MOTIVOINTI OHJAUKSESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Advertisements

AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Motivaatio halu + energia = motivaatio.
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Toiminnan tehostaminen?

”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
Lapselle hyvä päivä tänään
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Ajatuksia oppimisesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki Elisa Salmi KM, EO.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Motivoiva haastattelu
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
TET =Työelämään tutustuminen
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
TET =Työelämään tutustuminen
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Arvioinnista arkipäivää
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Yhteinen keittiö Osallisuuden arviointi
Volitioprosessi, tahdon!
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
MIELI pt (personal trainer)
Esityksen transkriptio:

MOTIVOINTI OHJAUKSESSA Ohjaus ja opetus työpaikalla – motivointi ohjauksen työvälineenä 10.10.2017 Susanna Hjulberg

KOULUTUS: MOTIVOINTI OHJAUKSESSA Ohjaus ja opetus työpaikalla – motivointi ohjauksen työvälineenä6 Ohjelma 10.10.2017 klo 9.30 – 16.00. 9.30 Ilmoittautuminen ja kahvi 10.00 Motivointi ohjauksen työvälineenä: Motivaatioon vaikuttavat tekijät, motivoiva haastattelu ja motivoiva ohjaaminen (Susanna Hjulberg) 11.30 Lounas (omakustanteinen) 12.15 Motivointi ohjauksen työvälineenä: Motivaation ja muutoksen tukeminen (Susanna Hjulberg) 12.45 Motivointi työpaikoilla – mikä toimii käytännössä? Keskustelua ryhmissä 13.30 Kahvi 14.00 Keskustelu ryhmissä jatkuu 15.00 Päivän koonti ja päätös (Hannele Siekkinen) Susanna Hjulberg 10.10.2017

MIKÄ SINUA MOTIVOI TEKEMÄÄN TÖITÄ? Raha 2. Työn mielekkyys / mielekäs työ 3. Toimeentulo 4. Arvostus, kannustus, onnistumisen tunne, hyvä työilmapiiri, työn tulokset ja ihanat työkaverit sekä pakko jne. Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVAATIO kertoo millä aktiivisuudella, vireydellä ja ahkeruudella yksilö toimii saavuttaakseen tavoitteensa saa meidät innostumaan esim. työstä, opiskelusta, harrastuksista ja antaa voimaa suorittaa vaativia tehtäviä suuntaa käyttäytymistämme vaikuttaa toiminnan intensiteettiin (kova yrittäminen), pysyvyyteen (toimintaan sitoutuminen) ja tehtävien valintaan (haasteelliset tehtävät) Susanna Hjulberg 10.10.2017

TAKE- Hanke / susanna Hjulberg 10.10.2017 ULKOINEN JA SISÄINEN MOTIVAATIO (Ryan & Deci 2000, Oksanen 2014, Liukkonen 2017.) Jos toiminta on sisäisesti motivoitunutta  sitoutuminen toimintaan kasvaa Sisäinen motivaatio Ulkoinen motivaatio Motivaatio puuttuu Toimintaan osallistutaan vapaaehtoisesti. Toimintaan sitoutuminen Toimintaan osallistutaan palkkioiden tai pakotteiden vuoksi. Susanna Hjulberg 10.10.2017 Motivointi ohjauksessa

MOTIVAATION ILMENEMISMUODOT (Liukkonen 2017.) 1. Intensiivisyys ponnistelu kova yrittäminen 3. Toiminnan valinta mihin aktiviteetteihin hakeutuu haasteelliset tehtävät 2. Pysyvyys jaksaa pidempään toimintaan sitoutuminen 4. Suoritustulos suoriutuu paremmin laadukkaat suoritukset Sisäisesti motivoitunutta kuvaa sitoutuminen toimintaan ja haasteellisten tehtävien valinta  jos toiminnan ilmapiiri on hyvä, ulkoiset motiivit voivat muuttua kohti sisäistä. Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVAATIOON VAIKUTTAVAT TEKIJÄT Psykologiset tarpeet kaikilla itsensä toteuttamisen tarve jokaiselle tärkeää saada elämässään jotain aikaan esim. työ ammatillinen identiteetti, joka tarjoaa elämälle tarkoituksen Arvot ja tavoitteet säätelevät motivaatiota ja tekemisiämme motivaatiolla kuvataan toiminnan ärsykettä, joka saa ihmisen tavoittelemaan joko omia, ryhmänsä tai yhteisön tavoitteita  vaikuttavat käyttäytymiseen, tavoitteellisessa toiminnassa, esim. työssä Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVAATIOON VAIKUTTAVAT TEKIJÄT Ajatusprosessit ja ihmisen tulkinnat niistä toimivat motivaation lähteinä esim. alaisen tulkinnat johtajan käyttäytymisestä ja merkitykset alaiselle Oma kontrolli oma kontrolli toiminnan kohteena olevista asioista synnyttää motivaatiota  oman kontrollin puute johtaa motivaatio-ongelmiin käsitys siitä pystyykö itse kontrolloimaan lopputulosta on oleellista motivaation syntymiselle Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVAATIOON VAIKUTTAVAT TEKIJÄT Selitykset onnistumisista ja epäonnistumisista vaikuttavat motivaatioon  jos selitämme onnistumiset sisäisillä ja kontrolloitavilla syillä, esim. omilla kyvyillä ja yrittämisellä, motivaatio on optimaalinen ja kasvaa Suoritusmotivaatio ihmisellä on luontainen halu onnistua ja välttää epäonnistumista suoritusperusteisessa toiminnassa toiminnan motiivina yl. pätevyyden kokeminen Susanlerg 10.10.2017

