Opetuksen suunnittelu ja toteutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
Advertisements

Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Työelämäosaajana OKM.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Liiketoimintayksikkö
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
SINUSSA ON POTENTIAALIA
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
tulevaisuuden työelämätaidot
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Opetuksen suunnittelu ja toteutus HOS Tutkinnon osa x Työelämän tarjoamat mahdollisuudet Henkilökohtaiset tavoitteet Työtehtävät a Työtehtävät b Työtehtävät c Oppimisympäristöt Lähiopetus eri muodoissaan Verkko-opinnot Työpaikka NY- ja osuuskuntatoiminta

Tutkinnon osien pelikenttä Lähtökohtana ovat työelämän toimintakokonaisuudet ja työelämälähtöiset oppimistehtävät  tutkinnon osat puretaan työtehtäviksi (= mitä tekemällä tavoiteltavana oleva osaaminen voidaan saavuttaa?) ja niiden ympärille rakennetaan oppimistehtävät. Tutkinnon osakohtainen toteutus suunnitellaan yhteistyössä työelämän kanssa – selvitettävä, mitä työtehtäviä voidaan tehdä missäkin ja millä tavalla? (vrt. dia 3) Opetusyksiköissä on tarjolla työelämälähtöisiä harjoitusympäristöjä ja työelämälähtöistä valmennusta eri muodoissaan (esim. tiimioppiminen, sulautuva opetus, ongelmalähtöinen oppiminen, tutkiva oppiminen, kognitiivinen oppipoikamalli) täydentämässä ympäröivän työelämän tarjoamia mahdollisuuksia. Lisäksi tarjotaan opiskelijalle mahdollisuuksia NY-ja osuuskuntatoimintaan sekä verkko-opiskeluun. Muitakin toimintamalleja on mahdollista innovoida ja pilotoida (ks. dia 8 yrityskylä). Näytöillä osoitetaan osaaminen ja näytöt suoritetaan pääosin työpaikoilla.

TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN OPPIMISEN LAADUN ELEMENTIT 1. Opiskelijan tai tutkinnon-suorittajan oppimistarpeen kartoitus 2. Työpaikan mahdollisuuksien kartoittaminen 3. Oppimisen ja ohjauksen suunnittelu 4. Oppimisen etenemisen varmistaminen ja tukeminen 5. Osaamisen arviointi 6. Seuranta, arviointi ja kehittäminen Tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset Yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden osaamistavoitteet Oppimisen etenemisen varmistaminen ja tukeminen Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaajat

Pelikentän kuvaus juoksuratoineen HOS Tutkinnon osa x Työelämän tarjoamat mahdollisuudet Henkilökohtaiset tavoitteet Työtehtävät a Työtehtävät b Työtehtävät c Oppimisympäristöt Lähiopetus eri muodoissaan NY- ja osuuskunta-toiminta Verkko-opinnot Työpaikka/-ympäristö huolto-piste Tutkinnon osa X huolto-piste Työpaikat/-ympäristöt Verkkoympäristö Lähiopetuksen eri muodot NY- ja osuuskuntatoiminta Opiskelijalla on mahdollisuus useamman kerran toiminta-/lukuvuoden aikana mahdollisuus aloittaa tutkinnon osa X Radalle voi hypätä joustavasta ja tarvittaessa vaihtaa rataa

Opetuksen suunnittelu Yhteiset vuosisuunnittelun ja henkilöstöresursoinnin periaatteet tutkintoon johtavassa koulutuksessa Tutkintokohtaiset opintojen juoksutuksen mallit HOS Opiskelijan opintojen suunnittelu tavoitteet, aikataulu, opinnot (tutkinnonosat ja osa-alueet) ja opiskelun muodot Tutkinnon osien ja osa-alueiden valinta Tutkinnonosakohtainen tarjotin Opiskelija tekee valinnat sekä ohjatusti että itsenäisesti Wilmassa (joko tarjottimien tai eHopsin avulla) Lisäksi valitaan tapa, jolla tutkinnonosat ja osa-alueet suoritetaan: lähiopetus, top, verkko-opinnot, NY-/osuuskuntatoiminta Toimintavuoden opetuksen suunnittelu opetusyksiköissä Opettajien kiinnittäminen – työjako ja roolit Toteutuksen suunnittelu opetusyksiköissä - toteutussuunnitelmat Opintojen tarkempi aikatauluttaminen ja muut käytännön järjestelyt