Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Advertisements

Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Suomen kielen ja viestinnän integrointia tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin Kähkönen Päivi projektipäällikkö Ruokanen Leena lehtori Salonen Arttu.
Mika Väyrynen tuottaja
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
Perusopetuksen uudistus
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Opettajat Kuninkaanhaka
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Aikuissosiaalityön Praksis
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Lapsiperheiden elintapaohjaus Monialaista työtä –yhdessä tehden!
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opetussuunnitelmatyö
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli Pirkanmaan LAPE Pippuri kehittämistyöryhmän kokous Kaikille tulostettuna kuva Pippurista,
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli Pirkanmaan LAPE Pippuri kehittämistyöryhmän kokous Kaikille tulostettuna kuva Pippurista,
Sosiaaliohjaaja Heini Leskinen
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillisen toimintamallin kehittämistyöryhmä kokousversio.
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Pirkanmaan LAPE JUURRUTTAMISSUUNNITELMAN KESKEISET ELEMENTIT
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli Pirkanmaan LAPE Pippuri kehittämistyöryhmän kokous Kaikille tulostettuna kuva Pippurista,
Menestys tiimityön kautta
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
PAKU –Palvelupolut kuntoon!
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Liikunnan Perusopinnot
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Esityksen transkriptio:

Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa Anne-Mari Jaakola yliopisto-opettaja kasvatus- ja perheneuvonnan erikoissosiaalityöntekijä Turun yliopisto, sosiaalityö anne-mari.jaakola@utu.fi Systeeminen lastensuojelu – Yhteiskehittämispäivä Turku 1.9.2017

Sote ja LaPe uudistus Palvelujärjestelmän uudistus ja integraatio ovat käynnissä Edellyttää toimintakulttuurin muutosta Systeemisessä lastensuojelun toimintamallissa on paljon hyvää! Suomalainen lastensuojelu tarvitsee yhteisen tietopohjan, yhteiset tavoitteet, monitoimijaista arviointiosaamista, sopimuksellisuutta ja systemaattisuutta valtakunnallisesti Valmiudet monialaiseen työotteeseen ja systeemiseen osaamiseen luodaan koulutuksessa!

Miten systeemistä ja monialaista työtapaa opetetaan? Turussa on opetettu moniammatillista työmallia simulaatio-opetuksena jo lähes 20 vuoden ajan  ”Turun mallin” tavoitteet sovellettavissa hyvin ns. Hackneyn malliin Opetuksen tavoitteet: Opiskelijat oppivat asiakkaan kohtaamisen, asiakasarvioinnin ja suunnitelmallisen asiakastyön taitoja monialaisena tiimityönä sosiaalityön, psykologian ja logopedian oppiaineiden yhteistyönä kokonaisvaltaisuus asiakaslähtöisyys KOHTAAVA ASIAKASTYÖ suhdeperustaisuus MONIAMMATILLISUUS http://www.utu.fi/fi/yksikot/soc/yksikot/psykologia/palvelut/opetusklinikka/Sivut/home.aspx

Monialaisuus toteutuu yhteisen kohteen ja tavoitteen asettelussa Ei vain ammattialojen rinnakkaista työskentelyä vaan yhteisen näkemyksen ja tavoitteen muodostamista ammattialojen välillä ja niiden yli yhteisvastuullisuus asiakastyön suunnittelussa, toteutuksessa ja päätöksenteossa Rinnakkainen Ammattien välinen Poikkiammatillinen

Muutoshaasteet (Isoherranen 2012) Organisaatiorakenteet ja johtajuus Rooleista ja roolirajojen ylityksistä sopiminen Yhteisvastuuajattelun kehittyminen Yhteisen tiedon luomisen käytännöistä sopiminen Yhteistyön vuorovaikutustaitojen oppiminen

Esimerkki sopimuksellisuuteen; Ryhmien/Tiimien yhteistyösopimuksen tehtävänanto Miten ryhmässänne edistetään moniammatillisuuden toteutumista? (ryhmät, joissa on yhden ammattialan edustus voivat pohtia oman alan ammatillisuuden toteutumista?) Mitä jaettu vastuu tarkoittaa ryhmässänne? Miten ryhmässä toteutuu avoin ja rehellinen kommunikaatio, keskinäinen luottamus, toisten osaamisen kunnioitus ja yhteiset tavoitteet? Mitä keskinäinen riippuvuus tarkoittaa ryhmässänne? Pohtikaa yhteistyösopimustanne esimerkiksi sen kautta, miten ryhmässänne hoidetaan ongelmatilanteet ja miten hoidatte asiakastyön ja klinikkaopintojen käytännönvastuut

Tulokset/kokemukset; mitä tällä opetuksella on saavutettu Tulokset/kokemukset; mitä tällä opetuksella on saavutettu? Mitä opiskelijat oppivat? Ennakkokäsityksiin ja mielikuviin vaikuttaminen, tietoisuuden lisääminen toisia ammattiryhmiä kohtaan, esim. työmenetelmät Luottamuksen ja kommunikaation lisääminen ammattiryhmien välillä Yhteistyötaitojen kehittäminen, esim. työtapojen yhteensovittaminen yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, prosessin johtamisen taidot, sopimuksellisuus Oivallus siitä, että arvioidaan ja ratkaistaan asioita, joihin ei yhden ammattiryhmän työskentely riitä, esim. kokonaisvaltaisen ja erityisosaamisen integrointi Asiakaslähtöisen työskentelyn taitojen ja arviointiosaamisen oppiminen

Kiitos. Jos kiinnostuit ja haluat tietää lisää; anne-mari. jaakola@utu Kiitos! Jos kiinnostuit ja haluat tietää lisää; anne-mari.jaakola@utu.fi