MOTIVAATIOON VAIKUTTAVAT MYÖS: TAKE- Hanke / susanna Hjulberg 10.10.2017 MOTIVAATIOON VAIKUTTAVAT MYÖS: Viihtyminen on tärkeä tekijä sisäisen motivaation syntymisessä ja vaikuttaa merkittävästi toiminnan luopumisen ennaltaehkäisyssä Itsemääräämisteoria: koettu pätevyys Psykologisia koettu autonomia perustarpeita koettu sosiaalinen yhteenkuuluvuus Tavoiteorientaatio: Tehtävä- tai minäsuuntautunut  tehtäväsuuntautunut tavoitteellisuus on yhteydessä sisäiseen motivaatioon (= parempi) Koettu pätevyys: Luottamus omiin kykyihin. Jos kokee olevansa hyvä työssään, opiskelussa tai urheilussa ja pystyy kontrolloimaan lopputulosta  koettu pätevyys on suuri  korosta itsevertailua, yrittämistä ja uuden oppimista normatiivisen vertailun sijaan Koettu autonomia: Missä määrin koemme, että meillä on mahdollisuus tehdä valintoja päivittäisessä elämässämme  Kuinka paljon saa osallistua omaan toimintaan liittyviin päätöksiin ja ratkaisuihin tai voiko olla mukana päättämässä yhteisistä asioista. Koettu sosiaalinen yhteenkuuluvuus: Yksilön side tiimiin ja jokapäiväisiin ryhmiin, joiden kanssa toimitaan  yhteiset hengen nostatus-tempaukset Tehtäväsuuntautuminen  koetun kyvykkyyden tunteen syntyminen seurausta omasta kehittymisestä ja yrittämisestä  tyytyväinen, jos suoritus on aikaisempaa parempi, vaikka se olisi muita huonompi Minäsuuntautuminen Kyvykkyyden kokeminen peilaamalla itseä muihin  kyvykkyyden tunne yhteydessä suorituksen sosiaaliseen vertailuun  tyytyväinen jos pärjää muita paremmin  lopettaa herkemmin, jos on mahdollisuus toistuvasti KOKEA epäonnistumista  Toimintaympäristön tehtäväorientoitunut suuntautuminen tärkeää, varsinkin jos ihminen itse ei sitä ole Kielteinen palaute  kyvykkyyden kokemus ja samalla motivaatio alkavat heikentyä. Susanna Hjulberg 10.10.2017 Motivointi ohjauksessa

MOTIVAATIOON VAIKUTTAA MYÖS Työpaikan motivaatioilmasto autonomiaa korostava ilmapiiri parantaa kaikkien työmotivaatiota  sisäinen motivaatio lisääntyy kontrolloiva ilmapiiri yleensä laskee työntekijöiden motivaatiota  muuttuvat enemmän ulkoisiksi työpaikan motivaatioilmapiiriä voidaan selvittää Työpaikan motivaatioilmasto -testin avulla ( Liukkonen 2017)  sisältää 16 väittämää, jotka liittyvät 4 ulottuvuuteen: autonomiaa tukeva ilmasto sosiaalista yhteenkuuluvuutta tukeva ilmasto koettua ammatillista pätevyyttä tukeva ilmasto työn merkityksellisyyden kokeminen - Susanna Hjulberg 10.10.2017

