Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
VOA-oppimispäiväkirja
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Liikunnan Perusopinnot
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Täydennyskoulutus 16.3.2016 Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla KESTÄVÄ RUOKA Täydennyskoulutus 16.3.2016 Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla

Päivän ohjelma Aloitus/Emmi Luento 1: Sari Sippola, ylitarkastaja, Evira Luento 2: Laura Lounasheimo, tuottaja, Ruokatieto Ruuanvalmistusta ja keskustelua aamupäivästä/Emilia Lounas Työpisteet ryhmissä Lopetus/Emmi

Toiveita teiltä: Ilmiöpohjaisuus, vastuulliset valinnat Uudet opetuskokonaisuudet Avoimin mielin kaikkea uutta oppimaan Käytännönläheisiä ideoita ilmiölähtöisen opiskelun toteutukseen Ideoita kestävän kehityksen teemojen käsittelyyn Koulutusta monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamiseen Ruokavisa-materiaalin hyödyntäminen Toivon helposti suoraan käytäntöön (opetustyöhön) vietäviä ideoita ja toimintatapoja Toivon saavani sisältö- ja toteutusideoita kotitalouden valinnaiskursseille alakoulussa Ruuan reitti -materiaali

Tavoitteet Vastuullisuuden näkökulma, vastuullisuuteen kasvattaminen Uutta tietoa Tuoteturvallisuus, työhyvinvointi ja työura ruoka-alalla Uutta taitoa Ilmiöpohjainen oppiminen Uutta intoa ja ajattelua! JAETTU ASIANTUNTIJUUS

Työpaja 1: Ilmiönä ruokahävikki Tehtävänä on suunnitella ilmiökokonaisuus aiheesta ruokahävikki Apukysymyksiä oppimisen näkökulman huomioimiseen suunnittelutyössä: Ilmiötoteutuksen tausta-ajatus oppimisen ja opettamisen näkökulmasta? Mitä oppimisympäristöjä käytetään? Miksi mitäkin oppimisympäristöä käytetään? Mitä aineistoja ja tukimateriaaleja käytetään? Mitä kompetensseja ilmiö vahvistaa? Miten ilmiötyöskentely liitetään oppijan aiempaan osaamiseen? Millä tavoilla oppija on aktiivinen? Miten toteutetaan yksilöllistä ja miten yhteisöllistä oppimista? Opettajan rooli oppimisprosessissa? Muiden henkilöiden roolit oppimisprosessissa? Miten annetaan palautetta ilmiöjakson aikana? Miten arviointi toteutetaan? Miten edistetään syvällistä ja ymmärtävää oppimista? Tee kaavio tai kuva ilmiöjakson oppimisprosessin vaiheista. Visualisointi, kuten aikajana tai prosessia kuvaava kello helpottaa yhteistä keskustelua. Vaiheita voidaan osoittaa ja nimetä. (Ota myös oppilaat mukaan visualisointityöhön.)

Työpaja 2: Aistinvarainen arvointi

Työpaja 3: Yhteistyö ja suunnittelu Työhyvinvoinnin edistäminen Ilmiöpohjaisten kokonaisuuksien mahdollistaminen Tehtävänä Ideoi kollegojesi kanssa erilaisia yhteistyömuotoja Esim. kollektiivinen ja helppokäyttöinen ideapnakki, johon jokainen voi jakaa oman ideansa tai vinkkinsä Jne Miten toimisi sosiaalinen media tai sähköinen oppimisalusta?

Työpaja 4: Voin valmistus Koulussa pieni ilmiö voisi olla jonkin tuotteet valmistus, esim. voin valmistus. Mitä pitäisi huomioida? Miten teolliset prosessit eroavat kotikeittiön prosessista? Miten huolehditaan hygieniasta ja tuoteturvallisuudesta? Mitä riskejä? Miten pitää säilyttää? Millainen pakkaus voisi olla? Mitä merkintöjä pakkauksessa pitää olla? Mitä voisi olla pakollisten merkintöjen lisäksi? Mistä tuotteen hinta määräytyy?

LOPPUTEHTÄVÄ: Suunnittele koulussasi toteuttava ilmiö. RUOKATAJU Ideoi ilmiö ja kuvaa erityisesti miten sitä lähdettäisiin toteuttamaan YMPÄRISTÖ JA ELÄINTEN HYVINVOINTI Miten teidän koulussanne suunnittelu saataisiin mahdollisimman toimivaksi, mikä on hyvää, mitä voisi hyödyntää paremmin? Raportoi kirjallisena PDF! Jaetaan moodle-alustalla kaikille osallistujille, joten lopputuloksena on hyvä pakki ideoita RUOKATAJU

Lähteet: Ilmiopas http://wiki.eoppimiskeskus.fi/download/attachments/2487307 1/Ilmiopas.pdf?version=1&modificationDate=1424334531910& api=v2