Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Määräävä markkina-asema

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Määräävä markkina-asema"— Esityksen transkriptio:

1 Määräävä markkina-asema
Kevät 2014, Satu Pitkänen, Sanna Saarnia

2 Kilpailulaki 7 § Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö
Yhden tai useamman elinkeinonharjoittajan tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on kiellettyä. Väärinkäyttöä voi olla erityisesti: 1) kohtuuttomien osto- tai myyntihintojen taikka muiden kohtuuttomien kauppaehtojen suora tai välillinen määrääminen; 2) tuotannon, markkinoiden tai teknisen kehityksen rajoittaminen kuluttajien vahingoksi; 3) erilaisten ehtojen soveltaminen eri kauppakumppanien samankaltaisiin suorituksiin kauppakumppaneita epäedulliseen kilpailuasetelmaan asettavalla tavalla; tai 4) sen asettaminen sopimuksen syntymisen edellytykseksi, että sopimuspuoli hyväksyy lisäsuoritukset, joilla niiden luonteen vuoksi tai kauppatavan mukaan ei ole yhteyttä sopimuksen kohteeseen. Kevät 2012

3 Seut 102 artikla Sisämarkkinoille soveltumatonta ja kiellettyä on yhden tai useamman yrityksen määräävän aseman väärinkäyttö sisämarkkinoilla tai niiden merkittävällä osalla, jos se on omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan Tällaista väärinkäyttöä voi olla erityisesti: a) kohtuuttomien osto- tai myyntihintojen taikka muiden kohtuuttomien kauppaehtojen suora tai välillinen määrääminen; b) tuotannon, markkinoiden tai teknisen kehityksen rajoittaminen kuluttajien vahingoksi; c) erilaisten ehtojen soveltaminen eri kauppakumppaneiden samankaltaisiin suorituksiin kauppakumppaneita epäedulliseen kilpailuasemaan asettavalla tavalla; d) sen asettaminen sopimuksen syntymisen edellytykseksi, että sopimuspuoli hyväksyy lisäsuoritukset, joilla niiden luonteen vuoksi tai kauppatavan mukaan ei ole yhteyttä sopimuksen kohteeseen.

4 Määräävä markkina-asema
Voidaan määritellä yrityksen vahvaksi asemaksi tai markkinakäyttäytymisen kannalta asemaksi, jonka vallitessa yritys voi merkittävässä määrin käyttäytyä kilpailun paineista vapaasti Yleisesti tarkoitetaan markkinatilannetta, jossa määräävässä asemassa oleva yritys pystyy olennaisesti vaikuttamaan tuotteestaan perimiinsä hintoihin tai toimitusehtoihin ja yrityksen kauppakumppanit ovat riippuvaisia määräävässä asemassa olevasta yrityksestä Synty: Luonnollinen monopoli Oikeudellinen monopoli Yrityksen oman innovatiivisen tai tehokkaan toiminnan kautta Esim. immateriaalioikeuksien tuoman suojan kautta Yritysostojen kautta Muiden yritysten markkinoilta poistumisen kautta Kevät 2012

5 Tunnusmerkistö Hintatasoon vaikuttaminen Olosuhteisiin vaikuttaminen
Yritys ohjaa hintojen tai niihin vaikuttavien tekijöiden kehitystä muiden yritysten joutuessa seuraamaan määräävässä asemassa olevan yrityksen päätöksiä Olosuhteisiin vaikuttaminen Vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla, yrityksellä on mahdollisuus merkittävästi vaikuttaa kilpailijan toimintaedellytyksiin Asiakkaiden riippuvuus Asiakkaat voivat olla pakotettuja hankkimaan hyödykkeen määräävässä asemassa olevalta yritykseltä, koska ei ole vaihtoehtoa Kevät 2012

6 Oligopolistinen määräävä markkina-asema
Useamman elinkeinonharjoittajan tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymän määräävä markkina-asema Elinkeinonharjoittajien yhteenliittymä voi olla Erilliseksi oikeushenkilöksi organisoitu yhteenliittymä Osapuoltensa yhteisenä edustajana toimiva elin tai Vakiintunutta yhteistä toimintalinjaa noudattava elinkeinonharjoittajien ryhmä, jolla on taloudellisia siteitä Yhteinen tarkoitus ja Yhdessä vahvistetut menettelytavat