TAKE- Hanke / susanna Hjulberg 10.10.2017 Pyri autonomiaa tukevaan ilmastoon MOTIVOIVA OHJAUS Motivaatioilmasto esim: työpaikan motivaatioilmasto: 1 = täysin eri mieltä… 5 = täysin samaa mieltä (Liukkonen 2017). Työntekijöitä kannustetaan tekemään itselleen koulutussuunnitelmia 1 2 3 4 5 Työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa työnsä toteutustapoihin 1 2 3 4 5 Työntekijöillä on sanavaltaa työyhteisön kehittämisessä Työntekijät saavat osallistua oman työnsä yksityiskohtien toteuttamiseen 1 2 3 4 5 Yhteensä: _____ pistettä Tulosten tulkinta: Mitä suurempi lukema, sitä voimakkaammin työssä koetaan kutakin motivaatioilmaston osa-aluetta: - AUTONOMIAA tukeva ilmasto arvot 4-9 alhainen ko. motivaatioilmaston osa-alue arvot 10-15 keskinkertainen arvot 16-20 suuri Laskemalla yhteen 4:n moivaatioilmaston pistemäärä saadaan arvio työpaikan kokonaisvaltaisesta motivaatioilmastosta (16-37 =alhainen, keskinkertainen 38-59, suuri 60-80 pistettä) - SOSIAALISTA YHTEENKUULUVUUTTA tukeva ilmasto - KOETTUA AMMATILLISTA PÄTEVYYTTÄ tukeva ilmasto - TYÖN MERKITYKSELLISYYTTÄ tukeva ilmasto Susanna Hjulberg 10.10.2017 Motivointi ohjauksessa

tärkeintä on, että testi toimii jutun juurena tulevissa keskusteluissa Testien käyttö: voidaan teettää asiakkaalla keskustelun aikana tai se voidaan antaa tehtäväksi seuraavaan tapaamiseen tärkeintä on, että testi toimii jutun juurena tulevissa keskusteluissa antavat asiakkaalle kuvan hänen omasta toiminnastaan ja helpottavat seurantaa Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA OHJAUS Motivaatioilmasto  Pyri tehtäväsuuntautuneeseen ilmapiiriin Tarkoittaa yksilöllistä ja kokemuksellista ilmapiiriä Motivaatioilmasto voi olla olla tehtävä- tai minäsuuntautunut  Opettaja, ohjaaja, esimies ja vanhemmat luovat toiminnallaan ja vuorovaikutustyylillään tämän psykologisen ilmaston Motivaatioilmasto koostuu: 1. autonomian, 2. yhteenkuuluvuuden, 3.kyvykkyyden ja 4.toiminnan merkityksellisyyden kokemuksista Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA OHJAUS Luo tehtäväsuuntautunut toimintaympäristö Motivaation ja viihtymisen kannalta paras tulos saadaan, kun tuetaan tehtäväsuuntautunutta työskentelyä ja toimintaympäristö on tehtäväsuuntautunut eli: vältä vertailua (muihin) korosta toiminnassa ja palautteessa itsearviointia, uuden oppimista ja yrittämistä sekä kehittymistä omissa taidoissa aluksi kannustava palaute  opastava palaute myöhemmin anna palautetta toiminnasta, ei henkilöstä  hyvin hoidettu homma!  osasitko vs. miten (koe) meni? voititko vs. oliko hauskaa? Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA OHJAUS LISÄÄ tehtäväsuuntautuneisuutta ja sisäistä motivaatiota: Tehtävien valinta tarjoa erilaisia, kohtuullisen vaativia tehtäviä auta jokaista asettamaan omat (väli- ja kokonais-) tavoitteensa yksilöllistä tehtävien vaatimukset vältä samanlaisten tehtävien ja ohjauksen antamista kaikille Tehtävät kunkin edellytysten mukaisia ja olosuhteet valinnaisia 2. Osallistuminen päätöksentekoon rohkaise osallistumaan ja huomioi kaikkien näkökulmat vältä autoritaarista ja kontrolloivaa ohjaustapaa korosta valinnan mahdollisuuksia  Korosta autonomiaa ja sekä kunkin omaa vastuullisuutta Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA OHJAUS LISÄÄ tehtäväsuuntautuneisuutta ja sisäistä motivaatiota: 3. Palautteen antaminen henkilökohtainen keskustelu ja yksilöllisen kehittymisen käsittely huomioi myös yrittäminen ja suoritukset  korosta uuden oppimista varmista, että palaute on yksityistä ja yksilölliseen kehittymiseen perustuvaa 4. Arviointi teetä itsearviointia kiinnitä huomio prosessiin vältä normatiivista ja julkista arviointia sekä virheistä moittimista  varmista, että arviointi on yksilöllistä ja yksityistä, korosta yrittämistä ja sinnikkyyttä 10.10.2017

