Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppilashuollon toimintasuunnitelma lv
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
Tiina Puisto & Sari Roppo
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
YHTEINEN VANHEMPAINILTA
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Uusi oppilashuoltolaki
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Esimerkkejä Seinäjoelta Ville Järvi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Lukion opiskeluhuolto
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto Yhteisöllinen oppilashuolto Ensisijaista, ehkäisevää ja koko kouluyhteisöä koskevaa oppilashuollon toteuttamista. Koulukohtainen oppilashuoltoryhmä ei käsittele yksittäisiä oppilaita koskevia asioita . Voi käsitellä luokkakohtaisia työrauhaan tai sosiaalisiin suhteisiin liittyviä asioita. Oppilaskohtainen monialainen asiantuntijaryhmä Käsitellään yksittäistä oppilasta koskevat asiat. Edellyttää oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksen. Muodostuu tarpeen mukaan ja ammattihenkilöiden osallistuminen ryhmään perustuu tapauskohtaiseen harkintaan. Kolmiportainen tuki Yleinen, tehostettu ja erityinen Tehostetun tuen aloittaminen käsitellään moniammatillisesti yhteistyössä. Tehostettu tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan (oppilas ja huoltaja mukaan). Pedagoginen selvitys tehdään moniammatillisena yhteistyönä. Tiedot kirjataan hojks:aan (oppilas ja huoltaja mukaan). Mukana ovat vain ne opettajat ja asiantuntijat, joiden tehtävät liittyvät oppilaan tuen toteuttamiseen.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto Toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Oppilaan omat toivomukset ja mielipiteet on otettava huomioon häntä itseään koskevissa ratkaisuissa . Oppilashuoltolain mukainen oppilashuolto ja sen palvelujen (kuraattori ja psykologi) vastaanottaminen on oppilaalle ja huoltajalle vapaaehtoista Opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi tarpeelliset tiedot kirjataan oppilashuoltokertomukseen. Oppilashuoltokertomuksen (Wilma) tiedot ovat salassa pidettäviä ja tiedonsaantioikeus on rajattu ja perusteltava. Kolmiportaisen tuen yhteistyöhön osallistuvien ammattihenkilöiden kokoonpano ei voi olla pysyvä vaan se perustuu oppilaskohtaiseen harkintaan. Huoltaja ei voi kieltäytyä tuen vastaanottamisesta Oppilaan tai huoltajan suostumusta ei edellytetä. Aina kuitenkin huoltajalle ilmoitetaan käsittelyn ajankohta – huoltaja voi osallistua käsittelyyn. Pedagogisten asiakirjojen allekirjoitusta ei edellytetä, koska tuen antaminen perustuu perusopetuslakiin eikä ole suostumukseen tai lupaan perustuvaa.