Toimintatutkimus opinnäytetyössä Sinikka Ruohonen 20.9.2018
Esityksen tavoite Lisätä tutkivaa ja kehittävää otetta opinnäytetyössä ja antaa siihen yksi näkökulma. 20.9.2018
Pohdinnan aiheet Mitä toimintatutkimus on? Mistä tiedät oletko tekemässä toimintatutkimusta? Toimintatutkimuksen toteutusprosessi Prosessin arviointi 20.9.2018
1. Mitä toimintatutkimus on? Tutkimusstrateginen lähestymistapa, jossa käytettään välineenä useita erilaisia menetelmiä. Toimintatutkimuksessa ratkaistaan konkreettisia ongelmia. Tutkija toimii aktiivisena muutosagenttina yhteistyössä asiakkaan tai kohdeyhteisön kanssa. Systemaattinen pyrkimys muuttaa ja parantaa jotakin käytännön asiaa: tuotetta, työtapaa, elämänlaatua ym. 20.9.2018
Toimintatutkimuksen ominaisuuksia Tulevaisuusorientoitunutta Yhteistyössä tapahtuvaa Teoria ja käytäntö toistensa eri puolina Tilannesidonnaista: case 20.9.2018
Toimintatutkimuksen taustaa John Dewey 1920-luvulla korosti teorian ja käytännön yhteyttä toisiinsa. John Collier 1940-luvulla, tutkijat ja intiaanit kehittivät yhdessä maanviljelystä Kurt Lewin 1946 otti käyttöön toimintatutkimuksen käsitteen John Corey 1950-luvulla kehitti ihmisten välistä kommunikaatiota ja yhteistoimintaa jatkuu… 20.9.2018
Lawrence Stenhousen 1970-luvulla: ”Opettaja työnsä tutkijana” …jatkuu Lawrence Stenhousen 1970-luvulla: ”Opettaja työnsä tutkijana” Pirkko Anttila toi 1980-luvulla toimintatutkimuksen käsitteen muotoilun ja käsityön tutkimukseen 1990-luvulla toimintatutkimuksen avulla on ratkottu mm. maahanmuuttajavähemmistöjen ja nuorten ongelmia 20.9.2018
2. Mistä tiedät oletko tekemässä toimintatutkimusta? jos sinulla on yhteistyökumppani /-kumppaneita; toimintatutkimusta et voi tehdä yksin jonka kanssa / jolle olet kehittämässä parempaa tuotetta, palvelua, toimintoa tms., jonka kanssa analysoit tuotoksesi välivaiheita, kehität vaihtoehtoja ongelman ratkaisemiseksi ja tavoitteen saavuttamiseksi, jatkuu… 20.9.2018
tuotat toiminnassa uutta tietoa, jonka pätevyyttä arvioidaan …jatkuu tuotat toiminnassa uutta tietoa, jonka pätevyyttä arvioidaan keskustelemalla, kokeilemalla, rinnastamalla sitä aikaisempaan tietoon julkistat kokemuksiasi ja siihen liittyvää tietoa esim. seminaareissa, näyttelyissä OLET SIIS TEKEMÄSSÄ TOIMINTATUTKIMUSTA! 20.9.2018
3. Toimintatutkimuksen toteutusprosessi (Heikkinen 2001, 177. Toim 3. Toimintatutkimuksen toteutusprosessi (Heikkinen 2001, 177. Toim. Aaltola, Valli) 20.9.2018
Teorian soveltaminen omaan työhön Spiraalimalli auttaa vaiheistamaan ja aikatauluttamaan työsi: - suunnitelma - toiminta *) toistuvat - havainnointi useita kertoja - reflektointi työsi aikana jatkuu… 20.9.2018
Laita takaraja /päivämäärä jokaiselle toiminnolle …jatkuu Toiminta *), joka toistuu spiraalimaisesti voi olla esim. tiedonhankinta, asiakastarvekartoitus, ideamaailman keruu, luonnostelu, parannetut luonnokset, materiaalien etsintä, materiaali- ja tekniikkakokeilut, protomalli, raportin kirjoitus jne. Jokaisen toimintakierteen ympärille liittyy aina myös havainnointia, reflektointia Laita takaraja /päivämäärä jokaiselle toiminnolle 20.9.2018
Laita aikataulusuunnitelmaan myös asiakkaan ja ohjaajasi tapaamiset Jätä vara-aikaa Pidä tutkimus- / työpäiväkirjaa 20.9.2018
4. Prosessin arviointi Ongelmia ja kritiikkiä: Arvosidonnaisuus Objektiivisuuden puute Yleistettävyys huono 20.9.2018
Tiedon intressit toimintatutkimuksessa Tiedon intressi on kriittinen (emansipatorinen = vapauttava) Vapautuminen perinteisistä, itsestään selvinä pidetyistä ajatusmalleista (vrt. tekninen intressi: lisää tietoa ja praktinen intressi: lisää ymmärrystä, mutta toimintatutkimuksessa tämä ei riitä) 20.9.2018
Toimintatutkimuksen luotettavuutta ja merkittävyyttä voidaan lisätä Selvitä työsi arvopäämäärät ja oma suhteesi niihin. Miksi haluat tehdä juuri kyseisen tuotteen? Keskustelut useiden ammattilaisten kanssa antavat vahvistusta omille käsityksillesi Prosessin dokumentointi, tutkimusraportti Muiden yleisesti hyväksyttyjen metodien yhdistäminen toimintatutkimukseen Käsitteiden määrittely, selkeä rajaus ja näkökulma Teoriataustan selvittäminen 20.9.2018
Älä epäröi kääntyä ohjaajan puoleen silloin, kun työ ei suju Älä epäröi kääntyä ohjaajan puoleen silloin, kun työ ei suju! Lue myös tutkimuskirjallisuutta 20.9.2018
TOIMINTATUTKIMUKSEEN LIITTYVÄÄ KIRJALLISUUTTA Heiskanen, T., Lavikka, R., Piispa, L. ja Tuuli, P. 1998: Joustamisen monet muodot. Pukineteollisuus etsimässä tietä huomiseen. Tampereen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden tutkimuslaitos, Ttyöelämän tutkimuskeskus, sarja T17/1998. *) Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineiston keruu. Virikkeitä aloittelevalle tutkijalle, 2001. Toim Juhani Aaltola ja Raine Valli. PS-kustannut: Jyväskylä. Juutti, P. ja Lindström, K. 1995: Postmoderni ajattelu ja organisaation syvällinen muutos. Työ ja ihminen, Tutkimusraportti 4. JTO-tutkimuksia 9. Helsinki: Työterveyslaitos ja Johtamistaidon opisto. Jyrkämä, J. 1978: Toimintatutkimuksen teoriasta ja käytännöstä. Sosiaalipolitiikka 1978. Sosiaalipoliittisen yhdistyjksen vuosikirja, Vammala. Kuitunen, H. 1996: Finiste-tietoverkko välineenä luonnontieteiden opetuksessa työtapoja monipuolistettaessa. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 159. Räsänen, R. 1993: Opettajan etiikkaa etsimässä. Opettajan etiikka – opintojakson kehitysprosessi toimintatutkimuksena opettajankoulutuksessa. Oulun yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 12. *) Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita 1999. Toim. Hannu L. T. Heikkinen, Rauno Huttunen, Pentti Moilanen. ATENA kustannus: Juva. *) Suojanen, U. Toimintatutkimus koulutuksen ja ammatillisen kehittymisen välineenä. Loimaa: Finn Lectura. *) SUOSITELTAVAA KIRJALLISUUTTA 20.9.2018