Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020"— Esityksen transkriptio:

1 Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen, Tuetun työllistymisen palvelut Lappalainen Eija

2 OHJELMA 4. ja 5.9 sekä Mitä TE-toimisto odottaa hankkeilta Hankekriteerit ja rahoituksen joitakin huomioita Rahoituksen hakemuksen sekä liitelomakkeiden täytöstä Rahoituksen maksatukseen liittyviä asioita Lappalainen Eija

3 TE-toimiston hankerahoituksen tavoite sekä odotukset hankkeille Hankerahoituksen tavoite on löytää asiakkaille palveluita, jotka katkaisevat työttömyyden. Hankkeiden odotetaan tarjoavan työttömille asiakkaille henkilökohtaista, kasvokkain tapahtuvaa, räätälöityä ratkaisukeskeistä palvelua. Hankkeiden tulee edistää asiakkaiden digiosaamista, hyödyntää opinnollistamista sekä tehdä yhteistyötä yrityskentän kanssa. Hankkeiden tulee laatia yhdessä asiakkaan kanssa kirjallinen suunnitelma siitä, miten hanketoimintaa asiakkaan kanssa toteutetaan. Lappalainen Eija

4 Hankkeiden asiakaskohderyhmät TE-toimiston pitkäaikaistyöttömät (vähintään 12 kk työttömänä olleet) ja toistuvaistyöttömät (12 kk/16 kk aikana) asiakkaat. TEM ohje 2376/ ”Rahoitus tulee käyttää erityisesti heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien työllistymisen edistämiseen” Lappalainen Eija

5 Valintakriteereistä Hankkeiden valinnassa kiinnitetään huomioita toiminnan innovatiivisuuteen ja siihen, onko hankkeen tarjoamalle palvelulle asiakastarve ja miten asiakasohjauksen arvioidaan onnistuvan TE-toimiston asiakaskohderyhmäehto huomioiden. Valinnassa vaikuttaa myös se, onko hankkeen toimintamalli ja tavoitteet selkeät ja voidaanko tuloksia mitata. Hankkeiden tulee olla työmarkkinoille tai koulutukseen suuntaavia. Vain elämänhallinnan parantamiseen keskittyviä hankkeita ei voida tukea. Hankkeen asiakkaista vähintään 60 %:n tulee päätyä muualle kuin takaisin TE-toimiston asiakkuuteen hankkeen palvelun jälkeen. Mikäli hankkeen uusien asiakkaiden vastaanottomäärä on alle 90 henkilöä, ei avustusta myönnetä. Hanke ei voi harjoittaa elinkeinotoimintaa tai olla osa elinkeinotoimintaa. Hanke ei saa tarjota kuntouttavan työtoiminnan palveluita. Lappalainen Eija

6 Valintakriteereistä vielä… Haun hallinnollisten kriteereiden tulee myös täyttyä sen suhteen, missä ajassa hakemus jätetään TE-toimiston Kirjaamoon. Hankkeella tulee olla riittävät taloudelliset toimintaedellytykset, sillä Työllisyyspoliittinen hanke-avustus maksetaan 1-2 kuukautta takautuvasti. Hakemukseen EI edellytetä lausuntoa TE-toimistolta. Kaikki palkkatuen muodot ovat käytössä hanketyössä; ei pelkästään 100 % palkkatuki Lappalainen Eija

7 Rahoituksen joitakin huomioita rahoituksen piiriin voi kuulua vain toimintoja, jotka liittyvät suoraan kohderyhmän eli työttömien asiakkaiden palveluihin jos hanketyöntekijä tekee jotakin muuta työtä hanketyön ohella, siitä on mainittava tehtävänkuvauksessa. Muun työn osuus vähentää hankerahoituksen osuutta palkkasummassa, esim. avustuksen hakijan oman toiminnan organisointi, kehittäminen ja markkinointi avustusta ei voi käyttää mm. seuraaviin kuluihin: lounasseteli, puhelinetu, työntekijöiden työvälineet, suojavaatetus, sähkö, vuokra, siivous, tietokone-ohjelmistoista aiheutuneet kulut (mm. tietojärjestelmien päivitykset ja uusien ohjelmien hankinta), ulkomaan matkakulut, erilaiset tutkintojen ja näyttötutkintojen maksut, kielitasotestaukset, messut tai seminaarit, jotka eivät liity suoraan asiakkaiden työllistymisen edistämiseen. lappalainen Eija

8 Rahoituksen joitakin huomioita asiakkaiden lyhytkestoinen työtehtäviin liittyvä liittyvä koulutus voidaan hyväksyä, mutta ennen sen hyväksymistä TE-toimiston tulee arvioida, onko koulutus järjestettävissä työvoimapoliittisena koulutuksena tai julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain mukaisena valmennuksena. -> Jos koulutus on hankittavissa TE-toimiston järjestämänä, ei koulutuskustannuksia voida hyväksyä rahoituksella katettavaksi. Pelkkiä koulutuksellisia hankkeita ei voida hyväksyä rahoitettavaksi eli mukana tulee aina olla myös muuta toimintaa, joka suuntaa mm. työmarkkinoille. Lappalainen Eija

9 Hakemuksen täyttö ja liitelomakkeet Hakemus (suomi. fi tai te-palvelut
Hakemuksen täyttö ja liitelomakkeet Hakemus (suomi.fi tai te-palvelut.fi-sivu) Liitteet - hakulomakkeella mainitut ja Uudenmaan TE-toimiston liitteet 1-3 Lappalainen Eija


Lataa ppt "Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google