Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

Yksilölliset opetussuunnitelmat
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPO-hanke Hankeseminaari
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
E SI - JA PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN VASTAAMAAN TULEVAISUUDEN VAATIMUKSIA Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman.
TERVETULOA KOULUTUKSEEN! Olkaa hyvät ja asettautukaa esi- ja alkuopetustiimeittäin pöytäryhmiin Jos muuta tiimiäsi ei ole paikalla, etsiydy johonkin ryhmään.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
ME-hengen kehittäminen
TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Kieli itseilmaisun välineenä
3.c
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Näin arvioimme tiimin toimintaa
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Arviointi Vsop-opetuksessa
TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa TERVETULOA KOULUTUKSEEN! Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa Jos mahdollista, asettautukaa istumaan ryhmiin 4-5 hengen tiimeittäin (saman koulun esi- ja alkuopetuksen porukkatiimi) kiitos!

Esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittäminen vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman laatiminen ja toiminnan laajentaminen OKM/Kuopion kaupunki Hanketyöntekijä Tuula Koivukangas, Martti Ahtisaaren koulu 2

MITÄ ON VSOP –TOIMINTA KUOPIOSSA?  LAADUKASTA YLEISTÄ TUKEA: (varhaisen tuen ja puuttumisen keinojen tehostaminen (pedagogiikka tuen muotona) esi- ja alkuopetuksessa vähentäen näin tehostetun ja erityisen tuen tarvetta jatkossa) UUDEN OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA TOIMINTAA: (lapsen osallistaminen oppimisessaan, yksilöllisen opintopolun suunnittelu oppimiskokonaisuuksien kautta, yhteistyö koulun ja esikoulun aikuisten kesken ja resurssin käytön uudelleensuunnittelu, koulumotivaation lisääminen, työtapojen ja oppimisympäristöjen kehittäminen, arvioinnin kehittäminen jne.) LEIKKIÄ OPINTOKOKONAISUUKSIA (muodostuvat esiopetuksen oppimiskokonaisuuksista) HETEROGEENISIÄ PIENRYHMIÄ OMATAHTISUUTTA, ITSEOHJAUTUVUUTTA, LUOTTAMUKSEN KEHÄÄ TORNEJA

”Vsop ei ole erityisope- tuksen ja yleisope-tuksen välimuoto” ”Ei koulumaiste- ta vaan esikoulu- maistetaan”

No mitenkä sitten?

oppimiskävely Ennakkolukeminen: VSOP –opetussuunnitelma (Kuopio/paikallinen) Lähdetään kävelylle koululla, retken aikana ryhmässä keskustelutehtävät: Mitä kysymyksiä VSOP:sta sinulla on tullessasi koulutukseen? Miten VSOP haastaa yhteisöllisen toiminnan ja johtamisen sekä toimintakulttuurin? KYSYMYSTEN KIRJAAMINEN

työpajan sisältö Yhteistoiminnallinen osuus: Toiminnan periaatteet, rakenteet ja resurssit Oppimiskokonaisuudet Oppimisympäristö ja työtavat Arviointi Yhteinen osuus: Käytännön esimerkit: Salpakankaan koulu, Hollola, Kuopio (eri koulut)

Työskentely Kotiryhmä-asiantuntijaryhmissä Kotiryhmissä vastuualueiden jako 5 min. Asiantuntijaryhmissä vastuualueeseen perehtyminen yhteisesti, syventäminen 30 min. Paluu kotiryhmiin, kotiryhmän jäsenten perehdyttäminen kunkin vastuualueeseen 40 min. Yhteinen koonti 5 min.

