KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Ykspihlajan koulu, Kokkola
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Kolmiportainen tuki Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Terveisiä Vistan koulusta!
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Tämän hetkinen tilanne
Alakoulusta yläkouluun
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT 2016-17 Tehtävä ja tavoite: Kirkonkylän koulun pienluokat tukevat alakouluikäisiä oppilaita, joiden opiskelu yleisopetuksen luokassa on vaikeaa pääsääntöisesti oppimis-vaikeuksien takia. Toiminnan tavoitteena on taata oppilaan yksilöllisten opiskelun ja koulunkäynnin tuen tarpeiden toteutuminen ja mahdollisesti kuntoutumisen kautta siirtyminen / palaaminen yleisopetuksen opetus-ryhmään. Yhteystiedot Kirkonkylän koulu Kyrönsarventie 16 39100 HÄMEENKYRÖ Luokkaan siirtyminen: Luokan- tai esiopettaja arvioi pienluokkaopetuksen tarvetta pedagogisella selvityksellä huoltajien ja oppilashuollon kanssa. Oppilas on saanut tätä ennen tehostettua tukea ja se on todettu riittämättömäksi. Erityistapauk-sissa pienluokkaan voidaan siirtyä jo ennen tehostetun tuen porrasta, jos vahvan erityisen tuen tarve on ilmeinen ja siitä on olemassa moniammatillinen pedagoginen näkemys tai lisäksi lausunto kuntoutustaholta esim. lääkäriltä. Kun luokkaan siirtymisestä keskustellaan, on tärkeää, että pienluokan opettaja on mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukana pohdinnassa. Luokkaan tutustuminen pyritään tekemään hyvin suunnitellusti alkaen pienluokan opettajan vierailusta sen hetkisessä koulussa, huoltajien ja oppilaan vierailuista pienluokassa sekä tutustumispäivistä. Toiminnan muodot: Oppilaiden tukena pienluokassa toimivat yhteistyössä erityisluokanopettaja, koulunkäyntiohjaaja ja mahdolliset henkilökohtaiset avustajat. Ryhmä pysyy aina lukuvuoden kerrallaan lähes luokkamuotoisena. Ryhmän koko pyritään pitämään 10 oppilaassa. Oppilaiden opetus ja ohjaus tapahtuu henkilö-kohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) mukaisesti. Suunnitelma laaditaan yhdessä oppilaan, huoltajien ja mahdol-listen muiden ammattilaisten kanssa. Suunnitelmassa voidaan yksilöllistää oppiaineiden tavoitteita, mikäli se on pedagogisessa selvityksessä todettu tarpeelliseksi. Oppilaat voivat integroitua yleisopetuksen luokkiin. Mahdollisuuksien mukaan pienluokkaopettaja voi olla tukena myös yleisopetuksen luokille sekä konsultoiden että järjestäen tukijaksoja. Ryhmän toimivuus ja oppilaan turvallisuuden tunteen ylläpitäminen on kuitenkin hyvin olennaista ja siksi nopeita siirtymisiä vältetään. Pienluokanopettaja laatii tarvittaessa lausuntoja ja arviointeja oppilaidensa koulunkäynnistä esimerkiksi KELAan tai terveydenhoitoon. Hän järjestää oppilaidensa hojks-palaverit ja vastaa pedagogisten selvitysten uudelleen laatimisesta tarvittaessa, tarjoaa konsultaatiota omalta erityisalaltaan muille kunnan työntekijöille sekä osallistuu kunnan pienluokkapalavereihin ja erityisopetuksen palavereihin. Yhteistyö huoltajien ja muiden oppilaan tukena olevien tahojen kanssa on välttämätöntä. Linkit: Satama: Oppimisen ja koulunkäynnin tuki WILMA: Kolmiportaisen tuen lomakkeet