Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Maarit Taurula Haaga-Helia/Kilpailuoikeus
2
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Luennon sisältö Kilpailuvirasto Pari sanaa kilpailun taloustieteestä ja kilpailupolitiikasta Kilpailulainsäädännön sisältö määräävän markkina-aseman väärinkäyttö yrityskauppavalvonta kartellit ja vertikaaliset kilpailunrajoitukset Kilpailuviraston menettelytavat ten kilpailukäyttäytyminen ja kilpailulainsäädännön huomioon ottaminen Kilpailuviraston työ ja kilpailustrategiat, case-esimerkkejä Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
3
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Perustettu 1988 Toimii työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla Toiminta-ajatuksena on terveen ja toimivan taloudellisen kilpailun turvaaminen ja talouden tehokkuuden lisääminen Puuttuu kilpailulain ja EU:n kilpailusääntöjen vastaisiin kilpailunrajoituksiin Vaikuttaa yleisesti kilpailun toimivuuteen Valvoo yrityskauppoja Kansainväliset tehtävät Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
4
Kilpailuviraston organisaatio
Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
5
Taloudellinen kilpailu ja talousjärjestelmä
Taloudellisessa kilpailussa on kyse tuotantoon ja vaihdantaan osallistumisesta Kilpailussa tavoitellaan taloudellisia etuuksia, voittoa ja käyttö/kulutushyötyä Kilpailun aseman taloudessa määrittää talousjärjestelmä Markkinataloudessa ratkaisu perustuu päätöksenteon hajauttamiseen yksittäisille toimijoille sekä markkinakilpailuun ja vaihdantaan Vrt. suunnitelmatalous (keskussuunnittelu) Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
6
Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula 1.3.2012
Miten kilpailulliset markkinat ja vähemmän kilpailulliset markkinat (monopoli, kartelli jne.) eroavat? Voidaan erottaa ainakin kolme vaikutusta: 1. Jos kilpailu ei toimi, yritykset voivat nostaa hintoja kilpailulliseen tasoon nähden kuluttajien hyvinvointi pienenee kilpailulla selkeä myönteinen vaikutus 2. Kilpailu pakottaa yritykset tuottamaan tehokkaasti: yritysjohdon etsittävä tehokkuutta ”hiljaiselon” sijasta kilpailu kitkee tehottomat yritykset pois tehokkuus alhaisemmat hinnat, parempi laatu kuluttajien hyvinvointi kasvaa Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
7
Kilpailuviraston toiminnan esittely
3. kilpailu vaikuttaa yritysten kannustimiin innovoida ja kehittää uusia hyödykkeitä kilpailun ja innovaatioiden suhdetta hankala arvioida toisaalta: monopoliyrityksellä ei kannustinta innovoida toisaalta: jos innovaatiolla ei saa lisävoittoja, ei myöskään kannustinta innovaatioon Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
8
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Toimivaan taloudelliseen kilpailuun kuuluu yritysten vapaus päästä markkinoille (ja poistua markkinoilta) sekä oikeus päättää vapaasti toimintatavoistaan ja kilpailukeinoistaan Toimiva kilpailu kannustaa markkinaosapuolia jatkuvaan toimintatapojen tehostamiseen sekä uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen Asiakkaalle yritysten välinen kilpailu on edullista, koska usein kilpailuilla markkinoilla voidaan hankkia laadukkaampia hyödykkeitä halvemmalla Käytännössä yksittäisten markkinatoimijoiden tavoite on kuitenkin kilpailun vähentäminen ja välttäminen omalta osaltaan Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
9
Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula 1.3.2012
Kilpailu voi toimia vain jos sille luodaan toimintaedellytykset ja markkinoille pelisäännöt Kilpailupolitiikan tavoitteena on luoda ja ylläpitää sellaista toimintaympäristöä, jossa yrityksillä on tasapuoliset toimintaedellytykset ja luottamus siihen, että etevämmyydellä voidaan menestyä Kilpailupolitiikka, esim. Julkiset hankinnat Kilpailuneutraliteetti Valtiontukisääntely Kilpailulainsäädäntö Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
10
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Kilpailuoikeus Kilpailulaki pyrkii toisaalta estämään yritysten kilpailun kannalta vahingollisen käyttäytymisen ja toisaalta turvaamaan markkinoiden kilpailullisen rakenteen yrityskauppavalvonnan avulla. Kilpailulaki kieltää sellaiset kilpailunrajoitukset, joilla katsotaan yleensä aina olevan vahingollisia vaikutuksia taloudelliselle kilpailulle Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö Kilpailevien yritysten väliset keskinäiset sopimukset ja menettelyt kilpailun rajoittamiseksi (kartellit) ja ns. vertikaaliset kilpailunrajoitukset Yrityskauppavalvonta Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
