FRIENDS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Advertisements

Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Mitä turvataidot ovat? Taitoa pitää huolta itsestä ja omasta turvallisuudesta. Taitoa toimia itseä suojelevalla tavalla uhkaavissa tilanteissa. TURVATAIDOT,
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Perustettu vuonna 1927.
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Keskustelua kannabiksesta
The 9 block vision processing model
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
1. Ruutuaika Netin ja kännykän järkevä käyttö. Pohdittavaksi:
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Harjoituksia II.
TE1 Terveyden perusteet
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Tuomo Autio Psykologi Epshp
Elintavat, terveyskäyttäytyminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Suomen Doulat ry Doula synnytyksessä ja luonnolliset kivunlievitykset.
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
5. Eettinen vastuullisuus
Opintopsykologi Katja Hietanen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Köysi.
Mitä avuksi esiintymiseen?
Opintopsykologi Katja Hietanen
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Viestinnän työkalupakki
A2-kieli-info.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
3.lk vanhempainilta.
Ajanhallinta opiskelussa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

FRIENDS

Lapsilla, joilla on hyvät sosioemotionaaliset taidot, on myös paremmat edellytykset selvitä elämän haastavissa tilanteissa. Caprara ym. 2000

Mikä ihmeen FRIENDS mielen hyvinvoinnin tukeminen erilaisten selviytymis- ja ongelmanratkaisukeinojen opettelu tunne-elämän kestävyys, ahdistuksen ja jännityksen tunteiden tasoittaminen auttaa kestämään stressin ja muutosten aiheuttamat paineet pitkällä tähtäimellä ahdistuksen ja masennuksen ennaltaehkäisy

Ohjelman eri versiot Fun Friends (4-6 v.) Friends lapsille (9-12 v.) Friends nuorille (12-15 v.)

Aiempi Friends-tutkimus -Tohtori Paula Barrett - yksilö- ja ryhmäterapiamuotona (kognit.käyttäytymisterapia) - koululaisten pienryhmissä ja koko luokalla - ryhmän ohjaajan koulutuksen merkitys - seurantatutkimukset - Australia, Kanada, Saksa, Iso-Britannia, Hollanti, Yhdysvallat… http://www.friendsinfo.net/downloads/FRIENDSAbstractsBooklet.pdf

Tutkimus Suomessa Kansanterveyksenlaitoksen toteuttama selvitys pilotista lukuvuonna 2006-2007 http://www.ktl.fi/portal/2920 (B23 Koulupohjaisen syrjäytymiskehityksenehkäisy SYKE)

Ohjelman teoreettiset perusteet Kognitiivinen (MIELI) Sisäinen puhe Myönteinen kuva itsestä, muista ja ympäristöstä, Myönteiset odotukset Oppiminen (KÄYTTÄYTYMINEN) Ongelmanratkaisutaidot Selviämistaidot Myönteisten esikuvien tunnistaminen Ikätoverien tukeminen Fysiologinen (KEHO) Kehon antamien vihjeiden tunnistaminen Rentoutustekniikat Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen

Vanhemmille välitettäviä sisältöjä: vanhempien osallisuus ensiarvoisen tärkeää tiedosta omat selviytymiskeinot ja ajattelutavat - olet tärkeä roolimalli - rohkaise lasta ajattelemaan positiivisin tavoin - opeta lasta kohtaamaan haastavia tilanteita vähitellen - saa lapsi kiinni yrittämisestä - palkitse lasta yrityksistä - kannusta lasta rakentamaan sosiaalista tukiverkkoa ja luottamaan siihen

Ohjelman rakenne 12 oppituntia 10 + 2 kertaustapaamista toiveena 1 kerta/viikko rakenteen mukaan eteneminen 1-2 tapaamista vanhemmille kotitehtävät joka kerta

Ohjelman kulku F iilikset R entoutuminen I tse osaan ja voin vaikuttaa olooni E tsi ratkaisuja, askel askeleelta N yt on palkinnon aika D uunaa harjoituksia S inut itsesi kanssa – pysy rauhallisena Feelings Remember to relax I can do it, I can try my best Explore solutions and coping step plans Nor reward yourself, you´ve done your best Don´t forget to practice Smile and stay calm for life

1. Oppitunti – Tutustutaan ryhmään Tutustutaan paremmin haastattelu pohditaan samanlaisuutta ja erilaisuutta Yhteiset pelisäännöt mitä vaaditaan, että kaikilla olisi hyvä olla Tavoitteet luokan yhteiset/omat tavoitteet, juhlasta sopiminen

Tehtävä: Tutustutaan toisiimme Pohtikaa ryhmässä, mitkä kolme asiaa yhdistävät teitä kaikkia ja lisäksi kolme sellaista asiaa, jotka erottavat teitä toisistanne.