1.Rakenteet, resurssit, vastuut Esi- ja alkuopetuksen yhteinen työ Kuopiossa on: VSOP –yhteistoimintaryhmiä (esi+1+2 –luokat),toimivat yhdessä päivittäin (esim. Kaveri –luokka) VSOP –toimintaa, jossa erillisissä tiloissa toimiva esi- ja alkuopetus tekevät yhteistyötä esim. 2x/viikko (väh. 1 Torni käytössä, leikki oppimismenetelmänä, opintokokonaisuudet ja heterogeeniset pienryhmät) Vuosiluokkiin sidottua alkuopetusta, jossa esi- ja alkuopetuksen yhteistyökäytänteet määrittyvät kaupungin yhteistyösopimuksen mukaisesti ja laaditaan vuosittain tiimin yhteistyösuunnitelmassa

VSOP –tiimin voi muodostaa: luokanopettaja(t) (ovtes, opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) laaja-alainen erityisopettaja (ovtes, opetuksesta ja tarvittaessa kartoituksista vastaaminen yhteistyössä luokanopettajan kanssa) koulunkäynnin ohjaaja (kvtes, luokanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen ja ohjaaminen kasvussa ja oppimisessa) lastentarhanopettaja (kvtes, erityisesti esiopetusikäisen lapsen opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) lastenhoitaja (kvtes, lastentarhanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen, ohjaaminen ja tukeminen kasvussa ja oppimisessa) VSOP –toiminnasta kuten yksikön muustakin toiminnasta vastaa rehtori ja päiväkodin johtaja, jotka yhdessä päättävät resurssin kohdentamisesta ja VSOP –ryhmän muodostamisesta sekä aikuisten että lasten osalta.

2. OPINTOKOKONAISUUDET (esiopetuksen oppimiskokonaisuudet) JA TUNTIJAKO KUOPION VSOP:SSA TAVOITTEET JA SISÄLLÖT sekä laaja-alainen osaaminen VSOPssa VVH/ yht. 19+ Kuopion 1 lisätunti koulukohtaisen päätöksen mukaisesti ILMAISUN MONET MUODOT (musiikki, käsityö, kuvataide, suullinen ja kehollinen ilmaisu)   Esi- ja alkuopetuksen kuntakohtaiset opetussuunnitelmat 4 vvh KIELEN RIKAS MAAILMA (äidinkieli ja kirjallisuus, vuorovaikutus) vuorovaikutustilanteissa toimiminen tekstien tulkitseminen tekstien tuottaminen kieli, kirjallisuus ja kulttuuri 7vvh MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖMME (etiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat) 1vvh TUTKIN JA TOIMIN YMPÄRISTÖSSÄNI (matematiikka, ympäristöoppi, teknologia) matematiikka: ajattelun taidot luvut ja laskutoimitukset geometria ja mittaaminen tietojenkäsittely ja tilastot 5vvh KASVAN JA KEHITYN (liikunta, turvallisuus, hyvinvointi) 2vvh

3. OPPIMISYMPÄRISTÖT Luodaan sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti turvallinen oppimisympäristö, jossa on mahdollista oppia omien tavoitteiden mukaisesti yhteisöllisesti eri-ikäisten lasten ja useaa eri ammattiryhmää edustavien aikuisten kanssa ja ohjauksessa. Oppimisympäristö tukee yksilöllisen etenemisen mahdollisuutta. Oppimisympäristö mahdollistaa monipuolisten työtapojen käyttämisen. Oppimisympäristö on osa laadukasta yleistä tukea. https://www.youtube.com/watch?v=FHMPIj49Umc (1:53)

Oppimista tukeva oppimisympäristö (Taylor,2009) •koulu on organisoitunut pienemmiksi oppimisyhteisöiksi (tiimit) •toimitaan yhteistoiminnallisesti •sosiaalista vuorovaikutusta tuetaan •toisista välittäminen liittyy koulukulttuuriin •yhteiset tilat ovat joustavasti kalustettuja •erilaisia tiloja voi käyttää joustavasti •yhteydet oikeaan elämään ja yhteiskuntaan/yrityksiin •projektioppimisen menetelmät •päivänvalon hyödyntäminen •sähköisen valaistuksen taiteellinen käyttö •akustinen suunnittelu (kuuluvuus/häiritsevyys) •luonnon ja ympäristön hyödyntäminen opetuksessa 7.2.2016 Tekijän nimi Raija Kattilakoski https://www.youtube.com/watch?v=pBnNBQ5HBK8

