Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä = rakenne, jolla johdon tahtotila saadaan koko organisaation tietoon Lähteenä mm: Laatuopas elintarvikealan pk-yrityksille, Sisä-Savon seutuyhtymä
Elintarviketurvallisuus: Laadun portaat SERTIFIOITU LAATUJÄRJESTELMÄ LAATUJÄRJESTELMÄ OMAVALVONTAJÄRJESTELMÄ (Lakisääteisen laadun varmistaminen ja turvaaminen
Laadunhallinta toiminnan suunnittelua ja ohjausta, varmistamista ja parantamista signaalit omasta laatutyöstä, asiakkailta, kilpailijoilta, markkinoiden ja yhteiskunnan muutoksista voidaan tehostaa käyttämällä laatutyökaluja, kuten ISO9000-standardiperhe sisältää laatujohtamista ja laadunvarmistusta käsitteleviä standardeja, vapaaehtoisia mutta käyttöön otettaessa sitovia! toimivat siis laadunhallintajärjestelmän pohjana myös laatupalkintotyyppiset seurantajärjestelmät laadunhallintajärjestelmän menetelmänä
Laadunhallintajärjestelmä = toimintajärjestelmä, jossa yrityksen/organisaation toiminnot vaikuttavat tuotteiden ja palveluiden laatuun (Suomen Standardisoimisliitto SFS ry) =tavoitteena varmistaa asiakastyytyväisyys, tuotteiden ja palveluiden laatu, luoda yhtenäinen käytäntö työyhteisössä olennaista johdon ja henkilökunnan sitoutuminen laatutyöhön, ettei se ole ohimenevää
Standardiperheen jäseniä -yleisimmät elintarvikealalta ISO9001, vuodesta 2001 suomenkielisenä soveltuu käyttöön silloin, kun halutaan lisätä toiminnan asiakaslähtöisyyttä, parantaa asiakastyytyväisyyttä, kehittää henkilöstön osaamista ISO14001, vuodesta 2004 suomenkielisenä kun halutaan osoittaa lakisääteisten ympäristövaatimusten täyttäminen, vähentää toiminnan ympäristövaatimuksia, saada aikaan ympäristökustannusten alenema jne. ISO22000, vuodesta 2008 suomenkielisenä elintarviketurvallisuusstandardi soveltuu käytettäväksi koko elintarvikeketjussa
Laatujärjestelmän valinta
Hyvät pohjat onnistunut laatutyöjohtaminen
Laatujärjestelmän rakentaminen
Laatujärjestelmän rakenne /Laatukäsikirja Eli toimintaperiaatteiden kuvaus Laatu- /elintarviketurvallisuusjärjestelmän yleiskuvaus (mikä standardi?) Toimintaprosessit (prosessien nimeäminen ja kuvaaminen) Asiakirjojen hallinta (dokumenttien laatiminen ja ohjeistus) Järjestelmän ylläpito (laatutiimin kuvaus ja toiminta, sisäisten auditointien ohjeistus) Resurssien varaaminen ja hallinta Asiakkaan omaisuudesta huolehtiminen Viestintä (sisäinen ja ulkoinen viestintä, sis. asiakasviestintä,; käytännöt, sisällöt ja ohjeistukset) Mittalaitteiden hallinta (tuotanto ym. prosesseihin kuuluvat, esim. lämpömittarit, vaa´at) Asiakastyytyväisyyden varmistaminen Prosessin mittaaminen Poikkeavan tuotteen hallinta Toiminnan kehittäminen
Muita laatumerkintöjä Maakuntien Parhaat MALO-luokitus SETLA Joutsenmerkki Joutsenlippu Sydänmerkki Avainlippu Luomumerkki ym
Laatuvastuu – kansallinen laatujärjestelmä Evira on hyväksynyt vuonna 2013 ensimmäiseksi elintarvikelain mukaiseksi kansalliseksi laatujärjestelmäksi Sikava- terveydenhuoltojärjestelmään perustuvan laatujärjestelmän, joka näkyy kuluttajille termillä Laatuvastuu. http://lapinakyvyytta.lihatiedotus.fi/