Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ITÄ-SUOMEN RAKENNUSALAN TYÖTURVALLISUUDEN EDISTÄMINEN 2012 JA TYÖTURVALLISUUSKILPAILU Tilaajan/rakennuttajan mahdollisuudet hyvälle työturvallisuustyölle.
Advertisements

Turvallisuuskulttuuri, työmetodit ja ohjeistus
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
RISKIEN HALLINTA RAKENNUSTYÖMAALLA
Työsuojeluvastuut.
Yhteiset työpaikat ja työsuojeluvaltuutettujen asema

TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
Tiedoston nimi Rakennusmies löytyi hukkuneena rakennustyömaan montusta, jossa uppopumppu TOT 29/1997.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Huoltokorjaamon työntekijä menehtyi palovammoihin työvaatteiden sytyttyä palamaan TOT-raportti 9 / 08.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
1 Kaukolämpöputken hitsaaja jäi sortuneen maamassan alle TOT-raportti 17 / 06.
Aulikki Otranen1 Kehittämis- ja neuvottelupäivä
Putkimiehen haalarit syttyivät palamaan hänen yrittäessään sammuttaa polkemalla hiomakipinästä syttynyttä rättiä TOT-raportti 7/01.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Mies puristui betonituotetehtaassa automaattikäytöllä olleen kuljetinpöydän ja sen pysäyttimen väliin TOT-raportti 24 / 08  
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Asentaja sai päälleen kuuman keittolipeäliuoksen irrottaessaan venttiilin tiivistettä TOT-raportti 11/
Opiskelija joutui telakalla suuren putken ruhjomaksi
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Laitosmies putosi kemian tehtaan hydrolyysireaktorin päältä
Metallimies menehtyi putkistossa olleen tärpätin sytyttyä palamaan
Lastaus kuorma-autoon
Perävaunun purkaminen
Rakennusmies putosi 6 metriä avonaiselta porrastasolta
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Rakennussiivooja putosi 2 metriä syvään kaivantoon rakennustyömaalla
Pylväsjalustojen siirto
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Työnjohtaja jäi puristuksiin magneettinostimen ja rullaradan väliin
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla 10.12.2003 Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla Trukinkuljettaja peruutti tyhjää trukkia tehtaan pihalla työmaa-alueen läpi Laajennustyömaalla oli antura-kaivanto trukin ajoreitin vieressä 21-vuotias trukinkuljettaja oli kesätöissä, kokemusta oli kahden vuoden takaa Trukinkuljettaja peruutti anturakaivantoon ja trukki kaatui Trukinkuljettaja yritti hypätä pois trukin avoimesta ovesta ja jäi kaatuvan trukin alle Turvallisten työtapojen käyttö, Epäkohdista ja vaaratilanteista ilmoittaminen, Trukkiväylien suunnittelu, Yrityksen toiminta, Ohjeet ja muut määräykset Työympäristö TOT 18/03 Tehdashallia laajennettiin ja työ oli tilattu ulkopuoliselta rakennusalan yritykseltä. Rakentajan edustajan kanssa sovittiin, että tehtaan toiminta voi jatkua. Käytännössä tehtaan sisäisiä kuljetuksia jouduttiin suorittamaan rakennustyömaan läpi ja kulkutie rajattiin osittain lippusiimalla. 21-vuotias trukinkuljettaja peruutti tyhjää trukkia pihalla osittain lippusiimalla muusta työmaasta erotettua ajoreittiä pitkin. Hän oli ajanut samaa ajoreittiä useamman kerran myös tapahtumapäivänä. Trukin ajoreitin vieressä oli anturakaivanto. Trukinkuljettaja peruutti trukkia viistosti vasten aurinkoa ja tuli kohtaan, jossa lippusiima loppui. Hän ohjasi trukin pois ajoreitiltä ja trukki putosi anturakaivantoon kaatuen kyljelleen. Trukinkuljettaja ilmeisesti yritti hypätä pois kaatuvasta trukista siinä kuitenkaan onnistumatta ja jäi puristuksiin trukin alle. Helteen vuoksi ovi oli sidottu kumilenkillä aukiasentoon. Trukinkuljettaja oli tehtaalla kesätöissä monitoimimiehenä. Hän oli ollut tehtaalla kesätöissä myös kaksi vuotta aiemmin. Hän tunsi tehtaan toiminnot ja hallitsi trukin käytön. www.tvl.fi 10.12.2003

