä kehitystä taikka investointeja; joilla jaetaan markkinoita tai hankintalähteitä; joiden mukaan eri kauppakumppaneiden samankaltaisiin suorituksiin sovelletaan erilaisia ehtoja siten, että kauppakumppanit asetetaan epäedulliseen kilpailuasemaan; tai joiden mukaan sopimuksen syntymisen edellytykseksi asetetaan se, että sopimuspuoli hyväksyy lisäsuoritukset, joilla niiden luonteen vuoksi tai kauppatavan mukaan ei ole yhteyttä sopimuksen kohteeseen

Poikkeus kiellettyihin elinkeinonharjoittajien välisiin sopimuksiin Kielto ei koske menettelytapaa, joka osaltaan tehostaa tuotantoa tai tuotteiden jakelua taikka edistää teknistä tai taloudellista kehitystä; jättää kuluttajille kohtuullisen osuuden näin saatavasta hyödystä; ei aseta asianomaisille elinkeinonharjoittajille rajoituksia, jotka eivät ole välttämättömiä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi; ja ei anna näille elinkeinonharjoittajille mahdollisuutta poistaa kilpailua merkittävältä osalta kysymyksessä olevia hyödykkeitä.

MÄÄRÄÄVÄN MARKKINA-ASEMAN VÄÄRINKÄYTTÖÄ? Tuotetta X myyvät yritykset MÄÄRÄÄVÄN MARKKINA-ASEMAN VÄÄRINKÄYTTÖÄ? Yr. A Yritys Y Yr. C Yr. D Yr. B Yr. E 80 € X Yr. F 80 € 80 € Yritys Y esim. kieltäytyy sopimuksista perii tuotteistaan ylisuuria hintoja asettaa asiakkaansa eriarvoiseen asemaan 15 €

Määräävä markkina-asema Käsite Yhdellä tai useammalla elinkeinonharjoittajalla elinkeinonharjoittajien yhteenliittymällä on koko maan tai tietyn alueen kattava yksinoikeus tai muu sellainen määräävä asema tietyillä hyödykemarkkinoilla, joka merkittävästi ohjaa hyödykkeen hintatasoa tai toimitusehtoja taikka vastaavalla muulla tavalla vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla

Määräävä markkina-aseman väärinkäyttö on kielletty Väärinkäyttöä on esim. kohtuuttomien osto- tai myyntihintojen taikka muiden kohtuuttomien kauppaehtojen suora tai välillinen määrääminen; tuotannon, markkinoiden tai teknisen kehityksen rajoittaminen kuluttajien vahingoksi; erilaisten ehtojen soveltaminen eri kauppakumppanien samankaltaisiin suorituksiin kauppakumppaneita epäedulliseen kilpailuasetelmaan asettavalla tavalla; tai sen asettaminen sopimuksen syntymisen edellytykseksi, että sopimuspuoli hyväksyy lisäsuoritukset, joilla niiden luonteen vuoksi tai kauppatavan mukaan ei ole yhteyttä sopimuksen kohteeseen.

Valvonta Seuraamukset Tuomioistuin: Markkinaoikeus (Eu-tuomioistuin) Kilpailu- ja kuluttajavirasto valvoo (EU:n laajuisesti Euroopan komissio), voi asettaa väliaikaisia kieltoja ja määräyksiä Elinkeinonharjoittajilla ja heidän yhteenliittymillään tiedonantovelvollisuus Kilpailu- ja kuluttajavirasto (Komissio) ja aluehallinnon virkamiehet voivat tehdä tarkastuksia Seuraamukset Tuomioistuin: Markkinaoikeus (Eu-tuomioistuin) Seuraamusmaksu Max 10% liikevaihdosta Kartellin paljastamisessa myötävaikuttanut kartelliosapuoli voi vapautua Vahingonkorvausvelvollisuus Lopettamismääräys, uhkasakko Määräys toimittaa hyödyke toiselle elinkeinonharjoittajalle samoin ehdoin kuin muille

YRITYSKAUPPOJEN VALVONTA Jos yrityskaupan 1. Osapuolten yhteinen liikevaihto > € 350 milj. ja 2. Vähintään 2 osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto > € 20 milj. => kaupasta on ilmoitettava kilpailu- ja kuluttajavirastolle => 1) Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi asettaa ehtoja kaupalle tai 2) Markkinaoikeus voi kieltää yrityskaupan, mikäli sen seurauksena syntyisi määräävä markkina-asema, joka merkittävästi estää kilpailua Suomessa