Esimerkkejä Seinäjoelta Ville Järvi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Advertisements

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Vanhempien mielipiteitä
Kolmiportainen tuki perusopetuksessa
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Tämän hetkinen tilanne
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Esimerkkejä Seinäjoelta 12.3.2013 Ville Järvi Tuen kolmiportaisuus-, oppilashuolto- ja salassapitosäännökset käytännössä Esimerkkejä Seinäjoelta 12.3.2013 Ville Järvi

Seinäjoki Taustaa Perusopetuksessa 6300 oppilasta Oppilasmäärä kasvaa 100 oppilasta vuodessa Sivistyskeskus 130M€, perusopetus 45M€, erityispalvelut 10,5M€ Alakouluja 28, yläkouluja 5, erityiskouluja 2 ja lukioita 3 Varhaiskasvatus kuuluu kokonaisuudessaan sivistyskeskukseen

Erityispalvelut Laaja-alainen erityisopetus ala- ja yläkouluissa ja lukiossa, 21 opettajaa Luokkamuotoinen erityisopetus 48 pienluokalla perusopetuksen yhteydessä Varhaiserityiskasvatus viisi kiertävää erityislastentarhanopettajaa ja 25 avustajaa Vaikeavammaisten koulu Niittyvilla ja sairaalakoulu Ruutipuisto, yhteensä 6 ryhmää Koulunkäynninohjaajia 138 Oppilashuolto, viisi kuraattoria Aamu- ja iltapäivätoiminta, 28 toimintapaikkaa, joista viisi erityisiltapäivätoimintaryhmää Koulukuljetukset (perusopetuksessa 2,5M€ kuljetusmenoja)

Erityisen tuen luokat 54 luokkaa ja JOPO-luokka Kantakaupungissa 38, Nurmon alueella 11, Peräseinäjoella 2 ja Ylistarossa 3 Diagnoosin/opiskelun pulman/oppilasaineksen mukaan ryhmiteltyjä luokkia vain kantakaupungin alueella Selkeitä omia ryhmiä kehitysvammaiset ja kehitysviiveiset sekä tunne-elämän- ja sosiaalisen toiminnan ongelmiin tukea tarvitsevat Oppimisen pulmien ja kielen kehityksen vaikeuksien perusteella erityisessä tuessa olevien ryhmät sekoittumassa ja integroitumassa enenevässä määrin yleisopetukseen

Ohjaajapalvelut Lv. 2012-2013 yhteensä 138 koulunkäynninohjaaja Vakituisia ohjaajia 95, joista 55 vapaaehtoisessa vuosityöajassa = noudattavat koulujen työaikoja myös lomien osalta Henkilökohtaisia avustajia < 10 Tuntimäärä keskimäärin 28-30h/vko Keskiarvo: Noin 50 oppilasta kohti 1 avustaja Pienluokilla suhteessa enemmän avustavaa henkilöstöä

Tukitoimien piirissä 20.9.2012 Vuosiluokka 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2012 2011   Tehostetun tuen oppimissuunnitelma 12 30 57 49 36 35 20 25 42 307 231 Erityisen tuen piirissä, ei pidennetty 29 23 33 37 28 44 284 287 Erityisen tuen piirissä, pidennetty 18 24 14 16 158 161 Erityisen tuen piirissä, pidennetty, vaik. kehitysvamm. 765 695 Perusopetuksen oppilasmäärä kaikkiaan 6278 Väestölisäys perusopetuksessa vuodesta 2011 Erityisen tuen piirissä % 7,6 vuoteen 2012 + 100 oppilasta Tehostetun tuen prosenttiosuus 4,9% kokonaisoppilasmäärästä pitää lisätä

Havaintoja ja kokemuksia 16 a § Tehostettu tuki 17 § Erityinen tuki 17 a § Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma 31 a § Oppilashuolto 40 § Henkilötietojen salassapito ja käsittely 41 § Tietojensaantioikeus

Tehostettu tuki Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti 31 a §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa oppilashuoltotyössä Yhteistyö huoltajien kanssa (jos ei ilmeistä estettä) Vuonna 2012 tehostetun oppilaiden määrä Seinäjoella 4,9% oppilasmäärästä (v. 2011 3,8%) Tehostetun tuen oppilaiden määrä kasvaa, erityisessä tuessa olevien pysyy ennallaan/vähenee Kolmiportaisuus lisännyt systemaattisen tuen piirissä olevien oppilaiden kokonaismäärää