11
Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö
Määräävä markkina-asema katsotaan olevan yrityksellä, jolla koko maassa tai tietyllä alueella on yksinoikeus tai muu sellainen määräävä asema tietyillä hyödykemarkkinoilla, että se voi merkittävästi ohjata hyödykkeen hintatasoa tai toimitusehtoja (tai vastaavalla muulla tavalla vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla) kilpailulain 4 § Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
12
Kilpailuviraston toiminnan esittely
HUOM. määräävä markkina-asema ei kuitenkaan edellytä kilpailijoiden puuttumista kokonaan Yritys kykenee estämään tehokkaan kilpailun esiintymisen, toimimaan markkinoilla muista riippumattomalla tavalla ja vastaamaan tehokkaasti kaikkiin toisten yritysten käyttämiin kilpailukeinoihin Määräävän markkina-aseman toteaminen markkinaosuudet ja niiden kehitys taloudellinen ja rahoituksellinen vahvuus vapaa kapasiteetti vertikaalinen integroituminen Useiden eri tekijöiden kokonaisuus Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
13
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Oikeudellinen monopoli määräävä asema perustuu lain säännöksillä annettuun yksinoikeuteen Luonnollinen monopoli pienimmät yksikkökustannukset saavutetaan sellaisella tuotannon määrällä, joka tyydyttää koko markkinakysynnän ostajavoima alalle tulon uhka Määräävä markkina-asema ei itsessään kiellettyä Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
14
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Relevantit markkinat Lähtökohtana kysynnän korvattavuus vaihtaisivatko asiakkaat hinnankorotuksen takia? mitä hyödykkeitä ostajat pitävät tarkastelun kohteena olevia hyödykkeitä korvaavina? miltä eri maantieteellisiltä alueilta ostaja voi tehdä korvaavia hankintoja? Täydentäjänä tarjonnan korvattavuus alkaisivatko muut yritykset valmistaa tuotetta? Käytännössä: tuotteiden samankaltaisuus tuotteiden käyttötarkoitukset tuotteiden hintaerot tuotteen vaihtamisen kustannukset Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
15
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Väärinkäytön muotoja Hinnoitteluun liittyvät väärinkäyttötyypit saalistushinnoittelu hintaruuvi kohtuuttoman korkea hinnoittelu hintasyrjintä alennusjärjestelmät Muut väärinkäytön muodot esim. toimituksista kieltäytyminen sitominen Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
16
Yrityskauppavalvonta
Tavoitteena on turvata markkinoiden kilpailullinen rakenne puuttumalla tarvittaessa etukäteen kilpailua merkittävästi estäviin yrityskauppoihin Tietyistä yrityskaupoista on ilmoitusvelvollisuus Kilpailuvirastolle Ensisijainen tapa kaupan kielteisten kilpailuvaikutusten estämiseksi on asettaa sille ehtoja Jos ehtojen määräämisellä ei päästä tyydyttävään lopputulokseen, kauppa voidaan myös kokonaan kieltää Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
17
Kilpailuviraston toiminnan esittely
HUOM. yrityskauppavalvonta poikkeaa muusta kilpailuvalvonnasta kahdella tavalla muussa kilpailuvalvonnassa (esimerkiksi määräävän markkina-aseman väärinkäytön ja kartellikiellon valvonta) puututaan tarvittaessa jälkikäteen yritysten käyttäytymiseen markkinoilla yrityskauppavalvonnassa huomion kohteena on markkinoiden rakenne ja valvonta on luonteeltaan ennaltaehkäisevää eikä jälkikäteen tapahtuvaa. Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
18
Kartellit ja muut horisontaaliset kilpailunrajoitukset
Horisontaalisilla kilpailunrajoituksilla tarkoitetaan samalla tuotanto- tai jakeluportaalla toimivien eli keskenään kilpailevien elinkeinonharjoittajien välisiä sopimuksia ja menettelyjä, joilla rajoitetaan yritysten keskinäistä kilpailua Perinteiset kartellityypit: Hintakartellit, tarjouskartellit Sopimukset tuotannon rajoittamisesta Markkinoiden jako (asiakkaiden tai hankintalähteiden) Myynnin rajoittamista koskevat sopimukset EU-aluetta koskevat vienti- ja tuontikiellot Kielletty tietojenvaihto (esim. tulevasta hinnoittelusta) Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
19
Kartelleille otolliset markkinaolosuhteet
Vähän myyjiä Vähän korvaavia hyödykkeitä / palveluita Pitkälle standardoitu tai tasalaatuinen ydintuote Toistuva tarjousprosessi Kilpailijat tuntevat toisensa Kilpailijat sijaitsevat lähellä toisiaan Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
