Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Advertisements

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Valmistavan opetuksen lisätarve 2016, perusopetus perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisen arviointi uusissa opetussuunnitelman perusteissa Erja Vitikka, Opetushallitus Osaava Satakunta.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
Vanhempien mielipiteitä
Ops-iltapäivä
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
kuopion Perusopetuksen opetussuunnitelma
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Erikoisluokkatoiminta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Valinnaisaineiden valinnasta tuleville 8. - luokkalaisille
Yhteishakupisteiden tilannekatsaus Valintakriteerit
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Ekaluokalle 2017.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
7lk valinnaisainepäivä
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa OPS-koordinaattori Tuija Vänni

Painotettu opetus valinnaisia taide- ja taitoaineiden tunteja voidaan käyttää painotetun opetuksen järjestämiseen valinnaisiin aineisiin osoitettuja vuosiviikkotunteja voidaan tarvittaessa käyttää painotetun opetuksen järjestämiseen painotetulla opetuksella tarkoitetaan esimerkiksi kuvataide-, liikunta-, musiikki ja matematiikkaluokkien opetusta opetuksen tavoitteet ja sisällöt laaditaan täydennyksinä vuosiluokkaistettuun oppiaineen opetussuunnitelmataulukkoon tavoite- ja sisältötäydennykset kirjataan taulukkoon koulun omalla värillä (ks. taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien kuvaustapa) Vänni 2016

Painotetun opetuksen arviointi Opetussuunnitelman perusteet 6.5.2 Johonkin oppiaineeseen tai erityiseen tehtävään painottuva opetus ja päättöarviointi Mikäli koulu painottaa opetussuunnitelmassaan jotakin oppiainetta tai oppiainekokonaisuutta tai toteuttaa kaksikielistä opetusta, ovat opetuksen koulukohtaiset tavoitteet tässä oppiaineessa tai kielessä yleensä korkeammat kuin valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa asetetut tavoitteet. Oppilaiden yhdenvertaisuuden vuoksi myös painotetussa opetuksessa tai kaksikielisessä opetuksessa tulee oppilaiden suoriutumista kuitenkin arvioida perusopetuksen päättyessä suhteessa valtakunnallisiin tavoitteisiin ja käyttää osaamisen tason määrittämisessä päättöarvioinnin kriteerejä. Painotetusta opetuksesta ja oppilaan suoriutumisesta siinä voidaan tarvittaessa antaa lisätietoja erillisellä todistuksen liitteellä. Vänni 2016