MOTIVOIVA OHJAUS Neljän minuutin sääntö (Oksanen, 2014). Mitä vähemmän on aikaa, sitä tärkeämpää on keskittyä kohtaamisen ensimmäisiin minuutteihin, jolloin työntekijä: istuu asiakkaan suuntaan kysyy avoimen kysymyksen ja ”istuu käsiensä päällä”  EI TEE muuta asiakas kertoo vapaasti, mitä hänellä on mielessään kuuntelee, kysyy tarkentavia kysymyksiä ja osoittaa myötätuntoa edistää asiakkaan aiheesta keskustelua  tämän jälkeen työntekijä siirtyy normaaliin työskentelyyn Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA HAASTATTELU Menetelmän kehittäneet W.R. Miller ja C. Rollnick (1991; 2002). asiakaskeskeinen, asiakkaan omista tarpeista ja arvomaailmasta lähtevä ohjausmenetelmä  tavoitteena on vahvistaa asiakkaan sisäistä motivaatiota ja halua muutokseen. perustuu asiakkaan ja työntekijän luottamukseen ja kumppanuuteen, jossa osapuolet tutkivat ja rakentavat uutta ymmärrystä, ratkaisevat ongelmia ja tarkastelevat ristiriitoja. perusajatus on, että asiakas löytää muutokseen tarvittavat voimavarat itsestään ja on valmis, halukas ja kykenevä muuttumaan ohjaajan tehtävänä on antaa välineitä, tukea ja mahdollistaa voimaantumista sekä edustaa realiteetteja Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA HAASTATTELU Motivoivan haastattelun menetelmät avoimet kysymykset ja keskustelun dialogi  ks. esimerkkejä kysymyksistä: https://osss.wikispaces.com/file/view/MOTIVOIVAN+HAASTATTELUN+KYSYMYKSI%C3%84.pdf heijastava kuuntelu, reflektiot yhteenvedot ristiriidan näkyväksi tekeminen vahvistaminen ja palaute muutospuheen kuuleminen, sen houkuttelu ja siihen tarttuminen vahvistetaan muutokseen sitoutumista ja tehdään muutossuunnitelma  Tarkoituksena on lisätä asiakkaan muutoshalua tutkimalla hänen kanssaan nykytilanteen toimintaa, tarkoitusta ja varsinkin toiminnan ja arvojen välistä ristiriitaa Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA HAASTATTELU Periaatteita Suopea ympäristö anna asiakkaalle tunne arvostamisesta ja kumppanuudesta yhteistyösuhde, joka perustuu asiakkaan kunnioittamiseen Johdonmukainen toiminta kuntoutus ja kontrolli  esim. säännöt päihteettömyydestä ovat ehdottomia Näky tulevaisuuteen pystyvyyden tunteen vahvistaminen  tuo esille toivoa Sopimuskulttuuri asiakkaan oma käsitys osuudestaan muutokseen asiakkaan toimijuuden tukeminen Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA HAASTATTELU Periaatteita  vältä neuvomista asiakkaan puolesta tietämistä väittelyä ja konfrontaatiota  vahvistaa ”ei toivottua” ajattelua tulkintaa  tarkista ja kysy asiakkaan epäilyä kyynisyyttä  lipsahduksista oppii ! Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA HAASTATTELU Motivointi on taitoa rakentaa yhteys asiakkaaseen ja ylläpitää tätä yhteyttä saada asiakas puhumaan ja kuulla muutospuhetta kysyä avoimesti, vahvistaa sekä heijastaa osa kuullusta takaisin ja tehdä yhteenvetoa hahmottaa tilanne ja auttaa asiakkaan omaa hahmotusta, kunnes (muutos) tavoite muodostuu tehdä asiakkaan kanssa suunnitelma, johon asiakas sitoutuu OMO  ohjaava ja motivoiva ohjaus = motivoivan haastattelun periaatteisiin nojaavaa ohjausta  ks. er-tools.purot.net http://er-tools.purot.net/uploads/erityisopetuksen_ja_ohjauksen_tyokaluja/ohjaava_ja_motivoiva_ohjaus1.pdf taustalla myös muutosvaihemalli Susanna Hjulberg 10.10.2017

