Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päättäjäpäivä 27.8.2014 Vähittäiskaupan kilpailukyky.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päättäjäpäivä 27.8.2014 Vähittäiskaupan kilpailukyky."— Esityksen transkriptio:

1 Päättäjäpäivä 27.8.2014 Vähittäiskaupan kilpailukyky

2 Keskon ketjut Itä-Suomi 2

3 Kauppa on suuri toimiala Kaksi milj. suomalaista käy päivittäin kaupassa Suurin elinkeino, liikevaihto noin 120 mrd euroa Noin kymmenesosa bruttokansantuotteesta Kauppa työllistää lähes 300 000

4 4

5 5

6 Kaupan laaja sääntely on haitallista ja lisää kustannuksia Osa-alueSääntelyn muotojaMahdollisia haittoja sääntelystä Rekisteröinti, lisenssit ja luvat Rajoitukset henkilöille ja yrityksille jotka voivat perustaa kaupan. Lisensointi ja lupakäytännöt. Erilaiset koulutus- ja osaamisvaatimukset. Hidastaa ja estää uusien toimijoiden tuloa markkinoille. Lisää kustannuksia. Suurmyymälät ja kaavoitus Yleiset kaavoitusmääräykset, erityismääräyksiä eri tuotealueilla (päivittäistavara ja muut). Erityisrajoituksia ja prosesseja suurmyymälöille, rajoitukset myyntipinta-alalle alueittain. Erilaiset kaavoituslautakunnat. Lisää keskittymistä. Nostaa hintoja. Vähentää työllisyyttä. Vähentää innovatiivisuutta. Estää ja hidastaa uusien toimijoiden tuloa markkinoille. Rajoitukset myytäville tuotteille Kiellot, rajoitukset ja lisäehdot myytäville tuotealueille (kuten apteekkituotteet, alkoholi ja tupakka). Lisää kustannuksia. Estää kilpailun osalla tuotealueista. Aukioloajat Tyypillisesti sunnuntaiaukiolorajoitukset, lyhennetty aukiolo lauantaisin sekä rajoituksia aamujen ja iltojen suhteen. Runsaasti poikkeussääntöjä. Vähentää kuluttajien vaihtoehtoja. Vähentää kilpailua. Heikentää (suurmyymälöiden) tehokkuutta. Vähentää työllisyyttä. Hintakontrollit Tyypillisiä hintakontrolloituja tuotteita ovat apteekkituotteet, tupakka ja polttoaineet. Tiettyjen tuotteiden (kuten tupakka, alkoholi, lääkkeet) myynninedistämisen rajoittaminen. Myös rajoituksia osto- ja myyntihintojen suhteesta. Estää hintakilpailun, nostaa hintatasoa.

7 Suomen vähittäiskauppa on OECD-maiden voimakkaimmin säänneltyjen joukossa Suomen vähittäiskauppa oli OECD-maiden voimakkaammin säänneltyjen joukossa vuonna 2013 OECD:n mukaan Suomen vähittäiskaupan sääntely oli neljänneksi tiukinta tutkittujen OECD-maiden joukossa vuonna 2013. Vuonna 1998 Suomi sijoittui listan puoliväliin. Voimakas sääntely hidastaa Suomen vähittäiskaupan tuottavuuden kehitystä 2 Kilpailuviraston selvityksen mukaan kaupan sijainnin ohjausta ja tontinluovutusta niihin liittyvine menettelyineen olisi tarkasteltava pikaisesti uudelleen 3 1) OECD (2013), Product Market Regulation Database, www.oecd.org/economy/pmr. Mittarit keskittyvät kilpailuun ja kustannuksiin vaikuttavaan sääntelyyn. 2) OECD Economic Surveys, Finland, February 2012. 3) Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksiä 3/2013: Kaupan sijainnin sääntely. Vähittäiskaupan sääntelyindeksi 2013 1 Voimakas sääntely Ei sääntelyä

8 Verrattuna muihin OECD-maihin on sääntelyn taso Suomessa kiristynyt kymmenen viime vuoden aikana Lähde: OECD (2013), Product Market Regulation Database, www.oecd.org/economy/pmr. Mittarit keskittyvät kilpailuun ja kustannuksiin vaikuttavaan sääntelyyn. 20032008 # 7 # 6 2013 # 4

9 Elintarvikkeiden kulutuksen osuus kokonaiskulutuksesta (2001-2011) Lähde: Eurostat: Final consumption expenditure of households by consumption purpose, COICOP Food and non alcoholic beverages. Elintarvikekulutuksen osuus yksityisestä kulutuksesta Suomessa EU-maiden keskitasoa. Elintarvikekulutuksen osuus yksityisestä kulutuksesta on Suomessa EU15-maiden keskitasoa. Verrattuna kaikkien EU-maiden keskiarvoon, Suomessa kulutetaan elintarvikkeisiin pienempi osuus tuloista. Uusissa EU-maissa elintarvikkeet muodostavat kuitenkin huomattavasti suuremman osuuden kokonaiskulutuksesta. Elintarvikkeiden osuus yksityisestä kulutuksesta on Suomessa Euroopan keskitason alapuolella

10 Elintarvikkeiden arvonlisäveroprosentti on Suomessa kolminkertainen Euroopan keskiarvoon verrattuna Lähde: Euroopan Komissio: VAT Rates applied in the Member States of the European Union (April 2013). Yleisin elintarvikkeiden arvonlisävero EU-maissa %, 2013

11 Parempaa sääntelyä – lisää kilpailua ja ostovoimaa 1)Kuluttajien ostovoima turvattava. 2)Ruoan verotusta kevennettävä. 3)Alkoholimyyntiä vapautettava vaiheittain. 4)Turvallinen valikoima reseptivapaita lääkkeitä kaupan valikoimiin. 5)Parempaa sääntelyä kaupan rakentamiseen. 6)Ruokakaupan palveluverkosto turvattava.

12 Suomalainen työ Suomalaisen työn liitto, Kesko ja n. 50 tavarantoimittajaa käynnistävät vuonna 2014 Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan, jonka tavoitteena on edistää kotimaisten tuotteiden myyntiä ja työpaikkojen syntymistä Suomeen. Ostamalla kotimaisia tuotteita kymmenellä eurolla kuukaudessa, syntyy 10 000 uutta työpaikkaa. Kampanja keskittyy päivittäistavarakauppaan ja kotimaisen ruoan myyntiin, mutta mukaan otetaan myös käyttötavarakauppa. Kampanjaan kutsutaan mukaan erityisesti paikallisia tuottajia. Tavoitteena on ennen kaikkea helpottaa pienten yritysten pääsyä kauppaan. Kuluttajat näkevät kampanjan mm. kaupoissa tiskeillä ja hyllyjen päädyissä. Avainlipun ja sirkkalehtimerkin rinnalle luodaan oma kampanjatunnus, jota voidaan käyttää K-ketjun kaupoissa myytävissä tuotteissa. 12

13 Kiitos 13


Lataa ppt "Päättäjäpäivä 27.8.2014 Vähittäiskaupan kilpailukyky."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google