Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Motivoiva haastattelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Motivoiva haastattelu"— Esityksen transkriptio:

1 Motivoiva haastattelu
Valtakunnalliset TYP-päivät , Lahti Leena Ehrling

2 Mitä on motivoiva haastattelu?
MH on asiakaskeskeinen ohjausmenetelmä, jonka tavoitteena on voimistaa yksilön sisäistä motivaatiota muutokseen tutkimalla ja selvittämällä ongelmakäyttäytymiseen sisältyvää ambivalenssia eli ristiriitaa.

3 Virittäydytään Mieti asiaa tai ratkaisua elämässäsi, jonka suhteen olet kahta eri mieltä.

4 Vieruskaveri ottaa “aktiivisen ongelman ratkojan” rooliin, kertoo minkä ratkaisun tarvitset ja selittää sekä perustelee miksi.

5 Nyt sama uudestaan, mutta
Vaihda tyyliä ja yritä kuunnella. Kysy: -MIKSI HALUAISIT TEHDÄ TÄMÄN MUUTOKSEN? -MITEN TÄRKEÄÄ SINULLE ON TEHDÄ TÄMÄ MUUTOS? MIKSI? -MITEN VAKUUTTUNUT OLET, ETTÄ ONNISTUT? -MITÄ SINUN PITÄISI TEHDÄ, JOTTA ONNISTUISIT? -MITKÄ KOLME SYYTÄ PUHUVAT MUUTOKSEN PUOLESTA? MITÄ AJATTELET, ETTÄ TULET TEKEMÄÄN/AIOT TEHDÄ?

6 Sosiaalinen kanssakäyminen vaikuttaa motivaatioon
Työntekijän kriittisyys, Asiakkaan vetäytyminen paremmin tietäminen, passivoituminen tai käännytysinto vastahyökkäys Työntekijän avoimuus, Asiakkaan luottamus, uteliaisuus, sitoutuminen, viereen asettuminen yhteistyöhalukkuus

7 Motivaatio on hienosyinen, monimuotoinen ilmiö

8 Motivaatio (lat. Motivare= liike)
Motivaatio = kohteellinen, aaltoileva voima ja energia Sisäiset oletukset merkityksellisiä Voi syttyä, vahvistua ja tukahtua sosiaalisessa kommunikaatiossa –herkkä ilmiö Ympäristö ja ympäristön suhtautuminen voi olla ratkaisevaa (ns. Lääkärin asenne –johtopäätös)

9 REITTEJÄ MUUTOKSEEN HALU TARVE
SYYT (EDUT –HAITAT, KUSTANNUS-HYÖTYSUHDE, MUUTOKSEN VÄLINEARVO) KYKY -MINÄPYSTYVYYS

10 Muutoksen portaat Esipohdintavaihe (Ei välttämätöntä muutostarvetta)
Pohdintavaihe (Ongelman tiedostaminen, ambivalenssi, ratkaisujen etsintä) Valmisteluvaihe (Muutokseen valmistelu, ambivalenssin työstäminen, toimintastrategian työstäminen) Toimintavaihe (Ongelman työstäminen, muutokseen sitoutuminen, takaiskujen ennakointi) Ylläpitovaihe (Käyttäytymismuutoksen ylläpito 3-6 kk) Päätös (Muutos integroitunut minäkuvaan, identiteettiin ja elämäntapaan) Ns. retkahdusvaihe vanhoihin tapoihin voi sijoittua mille tahansa portaalle

11 Muutoksen vaihemalli (mm
Muutoksen vaihemalli (mm. DiClemente & Procahska, 1998 ja Miller & Rollnick, 1991) Minulla ei ole ongelmaa. Ylläpito Esiharkinta Toiminta Harkinta Valmistautuminen Muutan elämänta- paani ja säilytän muutoksen. Toimin toisin! Onkohan minulla ongelma? Aion yrittää muutosta ja teen sen näin.

12 Ambivalenssin kumpikin puoli on yhtä tärkeä
Jos T käsittelee vain muutoksen myönteisiä puolia, ambivalentti henkilö pyrkii tasapainottamaan keskustelua/T:n näkökulmaa ja keskittyy siksi muutoksen negatiivisiin puoliin: Puhuu itsensä pysymään nykytilanteessa Siksi pitää tunnistaa, hyväksyä, suhtautua empaattisesti myös jumissa olevaan, muutosta vastustavaan puoleen

13 Motivoitumisen ja muutoksen tekemisen prosessi
Sitoutuminen Kohdentaminen - TAVOITE Evokaatio – MUUTOSPUHE Suunnittelu

14 MH:n taustateoriat Rogeriaaninen näkemys siitä, että terapeutti luo toimenpiteillään edellytykset muutokselle Festingerin teoria kognitiivisesta dissonanssista Bemin teoria itsensä havaitsemisesta DiClementen ja Prochaskan muutoksen vaihe malliin (transteoreettinen muutosvaihemalli)

15 Asiakkaan muutosvalmius muuttuu vuorovaikutuksen tuloksena
Siksi MH:ssa työntekijän toimintaa ohjaavat periaatteet ovat: Ilmaise empatiaa 2. Auta potilasta tunnistamaan itselleen merkityksellisiä tavoitteita ja päämääriä – ennakointi ja aiemmat kokemukset! Syvennä ristiriitaa nykyisen ja toiveena olevan tilanteen välillä 3. Vahvista potilaan omaa uskoa muutoskykyyn 4. Vältä ”painiotteita” ja väittelyä asiakkaan kanssa Muutospuhetta tutkimalla ota selvää, mitkä tekijät puhuvat muutoksen puolesta, mitkä estävät muutosta tapahtumasta.

16 Tavoite: sitoutuminen, halu, luottamus työskentelyyn
Sitoutuminen on työskentelyn perusta – sine qua non Aloita kuuntelemalla – tehtävänäsi on ymmärtää, mistä asiakkaan tilanteessa on kysymys > unohda oma agendasi Kuuntelemisessa käytä perustaitoja: -avoimia kysymyksiä -reflektioita TOIVEET -yhteenvetoja HAAVEET -kannustamista Asiakaskeskeisyys: MoHa on aina asiakaskeskeistä, mutta kaikki asiakaskeskeiset menetelmät eivät ole MoHaa!

17 MH:n “vaikuttavat tekijät”?
Humanistinen, asiakaskeskeinen suhtautuminen Suhde Muutospuhe Tekniikat

18 Muutospuhe on myönteistä puhetta muutoksesta
Asiakas Tunnistaa nykytilanteen huonoja puolia Tunnistaa muutokseen liittyviä myönteisiä asioita Muutosoptimisimia, edes vähän Muutosaikeita Sitoutuminen

19 Muutospuhe Tarve: Miksi haluaisit tehdä tämän muutoksen?
Kyky: Miten toteuttaisit muutoksen, jos haluaisit sen tehdä? Syyt: Mitkä ovat kolme tärkeintä syytä tehdä muutos? Halu: Miten tärkeää muutos on? Miksi? Sitoutuminen: Mitä ajattelet tulevasi tekemään?

20 Kiitos! Lisätietoa:


Lataa ppt "Motivoiva haastattelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google