Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHeidi Hakala Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen
2
Saarni, ym. Tavoitteena selvittää 1. Minkälaiset yritykset jalostavat poronlihaa 2. Yritysten raaka-aineen hankintaa 3. Kuinka paljon erilaisia lihatuotteita porosta valmistetaan
3
Saarni, ym. Tavoitteena selvittää 3. Poronlihatuotteiden kysyntää ja kilpailuasetelmaa elintarvikemarkkinoilla 4. Poronlihaa jalostavien yritysten tulevaisuuden suunnitelmia ja näkemyksiä poronlihamarkkinoista
4
Saarni, ym. Aineisto Henkilökohtaiset yrityshaastattelut tammi- huhtikuu 2005 tammi- huhtikuu 2005 Haastateltuja yrityksiä 39, 35 yritykseltä kattavat tiedot hankinnoista, liikevaihdosta ja myynneistä 35 yritykseltä kattavat tiedot hankinnoista, liikevaihdosta ja myynneistä Käsitelty poronlihan määrä 2 200 000 kiloa
5
Yritykset liikevaihtoluokittain Yritysten kokonaisliikevaihto 79 milj. € Poronlihanjalostuksen osuus 16,5 milj. € n = 39
6
Saarni, ym. Poronlihan tuotanto ja yritykset päätoimialoittain n = 39
7
Saarni, ym. Poronlihan tuotanto ja yritysten perustamisajankohta n = 39
8
Yritysten työvoiman määrä Yhteensä 120 henkilötyövuotta
9
Raaka-aineen hankintalähteet 39 yrityksen hankinnat 2 200 000 Kg
10
Eloporojen ja jalostetun poronlihan osuudet alueittain
11
Saarni, ym. Raaka-aineen tärkein hankintaperuste n = 39
12
Myynti tuoteryhmittäin 35 yrityksen myynnit 1 870 000 Kg
13
Saarni, ym. Myynti tuotteittain n = 35
14
Myynti asiakasryhmittäin 35 yrityksen myynnit 1 870 000 Kg
15
Saarni, ym. Myynti tuotteittain ja myyntikanavittain n = 35
17
Saarni, ym. Markkina-alueet
18
Saarni, ym. Poronlihatuotteiden kilpailuasema
19
Saarni, ym. Jalostusyritysten tuotantokapasiteetti Yritysten tuotantokapasiteetti yhteensä 350 000 teurasporoa vuodossa Jalostusyrityksistä: Jalostusyrityksistä: 60 % toimii vajaalla kapasiteetilla 15% rajoittaa tuotantoa tarkoituksellisesti 10 % toimii täydellä teholla
20
Saarni, ym. Yritysten tuotantotavoite viiden vuoden kuluttua n = 39
21
Saarni, ym. Yritysten investointikohteet
22
Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Poronlihan tuottajahinnan arveltiin pysyvän vakaana Poronlihan tuottajahinnan arveltiin pysyvän vakaana
23
Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Karkeasti paloitellun lihan menekin hiipuminen Kysynnän kasvu entistä pidemmälle jalostettuihin tuotteisiin Laadukkaan käristyksen kysyntä kasvamassa
24
Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Suoramyynnin ja pienimuotoisen jalostuksen arveltiin Suoramyynnin ja pienimuotoisen jalostuksen arveltiin 1.Lisääntyvän, koska kiinnostus ja valmiudet parantuneet 2.Vähenevän, koska kilpailu kiristyy
25
Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Poromiesjalostajilla huoli työajan riittävyydestä Pienjalostajien huoli kiristyvän kilpailun vaikutuksista myyntihintoihin
26
Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Huoli suoramyynnin kasvuun liittyvistä riskeistä: Huoli suoramyynnin kasvuun liittyvistä riskeistä: heikkolaatuinen liha heikentäisi poronlihan kysyntää
27
Saarni, ym. Yritysten näkemyksiä poronlihan jalostuksesta ja markkinoista Porotalouden kielteinen julkisuus vaikuttaa hintaan ja imagoon Menekinedistystyö onnistunutta
28
Saarni, ym. Tulosten pohdintaa Toimintastrategian mukainen jako: 1. Muutamat lihateollisuuden yritykset valtakunnalliset vähittäiskauppamarkkinat 2. Pienet yritykset Lähialueen raaka-aineen hyödyntäminen
29
Saarni, ym. Tulosten pohdintaa Rajallinen raaka-aine: Kilpailukyvyn edellytyksenä tasainen saatavuus Tuotannon ja markkinoinnin sopeuttaminen Alkutuotannon yhteydessä toimivalla jalostajalla turvattu raaka-aine turvattu raaka-aine
30
Saarni, ym. Tulosten pohdintaa PienjalostustoiminnanUhat Raaka-aineen hintatason nousu uhkaa kannattavuutta Vähittäiskauppaketjujen keskitetty ostotoiminta Mahdollisuudet Erikoistuotteet Vahvat alue- ja paikallismarkkinat Suoramyynti
31
Saarni, ym. Tulosten pohdintaa Laatu kiristyvässä kilpailutilanteessa Isot jalostajat vertaavat laatua tuontituotteisiin Pienjalostajat painottavat laadullista ja asiakaslähtöistä paremmuutta suuriin jalostajiin verrattuna
32
Saarni, ym. Yritysten yhteistyötä tiivistämällä pieni raaka-ainemäärä voidaan jalostaa tehokkaasti ja myydä kohdennetulle markkinasegmentille kannattavasti
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.