Vanhempainilta 31.8.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
OPS-ajatuksia.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Opettajat Kuninkaanhaka
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yhteiseen vanhempainiltaan!
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Vanhempainilta 31.8.2016

ARVOPERUSTA OPH: Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia Kulttuurinen moninaisuus rikkautena Kestävän elämäntavan välttämättömyys Siilinjärven kunta: Luotettavuus Avoimuus Asukaslähtöisyys Kehityshakuisuus

ARVOPERUSTA KUUSLAHDEN KOULUSSA monipuoliset opetusmenetelmät erilaiset oppimisympäristöt luokkahuoneen lisäksi elinikäinen oppiminen toisten kunnioitus ja hyvät käytöstavat ihmisenä kasvaminen avoin vuorovaikutus yhteisöllisyys joustavuus toiminnassa

OPPIMISKÄSITYS OPS:n MUKAAN Oppilas aktiivinen toimija – kieli, kehollisuus ja aistien käyttö oppimisen kannalta olennaisia Hän oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa Omien kokemusten arviointi Vuorovaikutus – yksin ja yhdessä tekemistä Opitaan ottamaan huomioon oman toiminnan seuraukset ja vaikutukset muihin ihmisiin ja ympäristöön Oppiminen on monimuotoista Elinikäinen oppiminen – myös omien oppimistapojen ja -strategioiden tunnistaminen tunteet huomioon, tunnetaitojen oppiminen Oppimaan oppiminen Oppiminen koulun ulkopuolella

LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN

KUUSLAHDEN KOULUN TOIMINTAKULTTUURI Yhdysluokat ja vuorokurssiperiaate Ystävällinen käytös, hyvät tavat ja toisten kunnioittaminen Vastuun otto omasta toiminnasta, ponnistelu oppimisen eteen Yhteisöllisyys Avoin ja tiivis vuorovaikutus koteihin Henkilökunnan kouluttautuminen

OPPIMISYMPÄRISTÖT JA TYÖTAVAT KUUSLAHDEN KOULUSSA OPPIMISYMPÄRISTÖ = Tilat, paikat, yhteisöt ja toimintakäytännöt, joissa oppiminen ja opiskelu tapahtuvat, sekä välineet, palvelut ja materiaalit, joita opiskelussa käytetään. Erilaisten työtapojen käyttö, esimerkiksi toiminnallisuus, itsenäinen työskentely ja ryhmässä työskentely Opetuksessa hyödynnetään koulun piha-aluetta sekä koulua ympäröivää luontoa, rantaa, metsää ja peltoja. Tiloja koulun sisällä muunnellaan luovasti ja tarkoituksenmukaisesti monipuolisia opetustapoja tukeviksi. Yhteisopettajuus esim. monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

OPPIMISYMPÄRISTÖT JA TYÖTAVAT KUUSLAHDEN KOULUSSA Yhteistyö eri toimijoiden kanssa Kannustaminen liikunnallisuuteen TAVOITTEEMME: Lisätä toiminnallisuutta Käyttää oppimisprosesseja, jotka alkavat suunnittelusta ja päättyvät työskentelyn arviointiin

VALINNAISET AINEET KUUSLAHDEN KOULUSSA Luokilla 3 ja 4 taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja on Siilinjärven tuntijaon mukaan yksi vuosiviikkotunti. Kuuslahden koulussa taide- ja taitoaineiden valinnainen tunti on 3. luokalla kiinnitetty kuvataiteeseen ja 4. luokalla musiikkiin. 5.-luokkalaisilla 2 vvt valinnaisaineita 6.-luokkalaisilla 1 vvt valinnaisaineita 5.-6.-luokkalaisten valinnat tehdään edellisenä keväänä opettajien suunnittelemalta valinnaisainetarjottimelta.

ARVIOINTI Arviointi perustuu OPSissa asetettuihin tavoitteisiin. Monipuoliset arviointikäytänteet ja jatkuva arviointi Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen Arvioinnin kohteet: oppiminen työskentely Käyttäytyminen Formatiivinen arviointi (keskittyy oppimisprosessiin ja sen tukemiseen, toteutetaan opiskelun aikana) Uutta nivelvaiheiden arvioinnit: 2. ja 6. luokan keväällä, kohteena erityisesti vahvuudet oppijana sekä työskentelytaidot ja oppimismotivaatio

ARVIOINNIN TOTEUTUS SIILINJÄRVELLÄ Väliarviointi syyslukukauden päätteeksi: luokat 1-5 arviointikeskustelu luokka 6 numeroarviointi Lukuvuosiarviointi kevätlukukauden päätteeksi luokat 1-4 sanallinen arviointi luokat 5-6 numeroarviointi