Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hotellien sähköiset varauspalvelut ja MFN-lausekkeet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hotellien sähköiset varauspalvelut ja MFN-lausekkeet"— Esityksen transkriptio:

1 Hotellien sähköiset varauspalvelut ja MFN-lausekkeet
Lotta hankimo ja virpi lehtonen

2 mfn-lauseke MFN lauseke tulee sanoista Most Favored Nation (suosittuimmuuskohtelu) Hotellien online varauspalveluissa ”Paras hinta” –lauseke Vertikaalisissa sopimuksissa (toimittajien ja jakelijoiden välillä) Laajasti valvonnassa EU alueella (tutkinnan kohteena sähköiset varausjärjestelmät ja niiden sopimukset hotellien kanssa) Lausekkeita pidetään usein kilpailunvastaisena

3 Miten mfn-lauseke toimii?
Toimittajan (hotelli) tulee tarjota jakelijalle (varauspalvelu, esim. booking.com) hinta, joka ei ole korkeampi kuin asiakkaille tarjottu alhaisin hinta MFN-lauseke velvoittaa hotelleja antamaan jakelijalle seuraavat edut: Paras online-varaushinta Suurin määrä vapaita huoneita Edullisimmat varaus- sekä peruutusehdot

4 Ovatko lausekkeet laillisia vai laittomia?
Komission ryhmäpoikkeusasetuksen 330/2010 mukaan vertikaalisten sopimusten katsotaan pääosin jäävän SEUT:in kilpailua rajoittavien sopimusten kiellon ulkopuolelle, jos Ne eivät sisällä niin sanottuja vakavimpia kilpailunrajoituksia Osapuolten markkinaosuus ei ylitä 30 % Tarkoituksena sallia sopimukset, joiden hyödyt ylittävät kilpailunvastaiset vaikutukset Vakavimmat kilpailunrajoitukset: 1. vähittäismyyntihinnan määrääminen 2. alueen tai asiakasryhmän rajoittaminen 3. ja 4. valikoiva jakelu 5. varaosien toimittaminen loppukäyttäjälle

5 Mfn-lausekkeiden rajoittavuus
Rajoittavat alalle pääsyä, sillä estävät uusia jakelijoita tarjoamasta hotellihuoneita yhtä halpaan hintaan Rajoittavat kilpailua, sillä rajoittavat tarjoamasta halvempaa hintaa muille toimijoille Vähentävät hotellin halukkuutta tarjota omia alennuksia, koska alennus joka tarjotaan kolmannelle osapuolelle, pitää tarjota myös jakelijalle, jonka kanssa MFN- sopimus Saattavat lisätä toimijoiden halukkuutta yhdenmukaistaa toimintatapoja standardoimalla hintoja ja kaupallisia ehtoja Vahvistavat jakelijan markkina-asemaa ja voivat johtaa jopa määrävään markkina- asemaan

6 MFN-lausekkeiden hyödyt
Hyödyllisiä lähinnä asiakkaan näkökulmasta Suosivat kilpailua, sillä asiakkaalle voidaan taata alhaisin mahdollinen hinta Tarjoavat asiakkaalle suojaa hintojen nousua vastaan Säästävät asiakkaan vaivannäöltä ja neuvottelukustannuksilta, sillä takaavat asiakkaalle halvimman hinnan ilman asiakkaan omia toimia

7 MFN-lausekkeiden arviointi
Sopimukset jotka sisältävät MFN-lausekkeita pitää arvioida tapauskohtaiesti aikaisessa vaiheessa, ettei yrityksiä sakoteta kilpailuviraston toimesta Todistustaakka sopimusosapuolilla: "myönteiset vaikutukset ovat suuremmat kuin rajoittavat vaikutukset” Sopimukset toteuttava siten, että sopimukset arvioidaan kilpailuoikeuden kannalta – erityisesti arvioitava, onko sopimuksen tehokkuusetu riittävästi suurempi kuin mahdolliset kilpailunvastaiset vaikutukset

8 Eu:n oikeuskäytäntöä HRS Case1. MFN lausekkeet Saksassa:
Joulukuun 20. päivänä 2013 Bundeskartellamt kielsi HRS-hotellivarauspalvelua käyttämästä MFN-lausekkeita ja määräsi poistamaan tällaiset lausekkeet sopimuksistaan kilpailunrajoituksen keinona hotellien online- varaussivustoilla. Booking.com case 2. (Ranska, Ruotsi, Italia) Booking.comin katsottiin rikkovan EU:n ja Saksan kilpailulakia rajoittamalla hotelleja tarjoamasta parempia ehtoja kuin online-varaus sivustolla. (Artikla101(1) TFEU.) BKartA kiinnitti huomiota seuraaviin: Laajennettu MFN (estetään hotelleja tarjoamasta alhaisempia huonehintoja kilpaileville alustoille) Kapea MFN (estää hotellia tarjoamasta omaa huonetta halvemmalla hotellin omassa varausportaalissa) Saksan kilpailuviraston on omaksunut tiukemman asenteen 101 artiklan (3) SEUT johtavan erilaisiin tuloksiin samassa asiassa koko EU:ssa. Booking.com poisti kyseiset lausekkeet koko Euroopan talousalueella viideksi vuodeksi.

9 huomioitavaa Saksan kilpailuviraston mukaan hinnat olisivat edullisempia, mikäli takuuhinnalla mainostavat verkkoportaalit eivät pääsisi estämään hotelleja tekemästä itse halvempia tarjouksia Haku- ja varauspalveluiden omistus on keskittynyt muutamalle yritykselle, kunkin hakukoneen markkinaosuus on iso ja vain harvalla hotellilla on varaa kieltäytyä sitä kautta mahdollisesti löytyvistä asiakkaista. Yleensä kannattaa kysyä hintaa hotellista suoraan, koska silloin välittäjän provisiota ei tarvitse maksaa – toisaalta välityspalveluiden kautta tulee niin paljon asiakkaita, että hotellien on melkeinpä pakko tarjota heille samanlaisia ehtoja. Jakelijan kautta varatessa verkkokauppaa koskeva kuluttajansuoja ei ylety itse hotellihuoneeseen, joten sille ei synny esimerkiksi automaattista peruutusoikeutta – jakelijan vastuu kaupassa on rajallinen. 1. Saksassa kaksi portaalia, Booking.com ja HRS hallitsevat jo lähes 90-prosenttisesti alan verkkomarkkinoita.

10 Lähteet Komission asetus (EU) N:o 330/2010, annettu 20 päivänä huhtikuuta 2010, Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 101 artiklan 3 kohdan soveltamisesta tiettyihin vertikaalisten sopimusten ja yhdenmukaistettujen menettelytapojen ryhmiin. the-best-deal.pdf in?redirectedFrom=fulltext om


Lataa ppt "Hotellien sähköiset varauspalvelut ja MFN-lausekkeet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google