Erityinen tuki ja yksilöllistäminen Parantaa oppilaan oikeusturvaa, kun erityisen tuen päätös on hallinnollinen päätös ja HOJKS pedagoginen asiakirja Yhteistyö huoltajien kanssa (jollei ilmeistä estettä) HOJKSin merkitys oleellinen esimerkiksi arvioinnin osalta. Mitä tavoitteita HOJKSiin kirjataan, koska niiden perusteella määräytyy, mitä ja miten arvioidaan? Opetuksen järjestämistapa kirjattava selkeästi. Vaikutus myös opettajalta edellytettävään kelpoisuuteen

Erityinen tuki ja yksilöllistäminen Etukäteen ei yksilöllistetä ja jokaisen oppiaineen yksilöllistämisen tarve arvioidaan erikseen Ennen erityisen tuen päätöstä tehostetun tuen vaiheessa suunnitellaan opiskelun keskeiset painoalueet ja kirjataan oppimissuunnitelmaan Saavuttaako oppilas näillä tukitoimilla arvosanan 5? Kynnys erityiseen tukeen oppimisen pulmissa on erittäin korkealla

Lausunnot Yhteinen ymmärrys ja ajantasainen käsitys perusopetuksen tukimuotojen rakenteesta Huoltajat luottavat usein järkähtämättömästi lääketieteelliseen lausuntoon ja sen suosituksiin esimerkiksi opetuksen järjestämistavoista -> vaikuttaa esiopetuksessa ja perusopetuksen alussa oleellisesti yhteistyöhön koulun ja huoltajien välillä Pedagogisen selvityksen laatimisessa uskallettava käyttää sitä asiantuntemusta, joka koululla, opettajalla, rehtorilla ja muulla oppilashuollolla on

Pidennetty oppivelvollisuus 5-vuotiaana erilliset hallintopäätökset pidennetystä oppivelvollisuudesta ja erityisestä tuesta Kolmiportaisuuden myötä aiempaa tarkemmin arvioidaan myös pidennetyn oppivelvollisuuden perusteet esimerkiksi nivelvaiheissa Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilas yleisopetuksessa, luokkakoko? Tarvittaessa voidaan myös päättää pidennetty oppivelvollisuus

Oppilashuolto Oppilashuoltotyötä toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajiensa tai muun laillisen edustajan kanssa Yksittäisen oppilaan asia = käsittelyyn osallistuvat vain oppilaan opetuksen ja oppilashuollon järjestämiseen osallistuvat. Kirjataan asian vireille panija, aihe, päätetyt jatkotoimenpiteet ja niiden perustelut, asian käsittelyyn osallistuneet sekä se, mitä tietoja ja kenelle oppilaasta on annettu. Oppilaan huoltajan tai muun laillisen edustajan kirjallisella suostumuksella oppilaan asian käsittelyyn voi osallistua myös muita tarvittavia tahoja.

Oppilashuolto Lakimuutos on lisännyt koulujen oppilashuollon merkitystä ja jäntevöittänyt tukiprosessin ohjausta Tehostetun ja erityisen tuen koordinointi ja arviointi on moniammatillisissa käsissä, eikä esimerkiksi lääkärillä Dokumentointi ja kirjaaminen Yksittäistä oppilasta koskevassa asiassa Huoltajan informoiminen ja oikeus pyydettäessä saada tarkistaa, mitä oppilaasta on kirjattu Läsnäolijat Oppilashuollon kokousten kirjaaminen ja asiakirjojen säilytys Oppilashuollon käsikirjaan kirjattu kuntatason toimintaohjeet

Oppilashuolto Kurinpitorangaistukset, opetuksen evääminen, valvonta ja oppilashuolto Tiedonsiirto Opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot Välillä tulkintaa siitä, mitä ovat opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot Lastensuojelulain perusteella sijoitetut koululaiset? Oppilaan erityistarpeiden kartoitus on tullut paremmin hallittavaksi Kehitysvammaisten lasten ja nuorten tarvitsemat tukipalvelut. Perusterveydenhuollon ja sen erityispalveluiden sekä erikoissairaanhoidon keskinäinen koordinointi. Mitä palveluja on tarjolla esimerkiksi kaupungin vammaispalvelun kautta?

