Arviointi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Advertisements

ARVIOINTI Vanhempainilta
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Ops 2016 ja arviointi.
Puolivuosisuunnitelma
SDQ-kyselyn toteutus wilmassa Syksy Kyselyjen ajankohdat  Kysely toteutetaan syksyllä 3. ja 5. luokan oppilaille (keväällä 8. lk pilotti) 
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
22 oppilasta 9 poikaa 13 tyttöä Erityisopettaja Laura Dunkel Yhteisiä tunteja 3. luokan kanssa äidinkielessä ja ympäristötiedossa Koulunkäynnin ohjaaja.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Arviointi osana oppimisprosessia
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Osaamisen näytön prosessi
Sanallinen arviointi Wilmassa
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Osaamisen näytön prosessi
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tervetuloa kouluun!.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
OPS –vanhempainilta Lintuvaaran koulu rehtori Paula Turkkila
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Arviointi

Syyslukukauden alku Opetuspalvelut tiedottaa huoltajille ja oppilaille Wilmassa arvioinnin käytänteet. OPSin tavoitteista, arviointikriteereistä ja Kasvun kansiosta tiedottaminen oppilaille sekä huoltajille (esim. linkki OPSin tavoitteisiin, vanhempainiltatyöstö) Luokanopettaja antaa 5-6-luokkalaisille Wilma-tunnukset. Niiden käyttöä harjoitellaan ja tutustutaan Wilman eri toimintoihin.

Syyslukukauden puoliväli Varmistetaan, että oppilaan Peda.net-tunnukset ovat itsellään tiedossa. Kasvun kansion julkisuusasetuksista oppilas antaa ylläpitäjän oikeudet kaikille häntä opettaville opettajille. Tehdään onnistumisen raportointi Kasvun kansioon. Oppilas voi lähettää linkin yksityisviestinä sille opettajalle, jolle onnistumisen raportoinnin haluaa osoittaa, jos opettaja on joku muu kuin oma luokanopettaja. Ryhmän opettaja luo Wilmassa Formatiivisen arvioinnin pohjan luokalleen käyttäytymisen arviointikirjaan. Sekä huoltaja että opettaja tekee formatiivisen arvioinnin Wilmaan käytöksestä ja työskentelystä. (Liukukytkin 4-10) 5-6-luokkalaiset tekevät itse oman arviointinsa, ei enää huoltaja.

Väliarviointi: Oppilaan osaaminen oppiaineissa (syyslukukauden loppuun mennessä) Sekä huoltaja että opettaja tekee formatiivisen arvioinnin Wilmaan oppilaan osaamisesta syksyn oppiaineissa. (Liukukytkin 4-10) 5-6-luokkalaiset tekevät itse formatiivisen arvioinnin.

Väliarviointi: Arviointikeskustelut, ensimmäisen, kolmannen, neljännen ja viidennen luokan oppilaat (1.11.-15.2.) Luokanopettaja muistuttaa huoltajia, että huoltaja ja oppilas tekevät itsearvioinnin Wilmassa ennen huoltajan ja oppilaan kanssa käytävää arviointikeskustelua. 5-6-luokkalaiset tekevät itse formatiivisen arvioinnin. Arviointikeskustelu: 1. Luokanopettaja luo Wilmassa luokkansa oppilaille arviointikeskustelupohjat. 2. Oppilas ja huoltaja täyttävät Wilmassa oman osansa arviointikeskustelulomakkeeseen ennen arviointikeskustelua. 3. Oppilas, huoltaja ja opettaja käyvät arviointikeskustelun. Keskustelun pohjana on arviointikeskustelulomake. Arviointikeskustelussa opettaja kirjaa 1- 3 tavoitetta lomakkeeseen ja oppilas kirjaa ne Kasvun kansioon. 4. Tarkistetaan Kasvun kansioon syksyllä tehdyt onnistumisen dokumentoinnit

Väliarviointi: Arviointikeskustelut, toisen ja kuudennen luokan oppilaat (1.11.-15.2.) 1. Luokanopettaja luo Wilmassa luokkansa oppilaille arviointikeskustelupohjat. 2. Oppilas ja huoltaja täyttävät oman osansa Wilman arviointikeskustelulomakkeeseen ennen arviointikeskustelua. 3. Oppilas ja opettaja käyvät arviointikeskustelun, jossa luodaan 1- 3 tavoitetta Kasvun kansioon. Keskustelun pohjana on arviointikeskustelulomake. Huoltajilla on mahdollisuus kommentoida tavoitteita.

Kevätlukukauden puoliväli Sekä oppilas ja huoltaja että opettaja tekee formatiivisen arvioinnin Wilmaan käytöksestä ja työskentelystä. (Liukukytkin 4-10) 5-6-luokkalaiset tekevät itse formatiivisen arvioinnin. Oppilas tekee itsearvioinnin väliarvioinnissa luotuihin henkilökohtaisiin tavoitteisiin liittyen. Itsearviointi tehdään Kasvun kansioon Omat tavoitteeni- sivulle. Vertaisarviointia tehdään Kasvun kansioon Vertaisarviointi-sivulle opettajan määrittelemällä tavalla. Oppilaita ohjataan tekemään vertaisarviointia yhteisestä työskentelystä antamalla rakentavaa ja kannustavaa palautetta toisilleen.

Kevätlukukauden loppu 2 lk: Oppilaan, huoltajan ja opettajan välinen nivelvaiheen arviointikeskustelu. 6 lk: Oppilaan, huoltajan ja opettajan välinen nivelvaiheen arviointikeskustelu.

Lukuvuosiarviointi Lukuvuositodistus 1. lk ja 2. lk: Sanallinen arviointi äidinkieleen, matematiikkaan ja käyttäytymiseen liittyen. Muut oppiaineet arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty sekä mahdollinen sanallinen lisäys. Kevätlukukauden lopussa oppilas arvioi asettamiensa tavoitteiden toteutumisen ja opettaja huomioi ne lukuvuositodistuksessa. Käyttäytymisen arviointi on liitteenä. 3. lk ja 4. lk: Sanallinen arviointi äidinkieleen, matematiikkaan, englantiin ja käyttäytymiseen liittyen. Muut oppiaineet arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty sekä mahdollinen sanallinen lisäys. Kevätlukukauden lopussa oppilas arvioi asettamiensa tavoitteiden toteutumisen ja opettaja huomioi ne lukuvuositodistuksessa. Käyttäytymisen arviointi on liitteenä.

Lukuvuosiarviointi 5. lk: Numeroarviointi lukuaineisiin ja käyttäytymiseen liittyen sekä mahdollinen sanallinen lisäys. Taito- ja taideaineet arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty sekä mahdollinen sanallinen lisäys. Kevätlukukauden lopussa oppilas arvioi asettamiensa tavoitteiden toteutumisen ja opettajalla on mahdollisuus huomioida ne lukuvuositodistuksessa. 6. lk: Numeroarviointi sekä mahdollinen sanallinen lisäys. Kevätlukukauden lopussa oppilas arvioi asettamiensa tavoitteiden toteutumisen ja opettajalla on mahdollisuus huomioida ne lukuvuositodistuksessa.

Ohjeita Ohjeita arviointiin https://peda.net/aanekoski/opetuspalvelut/ai