Susanna Hjulberg 10.10.2017

MOTIVOIVA HAASTATTELU Ohjaava ja motivoiva ohjaus työskentely on säännöllistä kahdenkeskistä keskustelua, jossa voidaan myös työstää pienimuotoisia tehtäviä työskentelyn aluksi tuetaan ajattelun muutosta  työskentelyn edetessä käyttäytymisen ja toiminnan muutosta työskentely etenee vaiheittain, seuraavien teemojen kautta: muutostarve (opiskelun)ongelmat muutostoiveet / -tavoitteet muutoksen tukeminen Susanna Hjulberg 10.10.2017

MUUTOSMOTIVAATION ARVIOINTI 1. Ei tunnista muutostarvetta 2. On huolestunut (opiskelun) ongelmista 3. Päätös muuttaa käytöstä, ei vielä konkreettisia tekoja 4.Toimii, yrittää muutosta, konkreettisia tekoja 5. Ylläpitää muutosta Lipsahdus vanhaan tapaan 1.Muutostarpeen havaitseminen 2. Ongelmien havaitseminen 4. Muutoksen tukeminen 3. Muutostoiveet /-tavoitteet Susanna Hjulberg 10.10.2017

OHJAUSTYÖSKENTELYN JA MUUTOKSEN VAIHEET Muutostarpeen havaitseminen  ohjauksessa: tuo esille muutostarve ja ristiriitaa eli tilanteen hyödyt/haitat ole ystävällinen ja kannustava, mutta varaudu kohtaamaan ärtymystä vältä syyttelyä ja ”kinastelua” Ongelmien havaitseminen  ohjauksen tavoite! tyypillistä edestakaisin sahaaminen  ongelmat havaitaan / niitä vähätellään tuo edelleen esiin ristiriitaa  edut/haitat tue asiakkaan itseluottamusta ja voimavaroja anna positiivista palautetta keskusteluun ryhtymisestä Susanna Hjulberg 10.10.2017

OHJAUSTYÖSKENTELYN JA MUUTOKSEN VAIHEET Muutostoiveet /-tavoitteet muutostarpeen ja ongelmien havaitsemisen jälkeen on tärkeää asettaa muutostavoitteita  kysy toivetta toive siitä, miten tilanteen pitäisi muuttua /ratketa auta konkreettisen suunnitelman tekemisessä (esim. aikataulu, lista hoidettavista asioista jne.) Huom! hyväkään suunnitelma ei toteudu ilman tukea Muutoksen tukeminen ohjauksen tavoitteena on tukea muutosoptimismia tue aikaisempien tapojen muutosta ja uusien toimintatapojen vakiinnuttamista  konkreettinen apu muutos edellyttää usein uudenlaisia rakenteita ja toimintatapoja Susanna Hjulberg 10.10.2017

MUUTOKSEN OLENNAISIA PIIRTEITÄ Motivoinnissa pyritään tähän Tukea ja apua 1. Usko muutoksen mahdollisuuteen 2. Halu muuttua 3.Tahto muutoksen läpiviemiseen 4. Rakenteita muutoksen ylläpitämiseen ESIMERKIKSI: uusi työ, opiskelu, työpaja, terapia, tms. säännöllinen kontakti ohjaajaan uusia harrastuksia, uusia ystäviä mielekästä tekemistä ja struktuuria päivään uusia rakenteita ja toimintatapoja Susanna Hjulberg 10.10.2017

TAKE- Hanke / susanna Hjulberg 10.10.2017 LÄHTEITÄ: Haapaniemi, R. ja Raina, L. 2014. Rakenna oppiva ryhmä. PS-kustannus. Liukkonen, J. 2017. Psyykkinen vahvuus. Mielen taitojen harjoituskirja. PS-kustannus. Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus. Salmela-Aro, K ja Nurmi, J-E. (toim.) 2017. Mikä meitä liikuttaa – Motivaatiopsykologian perusteet. PS-kustannus. Uusitalo-Malmivaara, L. ja Vuorinen, K. 2016. Huomaa hyvä! PS-kustannus. Miller, W. ja Rollnic, S. 2012. Motivational Interviewing. Helping People Change. Guildford press. http://arjenarkki.fi/sites/default/files/attachments/good_practices/munreitti_matkaopas_www.pdf https://osss.wikispaces.com/file/view/MOTIVOIVAN+HAASTATTELUN+KYSYMYKSI%C3%84.pdf http://www.ohjaustarvearvio.fi/ Susanna Hjulberg 10.10.2017 Motivointi ohjauksessa

PIKALINKIT Ohjaava ja motivoiva ohjaus  OMO Motivoivan haastattelun kysymyksiä Susanna Hjulberg 10.10.2017