Oppilashuollon käsikirja Seinäjoella SISÄLLYS 1 MITÄ ON OPPILASHUOLTO? 2 OPPILASHUOLTOON LIITTYVÄÄ LAINSÄÄDÄNTÖÄ 3 OPPILASHUOLTO VARHAISKASVATUKSESSA 4 KOULUN OPPILASHUOLTORYHMÄN TOIMINTA 4.1 Oppilashuoltoryhmän kokoonpano 4.2 Oppilashuoltoryhmän kokoukset, asioiden kirjaaminen ja salassapito 5 LAAJA-ALAINEN (OSA-AIKAINEN) ERITYISOPETUS OSANA OPPILASHUOLTOA 6 OPPILAANOHJAUS OPPILASHUOLLON TUKENA 7 KOULUKURAATTORITOIMINTA

Oppilashuollon käsikirja Seinäjoella SISÄLLYS 8 KOULUTERVEYDENHUOLTO OPPILASHUOLLOSSA 8.1 Terveystarkastukset 8.2 Erikoistutkimukset 8.3 Sairauksien hoito 8.4 Suun terveydenhuolto 8.5 Oppilaitosten terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastukset 8.6 Rokotusohjelma 9 PSYKOLOGIPALVELUT 10 PILARI 11 NIVELVAIHEEN YHTEISTOIMINTA 12 MUUT YHTEISTYÖKUMPPANIT 13 KEHITTÄMISNÄKYMIÄ

Henkilötietojen salassapito ja käsittely Oppilashuoltotyöhön osallistuvilla oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen sekä oppilaan opettajalle ja viranomaiselle oppilaan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot Aikaisemman opetuksen järjestäjän on salassapitosäännösten estämättä viipymättä toimitettava oppilaan opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot uudelle opetuksen järjestäjälle. Vastaavat tiedot voidaan antaa myös uuden opetuksen järjestäjän pyynnöstä

Henkilötietojen salassapito ja käsittely Arkistointi Kuntien sähköinen arkistointi? Lomakkeiden eteenpäin saattelu nivelvaiheissa

Tietojensaantioikeus, PoL 41 § Opetuksen järjestäjällä on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada maksutta oppilaan opetuksen järjestämiseksi välttämättömät tiedot sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaiselta, muulta sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajalta sekä terveydenhuollon ammattihenkilöltä Saako koulu tarvitsemansa tiedot?

Pedagogiset lomakkeet Kolmiportaisen tuen prosessin hyvässä hallinnassa auttaa sähköinen järjestelmä ”Sisäänajon” jälkeen opetushenkilöstön negatiivinen palaute on vähentynyt Prosessi on usein oppilaan ja huoltajan näkökulmasta monivaiheinen. Tuen asteiden erottelu ei välttämättä konkretisoidu. Käsitteet sekaantuvat. Yläkoulujen ainejakoisessa järjestelmässä prosessin seuranta työlästä

Hyviä asioita kolmiportaisessa tuessa Varhainen puuttuminen Turhien yksilöllistämisten väheneminen Tuen systemaattisuus Siirtämällä painopistettä lähikouluun, mahdollistetaan tuki useammalle oppilaalle. Pienluokkapaikasta ei tule saavutettua etua. Keino myös paisuvien kuljetuskustannusten hallintaan. Määräaikaisuus mahdollistaa resurssien joustavamman käytön ja toisaalta tavoitteellisuuden opiskeluun (= erityinen tuki ei lopullista)

Kehitettäviä asioita kolmiportaisessa tuessa Tuen toteutuminen koulu- ja luokkatasolla vaatii kohtuulliset luokkakoot ja ihmisiä toteuttamaan tukea Esimerkiksi haasteellisten koulunaloittajien kanssa tuen portaat saattavat olla liian hitaat ja toisaalta myös turhat Nivelvaiheiden ristiriita (2. ja 6.lk.) – etukäteen ei yksilöllistetä -> pedagoginen selvitys lyhyen ajan sisällä kahteen kertaan

Kiitos