Tapaturmaan johtaneet tekijät 10.12.2003 Tapaturmaan johtaneet tekijät Ajoreitti puutteellisesti merkitty Tehtaan sisäinen liikenne työmaa-alueen läpi (yhteinen työpaikka) Trukin peruuttaminen Ovi oli sidottu aukiasentoon eikä trukissa ollut turvavyötä Tarkkaavaisuuden puute Turvallisten työtapojen käyttö, Epäkohdista ja vaaratilanteista ilmoittaminen, Trukkiväylien suunnittelu, Yrityksen toiminta, Ohjeet ja muut määräykset Työympäristö TOT 18/03 Työmaalla ei oltu merkitty anturakaivantoa mitenkään. Ajoreitin muusta työmaasta erottavaa lippusiimaa ei ollut vedetty reitin molemmille puolille koko reitin matkalta. Ilman lippusiimaa ajoreitin raja oli epäselvä. Tehtaan toimintoja jatkettiin laajennustyömaasta välittämättä ja tehtaan sisäisiä kuljetuksia jouduttiin suorittamaan rakennustyömaan läpi. Työmaa-alue ja tehdas muodostivat ns. yhteisen työpaikan. Trukinkuljettaja peruutti trukkia tyhjänä. Huonon ajoasennon vuoksi ohjaaminen ja ajon kannalta välttämättömien havaintojen tekeminen on peruuttamalla epätarkempaa. Todennäköisesti myös viistosti paistanut aurinko on haitannut näkemistä. Trukinkuljettaja yritti hypätä pois tai putosi kaatuvasta trukista. Trukissa ei ollut turvavyötä tai istuimen turvakaarta, jotka olisivat voineet estää hänen putoamisensa ohjaamon avoimesta ovesta trukin kaatuessa. Oletettavasti kuljettajan tarkkavaisuus oli ajotilanteessa herpaantunut, koska hän oli ajanut samaa ajoreittiä useamman kerran myös tapahtumapäivänä, joten hän oli tietoinen kaivannosta. Helteen vuoksi ovi oli sidottu kumilenkillä aukiasentoon. www.tvl.fi 10.12.2003

Vastaavien tapaturmien torjunta 10.12.2003 Vastaavien tapaturmien torjunta Yhteisen työpaikan pääasiallista määräysvaltaa käyttävä työnantaja vastaa mm. seuraavista asioista Pysyvän työpaikan ja rakennustyömaan toimintojen yhteensovittaminen Turvallisuuden varmistaminen työmaasuunnittelussa Sisäisen liikenteen järjestelyissä huomioitava trukkiliikenteen asettamat vaatimukset kulkureiteille leveys, tasaisuus, pohjan kantavuus, pinnan laatu, reunojen merkintä Turvallisten työmenetelmien ja -käytäntöjen opastus ja noudattaminen Trukista putoamisen estäminen tulee varmistaa sopivalla suojalaitteella Turvallisten työtapojen käyttö, Epäkohdista ja vaaratilanteista ilmoittaminen, Trukkiväylien suunnittelu, Yrityksen toiminta, Ohjeet ja muut määräykset Työympäristö TOT 18/03 Käynnissä olevissa kohteissa yhteisen työmaa-alueen kulkureitit tulee suunnitella mahdollisuuksien mukaan siten, että pysyvän työpaikan toiminnot eivät edellytä kulkemista työmaa-alueen poikki. Työmaalla käytettävät kulkureitit ja kaivannot yms. vaaraa aiheuttavat järjestelyt tulee merkitä koko reitin pituudelta ja molemmilta reunoilta. Merkintöjen tulee olla helposti havaittavissa. Työntekijöille tulee tiedottaa kaikista työmaa-alueella tehtävistä töistä, mikäli niillä on välitöntä merkitystä työn turvallisuuteen. Työnantajien ja itsenäisten työnsuorittajien on keskinäisellä yhteistoiminnalla ja tiedottamisella huolehdittava siitä, että heidän toimintansa ei vaaranna työntekijöiden turvallisuutta ja terveyttä. Yhteisellä työpaikalla pääasiallista määräysvaltaa käyttävän työnantajan tulee huolehtia mm. toimintojen yhteensovittamisesta, työpaikan liikenteen ja liikkumisen järjestelyistä sekä työolosuhteiden ja työympäristön yleisestä turvallisuudesta. Trukin ovi tulee pitää aina ajon aikana kiinni. Turvallisempi työtapa on ajaa trukilla etuperin, mikäli se on olosuhteet huomioon ottaen mahdollista. Trukin kaatuessa kuljettajan pitää pysyä trukissa, eikä pyrkiä hyppäämään sieltä ulos. Valtioneuvoston päätöksen 856/1998 32 § 1 mom mukaan trukit tulee varustaa kuljettajan putoamisen estävällä suojalaitteella, joka tulee asentaa jälkikäteen, mikäli siitä em. turvalaite puuttuu. www.tvl.fi 10.12.2003