7 1. Relevantit hyödykemarkkinat
? = Tavarat tai palvelut ovat asiakkaiden kannalta ominaisuuksiltaan siinä määrin samanarvoisia, että niitä voidaan pitää korvaavina Kohtuullisesti toisiaan korvaavia tuotteita, joita käytetään samaan tarkoitukseen Ratkaisevia tekijöitä arvioinnissa tuotteen ominaisuudet / palvelun sisältö, hinta ja käyttötarkoitus. Arviointikriteerejä Ns. kysynnän ristijousto Prosentuaalinen muutos, jonka tuotteen Y hinnassa tapahtua muutos vaikuttaa tuotteen X kysyntään SSNIP-testi sekä hintakorrelaatio SSNIP = ”small but significant and non-transitory increase in price Hintakorrelaatio Samoille markkinoille kuuluvien tuotteiden hinnat liikkuvat ajallisesti yhdessä Kevät 2012

8 2. Relevantit maantieteelliset markkinat
Alue, jolla yritykset kilpailevat keskenään ja kilpailuolosuhteet ovat objektiivisesti samat kaikille myyjille Hintataso ja hintojen kehitys Arvioinnissa huomio kiinnitettävä ostajien ja myyjien mahdollisuuksiin Mikä on käytännössä ja keskimäärin se yhtenäinen alue, jolla kilpailu toimii samalla logiikalla Huomio tosiasiallisen vaihdannan laajuuteen ja kauppavirtoihin Alalletulon esteet Sääntely Arvio tehdään tapauskohtaisesti Kevät 2012

9 Kokonaisvaltainen tarkastelu relevanteilla markkinoilla
Huomioitavia seikkoja: Riippumattomuus kilpailun paineista Mahdollisuus hinnoitella yli kilpailullisen hintatason Markkinoiden rakenteellinen tarkastelu Keskittymisaste ja alallepääsyn esteet Strateginen tarkastelu Yrityksen vaikutusvalta ja kilpailijoiden haavoittuvuus Kauppakumppaneiden riippuvuus määräävässä asemassa olevasta yrityksestä Jos nämä kaikki täyttyvät => määräävä markkina- asema

10 Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö (1)
Määräävän markkina-aseman väärinkäytön kielto koskee yrityksen yksipuolista markkinavoiman väärinkäyttöä Kysymys on tilanteista, joissa taloudellista voimaa hyödynnetään kilpailun toimivuutta vaarantavalla tavalla Määräävää asemaa voidaan väärinkäyttää suhteessa asiakkaisiin tai kilpailijoihin Asiakkailta voidaan periä kohtuuttomia hintoja tai edellyttää rajoittavien sopimusehtojen hyväksymistä Kilpailijoita voidaan pyrkiä sulkemaan markkinoiden ulkopuolelle tai vaikeuttaa niiden toimintaa Kevät 2012

11 Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö (2)
Suorituskilpailu sallittua, mutta määräävän markkina-aseman väärinkäyttö kiellettyä Väärinkäyttö ilmenee yleensä joko Kohtuuttomien tai syrjivien ehtojen asettamisena asiakkaille, tai Pyrkimyksenä sulkea kilpailija markkinoiden ulkopuolelle tai vaikeuttaa tämän toimintaa

12 Saalistushinnoittelu
Saalistushinnoittelulla (predatory pricing) tarkoitetaan menettelytapaa, jossa määräävässä asemassa oleva yritys tarjoaa hyödykkeitä kaupaksi alle tuotantokustannusten tarkoituksenaan ajaa kilpailija markkinoilta Pyritään kilpailijan keinotekoiseen poissulkemiseen Saalistushinnoittelun yleisiä tunnusmerkkejä ovat: selektiivinen hinnanalennus hintojen laskeminen tasolle, joka on yritykselle kannattamatonta toimenpiteiden kohdistaminen tiettyyn kilpailijaan ja hinnanalennuksen kompensoituminen kilpailun rajoittumisesta saatavalla hyödyllä

13 Hintaruuvi Määräävässä markkina-asemassa oleva yritys, joka
On vertikaalisesti integroitunut Toimii useammalla tuotantoportaalla Heikentää kilpailijansa asemaa lopputuotteen markkinoilla Perimällä ylihintaa väli- tai liitännäisestä hyödykkeestä Suosii omaa liiketoimintayksikköään Toteennäyttäminen Yrityksen tukkuhinnan ja vähittäishinnan väliin jää niin pieni marginaali, ettei kohtuullisen tehokas kilpailija voi saavuttaa tavanomaisena pidettyä voittoa markkinoilla Yrityksen omat yksiköt tarjontaketjun loppupäässä eivät voisi toimia kannattavasti, jos niiltä perittäisiin sama hinta, jonka yritys perii kilpailijoiltaan

