Anne Raasakka -

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Advertisements

Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
HUIPPU Elokuu 2017.
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
TUTKE2/ SePPO/ Case Omnia/Helmi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

 Työkaluja osaamisen seurantaan – opintojen etenemisen visualisointi – ”Case Varia”

Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi TERVETULOA! Anssi Salmi Logistiikan ammattiaineiden opettaja vuodesta 2009 Hanketöitä ohessa: Mm. Tredussa rekkasimulaattori Variassa eri tyyppisiä digihankkeita: simulaattorit + VR 51.fi/simut + Vantaan Sanomat 4-5.11.2017 anssi.salmi@eduvantaa.fi, 043 824 9484 Twitter: @SalmiAnssi Nopea esittäytymiskierros + (51.fi/fiilis) Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi

Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi Tämän hetken tilanne? Miten omalla työpaikallasi seurataan osaamista tällä hetkellä? Opettaminen Joku muu prosessi Käy lisäämässä kommentti Padletiin (51.fi/mooc) Oma nimi Lyhyt kuvaus (3-5 lausetta) Aikaa n. 5 min. Mahdollista jatkaa myös esityksen aikana Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi

Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi Viikkotehtävä Tutustu jonkun toisen osaamisen prosessiin (51.fi/mooc) ja tee kehitysehdotus/vertaile sitä omaan toteutukseesi. Mitä voitaisiin parantaa tai tehdä eri tavalla? Onko hyviä käytänteitä? 3-5 ranskalaista viivaa. HUOM, 5 maksimi! Palauta myös osoitteseen: anssi.salmi@eduvantaa.fi ma 11.12 mennessä! Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi

OSAAN JO! AMOSAA TUTKINNON PERUSTEET (Opetushallitus) opettajan oma työsuunnitelma Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman toteutussuunnitelma Tutkinnon osien sisällöt, arviointi, ohjaaminen, dokumentointi Variassa​ TÄTÄ KEHITETÄÄN: Osaamisen arviointia koskeva suunnitelma Tutkinnossa vaadittava osaaminen kerrotaan selkeinä työtehtävinä, jotka etenevät vaiheittain. Opiskelija seuraa omaa etenemistään, opettaja/työpaikkaohjaaja antavat palautetta. Prosesseista, työtehtävistä ja -välineistä kerrotaan selkokielellä, kuvilla ja videoilla. Varian pilotissa sovelluksena: Workseed AMOSAA opettajan oma työsuunnitelma OPA etenemisen seuraamisen väline eHOKS Opiskelijahallinto-järjestelmä

Opintojen eteneminen, ohjaus ja palaute Workseedissä (esim Opintojen eteneminen, ohjaus ja palaute Workseedissä (esim. Auton tai moottoripyörän huoltaminen 45 osp) Ohjausta ja palautetta Ohjausta ja palautetta Tekniset perusteet -perehdyin työturvallisuusohjeisiin -leikkasin peltiä, mittasin ja porasin reiät jne… Rengastöiden tekeminen -tein auton kevennyksen ja varmistamisen -irrotin pyörät jne.. Digitaaliset ympäristöt Auton kokonaisrakenne -nostin auton nosturilla -irrotin renkaat -poistin nesteet ja öljyt… Työpaikka Digitaaliset ympäristöt Oppilaitos Ohjausta ja palautetta Työpaikka oppiminen oppiminen Oppilaitos oppiminen oppiminen Oppilaitos oppiminen Työpaikka Sähkön perusteet -perehdyin sähkön eri käsitteisiin -tein jännitemittauksia -merkitsin pyörät -mittasin rengaspaineet -pesin pyörät Ohjausta ja palautetta oppiminen oppiminen oppiminen Ohjausta ja palautetta Ammattiosaamisen näyttö -irrotin ovat ja penkit -irrotin moottorin ja vaihteiston

Miksi OPA? Tukee yksilöllisen ja joustavan opintopolun toteutumista Helpottaa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista Tukee Hoksin laadintaa ja päivittämistä Opiskelija voi itse seurata omien opintojensa etenemistä, myös opettaja ja top-ohjaaja näkevät opiskelijan etenemisen Mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman ohjauksen ja palautteen missä tahansa oppimisympäristössä Tuo opintoihin tavoitteellisuutta ja sitoutuneisuutta, kun opiskelija näkee, mistä hänen opinnot muodostuvat Helpottaa työssäoppimisen ja näyttöjen suunnittelua ja varmistaa niiden laatua Opettajien ja top-ohjaajien ohjaus- ja arviointiosaaminen kehittyvät, samoin opiskelijoiden itsearviointitaidot 

Logistiikan pilottikokeilu Logistiikalla on kokeiltu OPA:n käytännön välineenä Workseedia Todettiin sopivaksi välineeksi -> mm. visuaalisuus Käytössä yhdellä ryhmällä (17 opiskelijaa) Variassa myös muita kokeiluryhmiä mm. auto ja sote ”Kuorma-auton tavaran kuljetusten” – tutkinnon osa jaettu noin 50 työtehtävään Osa käytännön työtehtäviä ja osa teoriapohjaisia työtehtäviä Google Classroom-kytkentä

Logistiikan pilottikokeilu Mistä lähdettiin liikkeelle? Sekavat ja osittain puuttuvat toteutussuunnitelmat Yhtenäinen laatu? Viimelukuvuonna ”Oppimispäiväkirja” -> perustui leimoihin Piti sisällään noin 200 työtehtävää Toimi hyvänä referenssinä Workseedille

Logistiikan pilottikokeilu Työprosessi: Tutkinnon osa on jaettu alla näkyviin kokonaisuuksiin, joita lähdettiin purkamaan pienempiin ”käytännön osiin”

Logistiikan pilottikokeilu Työprosessi: Osin ryhmätöinä Kokonaisuuksien ammattiopettajat ”alan asiantuntijoina” Osin vanhojen toteutussuunnitelmien ja toteutuneiden tuntien pohjalta Classroom-kurssit

Työkaluja osaamisen seurantaan Excel-taulukointi Kaaviot ja kuvat -> Visualisointi Valmiit ohjelmat -> esim. Workseed Haastattelut -> työpaikkaohjaajat, opettajat, opiskelijat Näytöt/työtehtävät Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi

ammattitaitovaatimukset on sijoitettu työtehtäviin logistiikan pilotissa: ”Kuorma-auton tavarankuljetusten hallinta” -tutkinnonosa Yhteensä reilu 50 työtehtävää TYÖTEHTÄVÄ

Kytkös Google Classroomiin, jossa varsinainen tehtävä.

Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi opiskelija seuraa omaa etenemistään, opettaja/työpaikkaohjaaja antavat palautetta vihreä palkki = saavutettu ammattitaitovaatimus VALMIS NÄYTTÖÖN! Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi

Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi Viikkotehtävä Tutustu jonkun toisen osaamisen prosessiin (51.fi/mooc) ja tee kehitysehdotus/vertaile sitä omaan toteutukseesi. Mitä voitaisiin parantaa tai tehdä eri tavalla? Palauta osoitteseen: anssi.salmi@edvantaa.fi ma 11.12 mennessä! Anne Raasakka - anne.raasakka@vantaa.fi