Toimintatutkimus opinnäytetyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Advertisements

Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Ammatillisen kuuntelemisosaamisen vaikutus työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa FT Sanna Ala-Kortesmaa Yliopisto-opettaja Tampereen teknillinen yliopisto.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MUUTOS-hanke Kelan kuntoutuksen muutosten vaikutukset asiakkaan saamaan kuntoutuspalveluun Ajankohtaista info Riitta Seppänen-Järvelä Johtava.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Hyvinvointiraportti-hanke
Innokylän arviointimittari
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Infoa tutoropettajille
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Tietomallit digiaikaan
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Tieteellisen tekstin peruselementit
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Marttaliiton #järkiruokaa lautasella -seminaari, Mitä on ruokataju?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Seminaarien käytänteitä
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Koulutuksen tutkimuslaitos
Henkilökohtainen budjetointi
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Toimintatutkimus opinnäytetyössä Sinikka Ruohonen 20.9.2018

Esityksen tavoite Lisätä tutkivaa ja kehittävää otetta opinnäytetyössä ja antaa siihen yksi näkökulma. 20.9.2018

Pohdinnan aiheet Mitä toimintatutkimus on? Mistä tiedät oletko tekemässä toimintatutkimusta? Toimintatutkimuksen toteutusprosessi Prosessin arviointi 20.9.2018

1. Mitä toimintatutkimus on? Tutkimusstrateginen lähestymistapa, jossa käytettään välineenä useita erilaisia menetelmiä. Toimintatutkimuksessa ratkaistaan konkreettisia ongelmia. Tutkija toimii aktiivisena muutosagenttina yhteistyössä asiakkaan tai kohdeyhteisön kanssa. Systemaattinen pyrkimys muuttaa ja parantaa jotakin käytännön asiaa: tuotetta, työtapaa, elämänlaatua ym. 20.9.2018

Toimintatutkimuksen ominaisuuksia Tulevaisuusorientoitunutta Yhteistyössä tapahtuvaa Teoria ja käytäntö toistensa eri puolina Tilannesidonnaista: case 20.9.2018

Toimintatutkimuksen taustaa John Dewey 1920-luvulla korosti teorian ja käytännön yhteyttä toisiinsa. John Collier 1940-luvulla, tutkijat ja intiaanit kehittivät yhdessä maanviljelystä Kurt Lewin 1946 otti käyttöön toimintatutkimuksen käsitteen John Corey 1950-luvulla kehitti ihmisten välistä kommunikaatiota ja yhteistoimintaa jatkuu… 20.9.2018

Lawrence Stenhousen 1970-luvulla: ”Opettaja työnsä tutkijana” …jatkuu Lawrence Stenhousen 1970-luvulla: ”Opettaja työnsä tutkijana” Pirkko Anttila toi 1980-luvulla toimintatutkimuksen käsitteen muotoilun ja käsityön tutkimukseen 1990-luvulla toimintatutkimuksen avulla on ratkottu mm. maahanmuuttajavähemmistöjen ja nuorten ongelmia 20.9.2018

2. Mistä tiedät oletko tekemässä toimintatutkimusta? jos sinulla on yhteistyökumppani /-kumppaneita; toimintatutkimusta et voi tehdä yksin jonka kanssa / jolle olet kehittämässä parempaa tuotetta, palvelua, toimintoa tms., jonka kanssa analysoit tuotoksesi välivaiheita, kehität vaihtoehtoja ongelman ratkaisemiseksi ja tavoitteen saavuttamiseksi, jatkuu… 20.9.2018

tuotat toiminnassa uutta tietoa, jonka pätevyyttä arvioidaan …jatkuu tuotat toiminnassa uutta tietoa, jonka pätevyyttä arvioidaan keskustelemalla, kokeilemalla, rinnastamalla sitä aikaisempaan tietoon julkistat kokemuksiasi ja siihen liittyvää tietoa esim. seminaareissa, näyttelyissä  OLET SIIS TEKEMÄSSÄ TOIMINTATUTKIMUSTA! 20.9.2018

3. Toimintatutkimuksen toteutusprosessi (Heikkinen 2001, 177. Toim 3. Toimintatutkimuksen toteutusprosessi (Heikkinen 2001, 177. Toim. Aaltola, Valli) 20.9.2018