20
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Kartellien tutkinta Kartelleissa korkea näyttökynnys, jonka täyttämistä kartellien salassapito hankaloittaa Viranomaisen periaatteessa kyettävä osoittamaan: Kuka? (Ketkä ovat osallisena kartellissa ja missä roolissa?) Mitä? (Mistä on sovittu/yhteisymmärrys?) Milloin? (Kartellin ajallinen ulottuvuus ja mahd. vaihtelut) Missä/miten? (alueellinen ulottuvuus, toteutustavat) Näyttönä kirjallista aineistoa sekä suullisia kertomuksia leniency-järjestelmä (sakkovapautus) Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
21
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Asfalttikartelli Kilpailuvirasto aloitti tutkimukset 2002 Esitys markkinaoikeudelle 2004 Suullinen käsittely markkinaoikeudessa syksyllä 2006 Markkinaoikeuden päätös Valitukset KHO:on Suullinen käsittely KHO:ssa kevät 2009 KHO:n päätös Useita sivuprosesseja Asiakirjojen julkisuus yms. Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
22
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Valtakunnallinen kartelli Tarkoitus poistaa kilpailu asfalttimarkkinoilta Suomessa todistajat, asiakirjat, puhelinkeskustelut, taloudellinen näyttö Urakat jaettiin etukäteen valtio, kunnat, yksityiset Sovittiin kartelliyrityksille niiden osuudet Hinnoista sovittiin ennen tarjousten jättämistä Alalle tuloa ja laajentumista rajoitettiin konehankinnat massanmyyntisopimukset reunaehtoineen Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
23
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Tutkimusten mukaan kartellin hintoja korottava vaikutus EU:ssa 30 % Kilpailuviraston esittämä kartellin 10 % hintoja korottava vaikutus vähimmäisarvio todistajien mielestä maltillinen Yhtiöiden asfalttiliikevaihto vuosina yhteensä noin 1,68 miljardia euroa Eli alan liikevaihdosta vuosina vahingon määrä (10 %) on noin 168 miljoonaa euroa Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
24
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Päätökset ja sakot Kilpailuviraston esitys yhteensä sakkoja n. 97 m€ Lemminkäinen Oyj € Valtatie Oy € Skanska Asfaltti Oy € Markkinaoikeus: yhteensä n. 19,4 m€ Kartelli, mutta maantieteellinen ja ajallinen laajuus ei viraston esittämä Näyttökynnys Korkein hallinto-oikeus: yhteensä n. 82,5 m€ Lemminkäinen € valtakunnallinen asfalttikartelli Esitetyn näytön perusteella voi luoda kokonaiskuvan asfalttimarkkinoiden toiminnasta Näytölle ei samaa vaatimustasoa kuin rikosasiassa Voidaan käyttää päättelyä Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
25
Vertikaaliset kilpailunrajoitukset
Vertikaaliset sopimukset ovat eri tuotanto- ja jakeluportaalla toimivien yritysten välisiä sopimuksia, jotka koskevat tiettyjen tavaroiden tai palvelujen ostoa ja myyntiä Esim. tukkukauppiaiden ja vähittäiskauppiaiden väliset sopimukset Kilpailunrajoituksesta saattaa olla kyse, jos sopimukseen sisältyy tavarantoimittajaan tai ostajaan kohdistuvia rajoituksia Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
26
Kilpailuviraston toiminnan esittely
Vertikaaliset rajoitukset voidaan jakaa neljään ryhmään: yhden tuotemerkin määrääminen jakelun rajoittaminen jälleenmyyntihinnan määrääminen markkinoiden jakaminen Jakelutiesopimusten kilpailuvaikutukset riippuvat markkinoiden rakenteesta ja elinkeinonharjoittajan asemasta markkinoilla Yritysten välisillä jakelusopimuksilla ei yleensä katsota olevan haitallisia vaikutuksia kilpailulle, jos tavarantoimittajan markkinaosuus on enintään 30 prosenttia ei saa kuitenkaan sisältyä haitallisimpina pidettyjä kilpailunrajoituksia jälleenmyyntihinnan määrääminen (Tavaran toimittaja ei saa määrätä tuotteelle hintaa, jota jakelijat ovat velvollisia noudattamaan. Enimmäis- tai ohjehintojen antaminen ei kuitenkaan välttämättä ole kiellettyä.) markkinoiden jakaminen alueittain tai asiakkaittain Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
27
Kilpailuviraston menettelytavat
Tapausten vireille tulo Toimenpidepyynnöt Oma-aloitteiset selvitykset (tai leniency-hakemukset) Selvitystoimenpiteitä Tietopyynnöt yrityksille (huom. liikesalaisuudet) Tarkastukset Ulkopuoliset asiantuntijat Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
28
Kilpailuviraston päätökset
Kieltopäätös Uhkasakko Seuraamusmaksuesitys Sitoumuspäätös Väliaikaistoimenpiteet Yrityskauppapäätökset Kilpailuviraston toiminnan esittely Maarit Taurula
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.