Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima 13.9.2017 Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Jari Jolkkonen
Asiat 1. PKKY nuorten ja aikuisten osaamisen kehittäjänä maakunnassa 24.4.2018 1. PKKY nuorten ja aikuisten osaamisen kehittäjänä maakunnassa 2. Kohtaavatko koulutus ja yritysten tarpeet -työvoiman saatavuus ja sopivuus 3. Maakuntamme työelämän osaajapula? 4. Kehittämisajatuksia
PKKY:n kokonaisuus 13 pohjoiskarjalaista omistajakuntaa Monilainen alueen työ- ja elinkeinoelämän sekä nuorten ja aikuisten osaamisen kehittäjä Opiskelijoita noin 17.800 / v Henkilöstöä noin 850 Tuottoja noin 76 milj.€ (TA 2017), tase n. 97 milj.€ Erilaisia tutkintoja 133 Rakennuksia noin 100 (133.ooo m2) Investointeja noin 11 milj.€ (TA 2017) Kehittämishankkeita noin 40 / v Laatupalkittu 2004, 2008, 2012, 2016
Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja järjestäminen 24.4.2018 1. Ammatillinen peruskoulutus, kokonaan valtion rahoittamaa. Luvanvaraisesti kohdistettu koulutuksen järjestäjälle. 2. Ammatillinen lisäkoulutus, Kokonaan valtion rahoittamaa. Voidaan suorittaa ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja, tai ed. mainittujen tutkintotasojen osia. Luvanvaraisesti kohdistettu koulutuksen järjestäjälle. Pääsääntöisesti tarkoitettu työssä olevien / työn ohessa osaamisen kehittämiseen. 3. Työvoimakoulutus, kokonaan valtion rahoittamaa. Työhallinnon kilpailutuksen perusteella ostamaa koulutusta. Nykyisin vain poikkeustapauksissa koko tutkintoon johtavaa. Pyrkimys yhä enemmän rekry-tyyppisiin koulutuksiin, joissa myös yrityksen maksuosuus. 4. Oppisopimuskoulutus, käytettävissä kaikille tutkintotasoille. Kokonaan valtion rahoittamaa. Oppisopimus on ammatillista koulutusta, joka perustuu työ- tai virkasuhteeseen, yrittäjyyteen ja henkilökohtaiseen opiskeluohjelmaan. Sisältää työnopetusta työpaikalla ja tietopuolista opetusta oppilaitoksessa, suhde n. 80 / 20. On taloudellisesti tuettua: opiskelija saa työantajalta työehtosopimuksen mukaista palkkaa työssäoloaikana. Oppisopimuksesta maksetaan taloudellista tukea tietopuolisen opetuksen aikana, myös työnantaja saa koulutuskorvausta. 5. Ns. kovan rahan koulutus. Yrityksen tai yksilön omalla rahalla maksamaa. Tyypillisesti tietotekniikan koulutuksia ja erilaisia korttikoulutuksia. 6. Hankkeiden järjestämät koulutukset.
Koulutus ja yritysten tarpeet -työvoiman saatavuus ja sopivuus 24.4.2018 Jos ei ole tarjolla osaavaa työvoimaa, niin miksi ei ole? Oppilaitokset *maakunnan oppilaitosten koulutustarjonta työvoiman liikkuvuus *koulutustarjonnan muutostarpeiden ennakointi yhteistyö määrällisten ja laadullisten osaamistarpeiden määrittämisessä *ikäluokkien pienentyminen maakunnan reuna-alueilla osaajien riittävyys, mistä tekijät => ulkomailtako? *hakijoiden valinnat suositut alat *opetussuunnitelmat työelämävastaavuus *työvoimareservin laatu vanhentunut osaaminen, työkyvyttömyys => ammattitaidon ylläpitäminen *yksilöiden valinnat nuorten ajatusmaailman muuttuminen, uraohjausyksikkö *yrityselämän syklisyys kausityöttömyys => alan vaihto *uusi työelämä ja uudet osaamisvaatimukset pelkkä ammattitaito ei enää riitä *työelämäyhteistyön laatu kumppanuudet, valmentajien työelämätaidot, työelämäyhteistyö, viestintä, työelämässä tapahtuvan oppimisen eri mallit *muutoksessa mukana oleminen alueen työelämän tarpeet
Koulutus ja yritysten tarpeet -työvoiman saatavuus ja sopivuus 24.4.2018 Jos ei ole tarjolla osaavaa työvoimaa, niin miksi ei ole? Yritykset *työvoiman liikkuvuus työnhakijoiden ja työpaikkojen kohtaaminen *työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen yhteistyö koulutuksenjärjestäjän kanssa *nuorten tietoisuuden lisääminen työllistymismahdollisuuksista kiinnittäminen yritykseen => viestintä *riittävä osaamis-, koulutus- ja työvoimatarpeiden ennakointi oman henkilökunnan osaamisen ylläpitäminen, oppilaitosyhteistyö *opiskelijoiden osaamisen kehittäminen yrityksen tarpeisiin laajennettu työelämässä tapahtuva oppiminen, paikallinen tutkinnon osa yrityksen omiin tarpeisiin, yritys opiskelijoiden oppimisympäristönä, opiskelijoiden laadukas ohjaaminen, oppisopimuskoulutus *kausityöntekijöiden työllistäminen ympäri vuoden suunniteltu yhteistyö *työntekijäksi perustutkinnolla kouluttautumismahdollisuus työn ohessa *tiedon puute ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksista ja ammatillisesta koulutuksesta kumppanuudet
Maakunnan työelämän osaajapula 24.4.2018 Onko osaajapula laajaa vai keskittyykö osaajapula joillekin tietyille aloille/ alueille Osaajapulan syiden pohtiminen ja ratkaisukeskeinen toimintatapa tilanteen parantamiseksi Osaavan työvoiman saatavuus turvattava vahvalla yhteistyöllä Ammattiin valmistuville tulisi löytää paikka työelämässä
Kehittämisajatuksia Työpaikkojen esille tuominen ja viestintä 24.4.2018 Työpaikkojen esille tuominen ja viestintä Aktiivinen ja laadukas yhteistyö oppilaitoksen kanssa, kumppanuudet, yhteismarkkinointi,… Työpaikat oppimisympäristöiksi Työelämässä tapahtuvan oppimisen uudet mallit, mm. valmentajat mukana toiminnassa työpaikoilla Yritysten verkostoituminen ja koulutusten yhteissuunnittelu (laajennettu työpaikalla tapahtuva oppiminen, yhteiset projektit, paikallinen tutkinnon osa yrityksen tarpeeseen, moniosaajien koulutus,…)
Yhteinen haaste 24.4.2018 Miten varmistetaan, että maakunnan yritykset saavat osaavaa työvoimaa palvelu- ja hyvinvointialoille, ja erityisesti mm. sosiaali- ja terveysalalle.
Kiitos! Jari Jolkkonen jari.jolkkonen@pkky.fi Puh. 0500 578 490 24.4.2018 Jari Jolkkonen jari.jolkkonen@pkky.fi Puh. 0500 578 490