Teorian soveltaminen omaan työhön Spiraalimalli auttaa vaiheistamaan ja aikatauluttamaan työsi: - suunnitelma - toiminta *) toistuvat - havainnointi useita kertoja - reflektointi työsi aikana jatkuu… 20.9.2018

Laita takaraja /päivämäärä jokaiselle toiminnolle …jatkuu Toiminta *), joka toistuu spiraalimaisesti voi olla esim. tiedonhankinta, asiakastarvekartoitus, ideamaailman keruu, luonnostelu, parannetut luonnokset, materiaalien etsintä, materiaali- ja tekniikkakokeilut, protomalli, raportin kirjoitus jne. Jokaisen toimintakierteen ympärille liittyy aina myös havainnointia, reflektointia Laita takaraja /päivämäärä jokaiselle toiminnolle 20.9.2018

Laita aikataulusuunnitelmaan myös asiakkaan ja ohjaajasi tapaamiset Jätä vara-aikaa Pidä tutkimus- / työpäiväkirjaa 20.9.2018

4. Prosessin arviointi Ongelmia ja kritiikkiä: Arvosidonnaisuus Objektiivisuuden puute Yleistettävyys huono 20.9.2018

Tiedon intressit toimintatutkimuksessa Tiedon intressi on kriittinen (emansipatorinen = vapauttava)  Vapautuminen perinteisistä, itsestään selvinä pidetyistä ajatusmalleista (vrt. tekninen intressi: lisää tietoa ja praktinen intressi: lisää ymmärrystä, mutta toimintatutkimuksessa tämä ei riitä) 20.9.2018

Toimintatutkimuksen luotettavuutta ja merkittävyyttä voidaan lisätä Selvitä työsi arvopäämäärät ja oma suhteesi niihin. Miksi haluat tehdä juuri kyseisen tuotteen? Keskustelut useiden ammattilaisten kanssa antavat vahvistusta omille käsityksillesi Prosessin dokumentointi, tutkimusraportti Muiden yleisesti hyväksyttyjen metodien yhdistäminen toimintatutkimukseen Käsitteiden määrittely, selkeä rajaus ja näkökulma Teoriataustan selvittäminen 20.9.2018

Älä epäröi kääntyä ohjaajan puoleen silloin, kun työ ei suju Älä epäröi kääntyä ohjaajan puoleen silloin, kun työ ei suju! Lue myös tutkimuskirjallisuutta 20.9.2018

TOIMINTATUTKIMUKSEEN LIITTYVÄÄ KIRJALLISUUTTA Heiskanen, T., Lavikka, R., Piispa, L. ja Tuuli, P. 1998: Joustamisen monet muodot. Pukineteollisuus etsimässä tietä huomiseen. Tampereen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden tutkimuslaitos, Ttyöelämän tutkimuskeskus, sarja T17/1998. *) Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineiston keruu. Virikkeitä aloittelevalle tutkijalle, 2001. Toim Juhani Aaltola ja Raine Valli. PS-kustannut: Jyväskylä. Juutti, P. ja Lindström, K. 1995: Postmoderni ajattelu ja organisaation syvällinen muutos. Työ ja ihminen, Tutkimusraportti 4. JTO-tutkimuksia 9. Helsinki: Työterveyslaitos ja Johtamistaidon opisto. Jyrkämä, J. 1978: Toimintatutkimuksen teoriasta ja käytännöstä. Sosiaalipolitiikka 1978. Sosiaalipoliittisen yhdistyjksen vuosikirja, Vammala. Kuitunen, H. 1996: Finiste-tietoverkko välineenä luonnontieteiden opetuksessa työtapoja monipuolistettaessa. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 159. Räsänen, R. 1993: Opettajan etiikkaa etsimässä. Opettajan etiikka – opintojakson kehitysprosessi toimintatutkimuksena opettajankoulutuksessa. Oulun yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 12. *) Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita 1999. Toim. Hannu L. T. Heikkinen, Rauno Huttunen, Pentti Moilanen. ATENA kustannus: Juva. *) Suojanen, U. Toimintatutkimus koulutuksen ja ammatillisen kehittymisen välineenä. Loimaa: Finn Lectura. *) SUOSITELTAVAA KIRJALLISUUTTA 20.9.2018