2. Oppitunti – Tutustutaan tunteisiin Tunteet - tunteiden ilmaisu, tunnistaminen ja säätely - tunteiden merkitys ihmisen elämässä - kaikki tunteet sallittuja ja tärkeitä Ajatusten ja tunteiden suhde - ohjelmointikeskus

3. Oppitunti: F ja R Fiilikset - kaikkien tunteiden hyväksyminen - tunteiden tunnistaminen kehon vihjeiden avulla - ystäväksi kehon kanssa - Jokainen meistä kokee ahdistuksen omalla tavallaan

Tehtävä: Kavereita kehon kanssa -Piirtäkää oma kehonne ja merkitkää ne kohdat, jotka reagoivat tavallisesta poikkeavalla tavalla silloin, kun teitä hermostuttaa/ jännittää/pelottaa. (s.18-19) - Miettikää millaisia rentoutumiskeinoja käytätte

3. Oppitunti: F ja R jatkuu.. Rentoutuminen Miksi rentoutuminen on tärkeää? Erilaiset harjoitukset: -syvähengitys -lihastenrentoutus -mielikuvaharjoitukset -liikunta -huumori

4. Oppitunti: I Itse osaan ja voin vaikuttaa olooni sisäisen puheen merkitys vihreät ajatukset (auttavia, vahvistavia) punaiset ajatukset (lannistavia, negatiivisia) (s.25, t.1: ohjelman teemojen sisällyttäminen osaksi kaikkia tunteja)

Tehtävä: Ajatuksen voima Keskustelkaa ryhmässä mitä olet sanonut itsellesi tänään/ lähiaikoina onko sisäinen puheesi synnyttänyt jonkinlaisia tunteita? millaisia? Ovatko nämä ajatukset ja tunteet vaikuttaneet käyttäytymiseesi?

5. Oppitunti: I & E edellisten teemojen jatkaminen omien ajatusten haastaminen: Onko tämä oikeasti totta? Liioittelenko minä? Voisinko ajatella jollain muulla tavalla? Auttavatko nämä ajatukset minua?

5. Oppitunti: E Tehtävä: Etsi ratkaisuja, askel askeleelta Selviytymissuunnitelma (sivu 42) - tavoitteen saavuttaminen vaiheittain - opettajan tuki tavoitteiden mietinnässä

6. Oppitunti: E Roolimallit - ketkä ovat minun roolimallejani? - miten he toimivat vaikeissa tilanteissa? Sosiaalinen tukiverkko - omien tukijoukkojen tiedostaminen Kuuden vaiheen suunnitelma - kohtaamiimme ongelmiin on aina olemassa useita eri ratkaisuja

Tehtävä: Kuuden vaiheen suunnitelma (s.50) Miettikää seuraavaan ongelmaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja (mitä tahansa, vaikka kuinka hassuja) Sinua huolestuttaa ensi viikolla oleva koe. Mitä voisit tehdä, ettei sinua huolestuttaisi niin paljon? Näytelkää alkutilanne ja kaksi erilaista ratkaisuvaihtoehtoa.

7. Oppitunti: N Nyt on palkinnon aika - alhainen palkitsemiskynnys - palkitse itse itsesi - ei tarvitse olla täydellinen – armahda itseäsi - henkilökohtaisten palkintojen määritys - ajattele kuin voittaja - huumorin merkitys elämässä

8. Oppitunti: D Duunaa harjoituksia - valmistaudu vaikeisiin tilanteisiin etukäteen - luota tukijoukkoihin - muista ajatusten merkitys - tutki eri ratkaisuvaihtoehtoja - opi virheistä

8. Oppitunti: S Sinut itsesi kanssa – pysy rauhallisena - anna itsellesi aikaa rauhoittua vaikeissa tilanteissa - muista säännöllinen rentoutuminen - nuku riittävästi - tee asioita joista pidät - asiat voivat muuttua - sosialisointi ja solidaarisuus

9. Ja 10. Oppitunti - kertausta - ”mainoksen” teko - opitun yleistäminen oman elämän tilanteisiin - juhliminen ja todistusten jako - tietokilpailu, positiivisten viestien kirjoittelu ym.