Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Kokoelmien markkinointi käyttäjille Kokoelmakartta-työpaja
Hyviä käytäntöjä ja sudenkuoppia Marjo Uotila, Järvenpään lukio
10 vinkkiä voimaantumiseen
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Listening comprehension
14 websuunnitteluvinkkiä!
Osallistuminen palkitsee Miia Äkkinen Vaasan kesäyliopisto.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Suullisen esityksen esittäminen
Keski-Uudenmaan teatteri KUT & TEOS-hankkeen hedelmät.
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Otapa pieni lepohetki ja lue muutama hyvä neuvo…
Maaseutu.fi on uudistunut -
Viestintäsuunnitelma
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa?
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Ohjeita esityksen pitämiseen
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Celian palvelut kirjastossa Tampere suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
Yritystapaus -tervetuloa!
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Jarkko Muhonen TeamProg
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
Taukojumppa Työterveysergonomia.
Tilaisuuden järjestää:
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
RIDE MY HORSE - kehityshanke
Vinkkejä sähköiseen viestintään
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Työelämän tekstejä sähköposti.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Puhetilanteen kieli.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Terveystiedon ainereaali
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
changeday.fi Twitter #changedaysuomi Facebook ChangeDaySuomi-ryhmä
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Vertais-auditointi-sparraus
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Hankeviestintää - miksi ja miten?
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
10 HYVÄKSI KOETTUA KEINOA LOPPUUN PALAMISEN EDISTÄMISEKSI
Brändi sosiaalityössä
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Tapatuunaus-hankkeen seminaari
Ergonomia Fyysisesti raskas työ.
Valistuksesta vuorovaikutukseen
Esityksen transkriptio:

Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään

Hyviä käytäntöjä Ota viestintäihminen mukaan jo hankkeen suunnitteluun Aloita viestintä heti, jotta tavoitetaan kohderyhmä, järjestä vaikka joku vetävä tilaisuus! Kohderyhmän oltava mukana sovi henkilökohtaisia tapaamisia hankkeen alkuun kysy yhteistyökumppaneilta, millaisia tarpeita heillä on Mieti koko ajan vaikuttavuutta Vertaisviestintä on hyvä väline 2

Tunnista oikeat viestintäkanavat Luvut ovat hyvä työkalu, vakuuta esim. kunta kertomalla, paljonko hanke on tuonut säästöjä Tunnista oikeat viestintäkanavat Yritä toimia ketterästi ja yrittäjämäisesti Projektipäällikkö: tartuta innostusta, tuo rohkeasti omat kasvosi ja persoonasi esiin Muista muutkin kuin hankkeen pääkohderyhmä; lähetä esim. kerran kuukaudessa tulossähköposti muille sidosryhmille Tee viestintä palveluksi 3

Innostunut ja kiinnostunut porukka tukee viestintää Uusi ja kiinnostava sisältö vetää puoleensa Nämä toimivat: henkilökohtaiset tapaamiset vauhdikas, lennokas, kiinnostava, outo, luova ja VISUAALINEN 4

Some tuo lisäarvoa Kirjoita kiinnostavasti kohderyhmälle Twitter ja Insta ovat toimivia, mutta myös haastavia Facebook-markkinointi on edullista, jos kohderyhmä löytyy Kirjoita kiinnostavasti kohderyhmälle Pidä auki viestintäkanava silloinkin, kun hankkeessa ”ei tapahdu mitään”, muista esim. blogitekstit Hankkeen julkaisua ei tarvitse sijoittaa loppuun Jälkimarkkinoi, vaikkei olisi rahoitusta, pidä kiinni kohderyhmistä 5

Kannattaako somettaa henkilö-, organisaatio- vai hankeprofiililla? Ihmiset ovat tehokkaimpia viestijöitä, hankkeet kestävät vain vähän aikaa. Hyvä yhdistelmä on hankkeen aihetunniste ja henkilökohtainen profiili. Kannattaako somettaa henkilö-, organisaatio- vai hankeprofiililla? 6

Tärkein anti tulee vertais-vuorovaikutuksesta Hankkeet ovat erilaisia, kaikki eivät kiinnosta yhtä paljon 7

Älä tee (ainakaan) näitä mokia Viestintä alkaa liian myöhään → vaikea tavoittaa kohderyhmää Viestintä vaatii aikaa, mahdollisesti ostopalvelujakin, resursoi siihen riittävästi Isoissa organisaatioissa ei talon sisällä aina tunneta hankkeita Älä puhu hankejargonia puhu hankeen teemasta ja oivalluksista luovuus ja hauskuus sallittu! Älä anna (some)viestinnän hiipua; pidä kanavat auki Älä käytä viestinnässä pelkkää valtalehteä, muista paikallislehdet

Viestintäsuunnitelma ei saa olla liian ympäripyöreä Yleinen, kaikille kohdistettu viestintä ei toimi lähesty kohderyhmää kohdennetusti Vältä liian pitkiä tekstejä, se on rahan ja ajan hukkaa Älä käytä vaikeita termejä Hankkeen esittely ei vetoa keskity pihviin, nosta olennainen esille! Älä järjestä seminaaria, jos muita keinoja löytyy, väkeä on vaikea saada liikkeelle 9

Älä tee päällekkäistä viestintää, koordinoi! Blogin päivittäminen alkuinnostuksessa toimii, muttei jakseta jatkaa, saattaa jäädä ilmaan roikkumaan Älä tee päällekkäistä viestintää, koordinoi! Some vaatii jatkuvaa viestintää, kerran kahdessa viikossa ei riitä; löytyykö riittävästi kiinnostavaa sisältöä? 10

Miten viestintä tukee toiminnan jatkuvuutta? Sitouta oma organisaatio jo hakuvaiheessa ja pidä oman talon väki viestinnällä tietoisena hankkeesta Toiminta ja tulokset eivät voi jatkua, jollei verkosto tunne Loppuseminaari ei riitä, huomioi jatkuvuuden haaste koko matkan aikana Visuaalinen ilme konkreettisena asiana edistää pysyvyyttä Organisaatiokulttuurikysymys: mitä ja miten jaetaan hankkeesta? Hankkeen toiminta pitää pystyä sitomaan henkilöstön työnkuviin jo hankkeen aikana 11

Mitä someen jää? 12

Ota koppi ajatuksista Esityksen vinkit nousivat esille keskustelussa, kun kolmisenkymmentä EAKR- ja ESR-hankkeiden toteuttajaa Länsi-Suomesta tapasivat vuoden 2017 lopulla. Tapaamisessa jaettiin hyviä käytäntöjä ja mokia sekä pohdittiin, miten viestinnällä voidaan edistää hankkeiden tulosten jatkuvuutta. Yhteisten onnistumisten ja haasteiden jakaminen viritti uutta intoa viestintään. Tehdään hyviä hankkeita ja viestintää osana niitä! 13