Vanhempainilta 31.8.2016
ARVOPERUSTA OPH: Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia Kulttuurinen moninaisuus rikkautena Kestävän elämäntavan välttämättömyys Siilinjärven kunta: Luotettavuus Avoimuus Asukaslähtöisyys Kehityshakuisuus
ARVOPERUSTA KUUSLAHDEN KOULUSSA monipuoliset opetusmenetelmät erilaiset oppimisympäristöt luokkahuoneen lisäksi elinikäinen oppiminen toisten kunnioitus ja hyvät käytöstavat ihmisenä kasvaminen avoin vuorovaikutus yhteisöllisyys joustavuus toiminnassa
OPPIMISKÄSITYS OPS:n MUKAAN Oppilas aktiivinen toimija – kieli, kehollisuus ja aistien käyttö oppimisen kannalta olennaisia Hän oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa Omien kokemusten arviointi Vuorovaikutus – yksin ja yhdessä tekemistä Opitaan ottamaan huomioon oman toiminnan seuraukset ja vaikutukset muihin ihmisiin ja ympäristöön Oppiminen on monimuotoista Elinikäinen oppiminen – myös omien oppimistapojen ja -strategioiden tunnistaminen tunteet huomioon, tunnetaitojen oppiminen Oppimaan oppiminen Oppiminen koulun ulkopuolella
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN
KUUSLAHDEN KOULUN TOIMINTAKULTTUURI Yhdysluokat ja vuorokurssiperiaate Ystävällinen käytös, hyvät tavat ja toisten kunnioittaminen Vastuun otto omasta toiminnasta, ponnistelu oppimisen eteen Yhteisöllisyys Avoin ja tiivis vuorovaikutus koteihin Henkilökunnan kouluttautuminen
OPPIMISYMPÄRISTÖT JA TYÖTAVAT KUUSLAHDEN KOULUSSA OPPIMISYMPÄRISTÖ = Tilat, paikat, yhteisöt ja toimintakäytännöt, joissa oppiminen ja opiskelu tapahtuvat, sekä välineet, palvelut ja materiaalit, joita opiskelussa käytetään. Erilaisten työtapojen käyttö, esimerkiksi toiminnallisuus, itsenäinen työskentely ja ryhmässä työskentely Opetuksessa hyödynnetään koulun piha-aluetta sekä koulua ympäröivää luontoa, rantaa, metsää ja peltoja. Tiloja koulun sisällä muunnellaan luovasti ja tarkoituksenmukaisesti monipuolisia opetustapoja tukeviksi. Yhteisopettajuus esim. monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
OPPIMISYMPÄRISTÖT JA TYÖTAVAT KUUSLAHDEN KOULUSSA Yhteistyö eri toimijoiden kanssa Kannustaminen liikunnallisuuteen TAVOITTEEMME: Lisätä toiminnallisuutta Käyttää oppimisprosesseja, jotka alkavat suunnittelusta ja päättyvät työskentelyn arviointiin
VALINNAISET AINEET KUUSLAHDEN KOULUSSA Luokilla 3 ja 4 taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja on Siilinjärven tuntijaon mukaan yksi vuosiviikkotunti. Kuuslahden koulussa taide- ja taitoaineiden valinnainen tunti on 3. luokalla kiinnitetty kuvataiteeseen ja 4. luokalla musiikkiin. 5.-luokkalaisilla 2 vvt valinnaisaineita 6.-luokkalaisilla 1 vvt valinnaisaineita 5.-6.-luokkalaisten valinnat tehdään edellisenä keväänä opettajien suunnittelemalta valinnaisainetarjottimelta.
ARVIOINTI Arviointi perustuu OPSissa asetettuihin tavoitteisiin. Monipuoliset arviointikäytänteet ja jatkuva arviointi Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen Arvioinnin kohteet: oppiminen työskentely Käyttäytyminen Formatiivinen arviointi (keskittyy oppimisprosessiin ja sen tukemiseen, toteutetaan opiskelun aikana) Uutta nivelvaiheiden arvioinnit: 2. ja 6. luokan keväällä, kohteena erityisesti vahvuudet oppijana sekä työskentelytaidot ja oppimismotivaatio
ARVIOINNIN TOTEUTUS SIILINJÄRVELLÄ Väliarviointi syyslukukauden päätteeksi: luokat 1-5 arviointikeskustelu luokka 6 numeroarviointi Lukuvuosiarviointi kevätlukukauden päätteeksi luokat 1-4 sanallinen arviointi luokat 5-6 numeroarviointi