14 Kohtuuttoman korkea hinnoittelu
Hinnoittelun tai hinnankorotuksen kohtuuttomuus Kohtuuttomuuden kynnys asetettu korkealle Tavoitteena toimivan kilpailun tuottama hintataso Hinnoittelun kohtuuttomuutta vaikea osoittaa Kilpailuviranomaiset eivät tunne hyödykkeen kustannusrakennetta Hintoja voidaan yrittää verrata Tuotantokustannuksiin Muiden saman alan yritysten hintoihin Kannattavuutta voidaan tarkastella sijoitetun pääoman tuoton kautta Jos ilmeinen epäsuhde, kyseessä monopolihinnoittelu

15 Hintasyrjintä Tarkoittaa samanlaisten kauppakumppaneiden kohtelemista toisistaan poikkeavalla tavalla ilman objektiivista perustetta Määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen hinnoittelun tulee perustua objektiivisille, läpinäkyville ja kilpailuoikeudellisesti hyväksyttäville perusteille Esim. Alueellinen hintasyrjintä Ei sallittua, mikäli taustalla on pyrkimys jakaa yhteismarkkina-alue osiin Sallittua, jos perustuu alueen kustannustasoon

16 Alennusjärjestelmät Alennusten oltava kustannusperusteisia ja läpinäkyviä Sallittuja: Funktionaaliset alennukset, jotka perustuvat asiakkaan tekemiin palveluksiin tai maksutapaan tai maksuaikaan perustuvat alennukset ja Määräalennukset, jos ostajasta riippumatta samat Ei uskollisuusalennuksia, tavoitealennuksia tai sitovia alennuksia

17 Ristiinsubventointi Määräävässä markkina-asemassa oleva yritys
ei saa siirtää määräävän asemansa turvin hankkimiaan resursseja toiselle alalle tukeakseen siinä tapahtuvaa liiketoimintaa siten, että tämän toimialan muiden yritysten toiminta estyy tai vaikeutuu ja kilpailu alalla vääristyy Ilmenee tilanteissa, joissa jonkin alan oma liiketoiminta on kannattamatonta Esim. sähkölaitos Sähkön siirtohinta verkkoalueella (monopoli) korkea Sähkön hinta (kilpailtu) alle tuotantokustannusten

18 Toimituksista kieltäytyminen
Sopimusvapaus on pääsääntö Sopimusvapaus ei kuitenkaan koske tilanteita, jolloin toimituksesta kieltäytyminen johtaa kilpailun rajoittamiseen Määräävässä markkina-asemassa oleva yritys kieltäytyy toimittamasta hyödykettä kilpailijalleen Lopettaa toimitukset ilman perusteltua syytä ”Essential facility” Liikesuhteesta pidättäytymiseen voi olla perusteltu syy => ei väärinkäyttöä

19 Sitominen Sopimuksen syntymisen edellyttämät lisäsuoritukset, joilla ei ole yhteyttä sopimuksen kohteeseen Kahden erillisen hyödykkeen sitominen Oltava perusteltua tuotteista, jakeluteknologiasta tai käytöstä johtuvista syistä Tuoteturvallisuus, käyttövarmuus, imago Tuotteilla yleensä yhteys toisiinsa (auto ja sen komponentit)

20 Yksinmyynti- ja yksinostosopimukset
Ylempi porras suostuu myymään hyödykettä vain tietylle asiakkaalle Ostaja sitoutuu ostamaan hyödykettä vain tietyltä myyjältä Kilpailua haittaavia vaikutuksia Sopimukseen oltava erityinen syy, muuten katsotaan määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi

21 SEURAAMUKSET KilpL 7§ ja SEUT art 102 rikkomisesta
Tuomioistuin: Markkinaoikeus (Eu-tuomioistuin) Seuraamusmaksu Max 10% liikevaihdosta Mahdollinen alentaminen tai vapautus elinkeinonharjoittajalle, joka on merkittävästi avustanut kilpailuviranomaista kilpailunrajoituksen selvittämisessä Vahingonkorvausvelvollisuus Lopettamismääräys, uhkasakko


Lataa ppt "Määräävä markkina-asema"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google