9. Oppimisen psykologinen perusta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

Kulttuuri, mieli ja kasvatus
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Nuoruus kehitysvaiheena
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
AIKUINEN OPPIJA.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oppimisorientaatioita
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisen psykologiaa
Ops seminaari Askola.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
1. Tietoinen tiedonkäsittely
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
3 Minuudessa on kaksi puolta
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Muisti SENSORINEN MUISTI SÄILÖMUISTI TYÖMUISTI KAIKU- MUISTI (kuulo)
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
1. Mitä tiedonkäsittely on?
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
7. Tarkkaavaisuus.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
10. Ajattelu.
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Elämänkaarinäkökulma
Volitioprosessi, tahdon!
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

9. Oppimisen psykologinen perusta

Oppiminen toiminnan suhteellisen pysyvä muutos, joka perustuu kokemukseen tiedon jäsentämistä, tulkintaa ja merkitysten rakentamista toimintaa, jossa aiemmalla tietopohjalla on keskeinen merkitys taito, joka voidaan oppia oppimisen lajeja on useita

Oppimisen biologinen perusta Aivot plastisuus = aivojen muovautuvuus hermosolun sisäiset ja väliset muutokset hippokampus ja sitä ympäröivät aivorakenteet tärkeitä esim. uusien asioiden muistamisen kannalta otsalohkot tärkeitä esim. muistin ja tarkkaavaisuuden kannalta

Oppimisen biologinen perusta Vireys valmius reagoida ulkomaailman ärsykkeisiin, aivojen sisäinen virittäytyminen sekä psyykkinen kokemus omasta tilasta Temperamentti Liisa Keltikangas-Järvinen: opiskelutyyliä ohjaavat temperamenttipiirteet aktiivisuus, sinnikkyys, häirittävyys

Oppimisen kognitiivinen perusta oppiminen on tiedonkäsittelytoimintaa ihminen mm. vastaanottaa ja valikoi tietoa, tekee havaintoja, muistaa, päättelee ja ratkaisee ongelmia valikoiva tarkkaavaisuus: prosessi, jossa tietoiseen käsittelyyn valikoidaan aktiivisesti jotain tietoa ja muu tieto jätetään huomioimatta jaettu tarkkaavaisuus: kykyä huomioida kahta tai useampaa asiaa yhtäaikaisesti

Oppimisen kognitiivinen perusta: skeemat oppimiseen liittyy skeemojen syntyminen ja muokkautuminen skeema (= sisäinen malli): muistiin tallentunut tietorakenne tai toimintamalli, pelkistys todellisuudesta ohjaavat tarkkaavaisuuden suuntaamista, havaitsemista ja tiedon etsimistä helpottavat ja nopeuttavat tiedonkäsittelyä uuden oppiminen rakentuu aiempien skeemojen varaan

Oppimisen kognitiivinen perusta metakognitio: tietoisuus omista kognitiivisista prosesseista ymmärrys ja arvio omasta oppimisesta, oppimisstrategioista ja siitä, miten oppimistaan voi kehittää

Oppimisen kognitiivinen perusta: Muisti aistimuisti: järjestelmä, johon varastoituu alustavasti kaikki aistien välityksellä vastaanotettu tieto työmuisti: muistijärjestelmä, joka pystyy käsittelemään vain rajallisen määrän tietoa, tieto säilyy korkeintaan minuutin työmuisti tärkeä oppimisen kannalta; muistaa, mitä oli tarkoitus tehdä ja pystyy työstämään ja yhdistelemään asioita mielessään pitkäkestoinen muisti (säilömuisti): useita rinnakkaisia muistijärjestelmiä, kapasiteetti periaatteessa rajaton tietojen ja taitojen tallentuminen pitkäkestoiseen muistiin: kertaus, prosessoinnin laatu

Oppimisen sosiokulttuurinen perusta ihminen oppii sosiaalisessa ja kulttuurisessa vuorovaikutuksessa tyypillisten ajattelu- ja toimintatapojen omaksuminen identiteetti = ihmisen käsitys itsestään toimijuus = yhteisöllisessä toiminnassa syntyvä toimintavalmius (aloitteellisuus, tahto toimia), joka sidottu yksilön identiteettiin ja kulttuuriin kulttuuri vaikuttaa oppimisprosessiin ja oppimistuloksiin

Oppimisen sosiokulttuurinen perusta Sosiaalinen toimintaympäristö laajennettu muisti ajattelun hajauttaminen​ oppiminen sosiaalisesti hajautuneena prosessina Oppimisympäristöt ympäristö, jossa oppiminen ja opiskelu tapahtuvat oppimisympäristöjä on määritelty eri tavoin, esim. fyysinen, tekninen ja psyykkinen oppimisympäristö

Täydennä käsitekartta (luku 9): Oppimisen psykologinen perusta Biologinen perusta Sosiokulttuurinen perusta Kognitiivinen perusta