YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Opetussuunnitelma ops
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI -EI edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä. Aloitetaan heti tuen tarpeen ilmetessä. TOIMENPITEET esim.: yksittäiset pedagogiset ratkaisut, opettajien keskinäinen (&muun henkilöstön) yhteistyö, ohjaus, opetusryhmien joustava muuntelu, tukiopetus ja tarvittaessa osa-aikainen erityisopetus (ei säännöllinen/jatkuva) -Oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma -Pidemmälle edistyneen oppilaan opiskelua voidaan syventää & laajentaa oppimissuunnitelman avulla YLEINEN TUKI Jos yleinen tuki EI riitä Moniammatillinen käsittely PEDAGOGINEN ARVIO -Luokanopettaja/aineenopettaja/luokanvalvoja vastaa pedagogisen arvion laatimisesta -Osoitetaan tehostetun tuen tarve -Tehdään yhteistyötä oppilaan ja huoltajan kanssa, mutta pedagogisen arvion laatimista varten ei tarvitse järjestää erillistä palaveria Moniammatillinen käsittely Jos tehostettu tuki EI ole enää tarpeen TEHOSTETUN TUEN OPPIMISSUUNNITELMA -Luokanopettaja/aineenopettaja/luokanvalvoja vastaa oppimissuunnitelman laatimisesta. Konsultoi tarvittaessa erityisopettajaa tai muita opettajia/asiantuntijoita. -Laaditaan pedagogisen arvion pohjalta -Laaditaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa, ellei siihen ole ilmeistä estettä -Uudet tavoitteet laaditaan syyslukukauden aikana ja toteutuminen arvioidaan kevätlukukauden loppupuolella. Mikäli oppilaan tilanne muuttuu selkeästi vuoden aikana, päivitetään oppimissuunnitelma vastaamaan tilannetta (palaveri tarvittaessa). Arviointi vähintään kerran vuodessa, jolloin todetaan mahdolliset muutokset -Mikäli tehostetun tuen aikana huomataan, että oppilas tarvitsee tehostettua tukea myös jossain muussa oppiaineessa, päivitetään pelkkä oppimissuunnitelma. EI tarvitse tehdä uutta pedagogista arviota. TEHOSTETTU TUKI KÄYTÄNNÖSSÄ: -Säännöllistä tukea ja/tai samanaikaisesti useita eri tukimuotoja -Laadultaan ja määrältään oppilaan yksilöllisten tarpeiden mukaista - Voidaan käyttää helpotettua oppikirjaa eli ns. E-kirjaa, kunhan se on yleisopetuksen ops:n mukainen -Voidaan käyttää kaikkia perusopetuksen tukimuotoja, paitsi erityisen tuen päätöksen perusteella annettavaa erityisopetusta ja oppiaineiden oppimäärien yksilöllistämistä -Tukimuodoista osa-aikaisen erityisopetuksen, opintojen yksilöllisen ohjauksen ja kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitys korostuu ja oppilashuollon osuutta vahvistetaan TEHOSTETTU TUKI Jos tehostettu tuki EI riitä Moniammatillinen käsittely PEDAGOGINEN SELVITYS -Luokanopettaja/aineenopettaja/luokanvalvoja vastaa pedagogisen selvityksen laatimisesta. Konsultoi tarvittaessa erityisopettajaa ja/tai muita opettajia tai muita oppilashuollon ammattilaisia. -Hyödynnetään myös aiemmin laadittuja pedagogista asiakirjoja, kuten pedagogista arviota, oppimissuunnitelmaa ja muita mahdollisia lausuntoja/asiakirjoja -Pedagoginen selvitys lähetetään ennen palaveria kotiin nähtäväksi. -Pidetään palaveri yhdessä oppilaan huoltajien kanssa, mikäli siihen ei ole ilmeistä estettä. -Pedagoginen selvitys käsitellään moniammatillisesti oppilashuoltoryhmässä. -Vuoden 2017 alusta rehtori tekee päätöksen erityisestä tuesta. Siihen saakka päätöksen tekee kasvatusjohtaja. Varhaiskasvatuksessa päätöksen tekee kasvatusjohtaja. Moniammatillinen käsittely & rehtorin virallinen päätös ERITYINEN TUKI Jos erityinen tuki EI enää tarpeen HOJKS -Oppilaan opettajat laativat HOJKSin yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa, ellei siihen ole ilmeistä estettä -Kirjallinen suunnitelma oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tavoitteista, sisällöistä, käytettävistä opetusjärjestelyistä, pedagogisista menetelmistä ja oppilaan tarvitsemasta tuesta ja ohjauksesta. Kaikki oppilaan tuki kirjataan HOJKSiin. -Perustuu pedagogisessa selvityksessä tuotettuun tietoon ja erityisen tuen päätöksen sisältöön. Voidaan hyödyntää tehostetun tuen oppimissuunnitelman sisältöä ja muita asiakirjoja -Jos yksilöllistettyjä oppianeita, kirjataan niiden sisällöt ja tavoitteet sekä arviointi -Mikäli erityisen tuen aikana huomataan, että täytyy antaa tehostettua tukea johonkin muuhun oppiaineeseen, kirjataan tehostettu tuki suoraan hojksiin (ei tarvita siis uutta ped. arviota) -Mikäli pitää yksilöllistää jonkin muun aineen oppimäärä, laaditaan pedagoginen selvitys uudestaan. -Uudet tavoitteet laaditaan syyslukukauden aikana ja toteutuminen arvioidaan kevätlukukauden loppupuolella. Mikäli oppilaan tilanne muuttuu selkeästi vuoden aikana, päivitetään hojks vastaamaan tilannetta (palaveri tarvittaessa). -Jos TAO-oppilas niin kirjataan toiminta-alueittain opiskelevan oppilaan yksilölliset tavoitteet ja sisällöt ERITYINEN TUKI KÄYTÄNNÖSSÄ: -Opiskelee hojksissa asetettujen tavoitteiden mukaisesti -Opetus voi tapahtua täysin yleisopetuksen luokassa tai osittain pienryhmässä erityisopettajalla tai kokonaan erityisopetuksen pienryhmässä -Yleisopetuksessa erityinen tuki on yleensä siksi, että oppimääriä on yksilöllistetty. Joskus erityisen tuen perusteena voi olla myös mm. aistivamma tai vaikeat käyttäytymisen ongelmat.