Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA."— Esityksen transkriptio:

1 EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA

2 SISÄMARKKINAT Tavaroiden vapaa liikkuvuus Henkilöiden vapaa liikkuvuus
Palveluiden vapaa liikkuvuus Pääoman ja maksuliikenteen vapaus ja Kilpailun vapaus

3 INTEGRAATION VAIHEET Vapaakauppa-alue => Tulliliitto
Yhteismarkkina-alue Talousalue Talous- ja rahaliitto

4 TAVAROIDEN VAPAA LIIKKUVUUS

5 TAVAROIDEN VAPAA LIIKKUVUUS
Sopimus Euroopan unionin toiminnasta, artiklat 34 ja 35: Jäsenvaltioiden väliset tuonnin ja viennin määrälliset rajoitukset ja kaikki vaikutukseltaan vastaavat toimenpiteet ovat kiellettyjä

6 TUONNIN MÄÄRÄLLISET RAJOITUKSET
Suorat rajoitukset Tuontikiellot Kiintiöt Epäsuorat rajoitukset Määrällisiä rajoituksia vaikutukseltaan vastaavat toimenpiteet, esim. Kotimaista tuotantoa suosivat toimenpiteet Tuontiluvat Erilaiset todistukset Syrjivät hintamääräykset Vaatimukset, jotka tekevät maahantuonnista kannattamatonta

7 VIENNIN MÄÄRÄLLISET RAJOITUKSET
Suorat rajoitukset Määrällisiä rajoituksia vaikutukseltaan vastaavat toimenpiteet Kiellettyjä, jos Rajoittavat nimenomaan vientiä, Kohdistuvat vientituotteisiin eri tavalla kuin kotimarkkinoille tarkoitettuihin ja Tuovat erityistä hyötyä jäsenvaltion kansalliselle tuotannolle tai markkinoille

8 MÄÄRÄLLISET RAJOITUKSET
EROTTELEVASTI SOVELLETTAVAT EROTUKSETTA SOVELLETTAVAT Tuontia tai vientiä syrjivät Ei-syrjivät Sovelletaan vain ulkomaisiin tavaroihin Sovelletaan kotimaisiin tavaroihin Sovelletaan ulkomaisiin tavaroihin Vaikutus saattaa olla syrjivä

9 POIKKEUKSET TAVAROIDEN VAPAASEEN LIIKKUVUUTEEN
Artikla 36: Tavaran vapaa liikkuvuus ei estä rajoituksia, jotka ovat perusteltuja julkisen moraalin, yleisen järjestyksen tai turvallisuuden kannalta, ihmisten, eläinten tai kasvien terveyden ja elämän suojelemiseksi, taiteellisten, historiallisten tai arkeologisten kansallisaarteiden suojelemiseksi tai teollisen ja kaupallisen omaisuuden suojelemiseksi

10 Art 36 oikeuttamisperusteideita ei voi soveltaa, jos
Toimenpide Johtaa mielivaltaiseen syrjintään, Protektionistisena on peiteltyä kaupan rajoittamista, tai Ei ole yleisen suhteellisuusperiaatteen mukainen

11 1. VASTAVUOROISEN TUNNUSTAMISEN PERIAATE
EU-tuomioistuin tapauksessa Cassis de Dijon: 1. VASTAVUOROISEN TUNNUSTAMISEN PERIAATE Yhdessä jäsenvaltiossa laillisesti valmistettu ja markkinoitu tuote on päästettävä myös muiden jäsenvaltioiden markkinoille.

12 2. PAKOTTAVAT VAATIMUKSET
Tietyillä alueilla ei ole EU-oikeuden tasoisia säännöksiä => Kunnes lainsäädännön harmonisointi on edennyt näille alueille, ne ovat jäsenvaltioiden kansallisen lainsäädännön varassa Tästä johtuen on väistämätöntä, että EU:n alueella sovellettavissa lainsäännöksissä on eroja Nämä eroavuudet voivat aiheuttaa tavaroiden vapaan liikkuvuuden esteitä, mutta esteet ovat hyväksyttävissä, mikäli ne ovat välttämättömiä pakottavien vaatimusten täyttämiseksi

13 Pakottavia vaatimuksia
=> Lainsäädännön harmonisoimattomalla alueella jäsenvaltioiden lainsäädäntöjen välisistä eroista aiheutuvat kaupanesteet ovat hyväksyttäviä, sikäli kun ne ovat välttämättömiä täyttämään Pakottavia vaatimuksia Verovalvonta Kansanterveys Vilpillisen kilpailun ehkäiseminen Kuluttajansuojan turvaaminen (Myöhemmin luettelo kasvanut: Ympäristön suojelu Kulttuuripoliittisten arvojen suojeleminen Työolojen parantaminen jne.)

14 Pakottavien vaatimusten soveltamisen edellytykset
Pakottavien vaikutusten oikeuttamiin poikkeuksiin voidaan vedota vain, 1. Jos kaupan este perustuu kansalliseen lainsäädäntöön harmonisoimattomalla alueella, 2. Kansallisen säännöksen on oltava välttämätön jonkin pakottavan vaatimuksen turvaamiseksi, ja 3. Säännöksen tulee soveltua erotuksetta kotimaisiin ja tuontituotteisiin

15 EU-tuomioistuimen yhteenveto tapauksessa Cassis de Dijon
Kansanterveyden suoja? Saksan markkinoilla oli jo ennestään joukko muitakin mietoja alkoholijuomia => Cassis de Dijon –liköörin tuonnin sallimista ei voitu pitää vahingollisena Vilpillisen kilpailun ehkäiseminen? Alkoholin vähimmäisrajan asettaminen ei ollut oikea eikä edes riittävän tehokas keino vilpillisen menettelyn ehkäisemiseksi => tavoite voidaan turvata lievemmillä toimenpiteillä, kuten kuluttajien asianmukainen informoiminen ja tuoteselosteiden käyttö Kuluttajan suoja? Kuluttajan intressit voidaan turvata riittävällä ja asianmukaisella informoinnilla => maahantuonnin estäminen ei ole yleisen suhteellisuusperiaatteen mukaista

16 VETOAMINEN EU-TUOMIOISTUIMEEN
SUORA: EPÄSUORA: TUOMIO EU- TUOMIOISTUIN 1. Komissio Lausunto 2. Jäsenvaltiot Unionin yleinen tuomioistuin 3. Yksityiset asianosaiset: Kanteet EU:n toimielimiä vastaan Kansalliset tuomioistuimet TUOMIO Yksityiset asianosaiset


Lataa ppt "EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google