INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
vuosiluokat 7-9 rehtori Kimmo Kuusimäki apulaisrehtori Tuulia Suominen
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
OPS MH/IK
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Kiinan kieltä lukioissa
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Oulun kaupungin kieliohjelman esittely Sivistys- ja kulttuurilautakunta
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Osatyökykyisille tie työelämään
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN PERUSOPETUS

HANKE PÄHKINÄNKUORESSA Opettajille tarjotaan tietoa, menetelmiä ja työvälineitä kielirikasteisen opetuksen ja kasvatuksen tueksi Kehitetään lapsilähtöisiä keinoja kokemukselliseen kielen oppimiseen Kannustetaan oppilaita kohdekielen (englanti, ruotsi) käyttöön varsinaisen kielenopetuksen lisäksi Hankkeessa hyödynnetään mm. ohjauksen ja verkostoitumisen välineenä verkko-oppimisympäristöä ja muita verkon välineitä

HANKKEEN ETENEMINEN 1. Kokemusten jakaminen ja kielirikasteisuuden perusteet –valmennukseen osallistuminen 2. Suunnitelman laatiminen kielirikasteiseen opetukseen ja kasvatukseen omassa työssä 3. Käytännön kokeilut 4. Oman tekemisen reflektointi ja vertaispalaute

OULUN YLIOPISTO, TÄYDENTÄVIEN OPINTOJEN KESKUS (TOPIK) Sisältöasiantuntija yhdessä Haapajärven opetushenkilöstön kanssa Verkoston toiminnan organisoija Koulutusten toteuttaja Vastaa hankkeen verkko-oppimisympäristöstä ja kielirikasteisen opetuksen blogista Muita yhteistyöhankkeita: TVT-tietoutta kouluille Selänteellä I, II ja III hankkeet, Tutor hanke

OHJAUSRYHMÄ Veijo Tikanmäki, Pj Mika Skantz, vastuuhenkilö / koordinaattori Anne Salomaa, englanti ja ruotsi, alakoulu Sanna Koskinen, englanti, alakoulu Hanna Kippola, luokanopettaja, kielirikasteinen opetus Kaija Kivioja, lehtori, ruotsi alakoulussa Riitta Mäntylä, laaja-alainen erityisopettaja Pirjo Luoma-aho ja Satu Rusko, TOPIK

TYÖPAJAT 18.1.2017 Aloitustyöpaja Kevään työpajat: 20.3. ja 4.5.2017 Syksyn työpajat: alustavasti syys- ja marraskuussa 2017 HANKE PÄÄTTYY 31.12.2017

KUNFUTSE ”Opiskelu ilman ajattelua on hyödytöntä. Ajattelu ilman opiskelua on vaarallista”