Itsenäinen/omatahtinen eteneminen Pienryhmät Oppimisen kaikkiallisuus 4. Työtavat Leikki Toiminnallisuus Itsenäinen/omatahtinen eteneminen Pienryhmät Oppimisen kaikkiallisuus Jne…

arvioinnin kaksi tehtävää 5. ARVIOINTI arvioinnin kaksi tehtävää 1. Opetuksen (oppimisympäristöt, työtavat) kehittäminen lasten pedagogisiin tarpeisiin ja oppimiseen soveltuvaksi

2. Lapsen oppimisen ja oppimaan oppimisen taitojen edistymisen seuranta ja tukeminen

itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen ARVIOINTI VSOP:ssa oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa oppimista ja arviointia tapahtuu vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen https://sway.com/GR4qyGvu53lqmsBg

MILLOIN? MITÄ?   MITEN? KUKA? ELO-SYYSKUU Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: matematiikka Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Mavalka 3, VaNe –materiaalin arviointiosuus, LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe kelto/ela lo/lto Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: lukeminen ja kirjoittaminen Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Venny –kartoitus, Armi –materiaalin ”Kari kertoo” –teksti, Kielireppu SYYS-LOKAKUU Edistymisen seuranta ja tavoitteet syyslukukaudelle (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka, oppimaan oppimisen taidot) Torni Oppimissuunnitelma/hojks ryhmän opetusvastaava aikuinen/huoltajat/lapsi ELO-JOULUKUU oppimisen seuranta Havainnoinnit, itse- ja vertaisarviointi, portfoliot ryhmän aikuiset lapsi itse ryhmän muut lapset MARRAS-TAMMI-KUU Edistymisen seuranta tavoitteet kevätlukukaudelle (väliarviointi) Kaikki oppimiskokonaisuudet ja oppimaan oppimisen taidot Kuopion kaupungin 1. luokan oppimiskeskustelukäytänne TAMMI-TOUKOKUU Oppimisen seuranta Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim: Allu, junnauskokeet, hajotelmakokeet, luetun ymmärtämisen tehtäviä, sana- ja lausesaneluita, vapaan kirjoituksen tehtäviä, lukusujuvuus HUHTIKUU Kartoitus matematiikan taidoissa edistymisessä: matematiikan keskeinen oppiaines omien tavoitteiden mukaisesti Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. VaNe –materiaalin arviointiosuus,LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe Kartoitus lukemisen ja kirjoittamisen taidoissa edistymisessä Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. sana/lausesanelu, Armi –materiaalin ”Kari kertoo” –teksti HUHTI-TOUKOKUU Edistymisen seuranta kaikissa oppimiskokonaisuuksissa ja oppimaan oppimisen taidoissa (lukuvuosiarviointi) 1.luokan LUKUVUOSITODISTUS

Toimintaa käynnistettäessä yhteisen ymmärryksen luominen on ensisijaista MIten MEIDÄN RYHMÄSSÄMME TOTEUTUVAT:

1. Oppimaan oppimisen taitojen kehittäminen; itseohjautuvuus ja itsesäätely, yhdessä tekemisen taitojen harjoitteleminen; luottamuksen kehä https://www.youtube.com/watch?v=N-F5X87rPqE

2. Heterogeenisten pienryhmien toiminta

3. valinnan mahdollisuus , osallisuuden kokemus ja sisäinen motivaatio

4. Vsop –ajattelun mukaiset oppimisympäristöt ja oppimateriaalit Kestävä oppiminen Kiinnostus Oppiminen Altistus

5.käänteinen oppitunti (FLIPPED LEARNING), ensin toiminta, sitten koonti https://www.youtube.com/watch?v=dEp6McnbH_c

6. viikkotavoitetyöskentely (tavoitteen asettaminen, työskentelyn suunnittelu, arviointi)

Viikkotavoitteet matematiikassa

7. opettajan rooli (opettajien yhteistyö, asemointi arjessa) "Aina kun opetamme lapselle jotakin, estämme häntä keksimästä sitä itse. Ja kuitenkin se, minkä sallimme hänen keksiä omin päin, säilyy hänessä kiistattomasti hänen elämänsä loppuun asti." (Jean Piaget)

https://peda.net/kuopio/p/ejky/vsop verkkosivut https://peda.net/kuopio/p/ejky/vsop KIITOS!!