Yhteysopettajakoulutus °36'28.3"N + 19°21'37.0"E

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Advertisements

Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Korvaavan työn pilotti VR-konsernissa Esitys Otso Ervasti ylilääkäri
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Häirintä tai epäasiallinen kohtelu Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset.
Lisää teksti N = TYÖPAIKKASELVITYKSEN ESIKYSELY 2016 Sauvon kunta N = 91 Sähköpostikutsuihin N = 76 / 132 (58%)
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Wäinö Aaltosen koulun Ylikylä-rakennus
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Yhteiskunnan tuki odottaville äideille
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
Tervetuloa Innokylään
6 Tärkeä työsopimus s
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Opetustoimi osana Jyväskylää
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Esityksen nimi / Tekijä
Työturvallisuus TOPO.
Miten tunnistan psykososiaaliset kuormitustekijät?
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
HUOM! Kuntosalikerrat ovat voimassa 365 päivää ostopäivästä
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
TALVITYHYT Panostukset työhyvinvointiin näkyvät sairauspoissaoloissa
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Yhdessä työkyvyn tukena lainmuutosten toimeenpano Kelassa
Työterveyshuoltoon erikoistuva lääkäri Markus Halttunen
Lukion opiskeluhuolto
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
MELUNTORJUNTAOHJELMA
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Miten rakentaa varhaisen tuen malli
Työpaikkaselvitys (lähde Antti-Poika ym. 2003)
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Turun kaupungin toimintamalli sisäilma-asioissa
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Viestinnän työkalupakki
Opettaja tuomioistuimessa ja muita tapauksia
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Työkykyä edistävä toiminta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Yhteysopettajakoulutus 18.3.2017 59°36'28.3"N + 19°21'37.0"E Viking Gabriella Jari Salminen & Markku Tikkanen

Viestintä on aina puutteellista sisäisesti riittämätöntä, liikaa, asiatonta, väärää ulospäin väärinymmärrettyä, kadonnutta, huomaamatonta, väärää, väärässä paikassa ja väärään aikaan pienimmistä kyläkouluista ja yhdistyksistä kansainvälisiin yrityksiin saakka

Sisäinen viestintä on arkisten asioiden sujumista. Työkaluja riittää, mutta entä kädentaidot? “Järjestötoiminnassa yksi tärkeimmistä osa-alueista on tiedottaminen. Kun tiedotus toimii tehokkaasti, toimijoiden työtaakka kevenee huomattavasti” (Oaj Yhteysopettajan opas, s.7) Yhteysopettajan kannattaa myös miettiä / suunnitella omaa viestintäänsä

Väärinymmärrys on viestinnän kieli. Jos viesti on mahdollista ymmärtää väärin, se väärinymmärretään. Vrt. rakastuminen. Yhteysopettajan kannattaa myös miettiä / suunnitella omaa viestintäänsä

Raumalaiset ovat oma lukunsa. Kaikissa meissä asuu pieni raumalainen! (Yhteys)opettajan kannattaa myös arvioida omaa raumalaisuuttaan.

Not my job... ...huono viestintä aiheuttaa asennevammoja Työnjohdon viestintäongelma, joka ei kosketa yhteysopettajia - vai koskettaako?

Sanaton viestintä on myös viestintää

koska Viestinnässä on aina tunteet mukana

Twitteristä bongattua 16.3.17: Jokainen on viestintäihminen ja mainelähettiläs! @leifaberg -

Somea ei voida ohittaa tai välttää vaan se on otettava haltuun niin tosissaan ja ammattimaisesti kuin rahkeet vain riittävät. Ulkoisen viestinnän katalysaattori. Yhteysopettajan kannattaa myös miettiä / suunnitella omaa someviestintäänsä!

Edunvalvonta on viestintää vai Viestintä on edunvalvontaa

Työhyvinvointi - ennaltaehkäisyä ja tulipalojen sammuttamista

Koettu työhyvinvointi äärimmäisen tärkeää Työhyvinvointi on monen tekijän yhteissumma Vuoro-vaikutteinen työsuojelun yhteistoiminta Toimiva yhteis-toiminta Terveellinen ja turvallinen työ- ja opetusympäristö (fyysinen ja psyko-sosiaalinen) Hyvinvoiva opettaja Asialliset ja oikeudenmukaiset palvelussuhteen ehdot Lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden terveys ja turvallisuus Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen työ OAJ Riina Länsikallio 19.12.2012

Työsuojelun yhteistoiminta Fyysinen työympäristö ergonomiset tarkastukset fyysisen väkivallan uhkatilanteet kemikaalien varastointi paloturvallisuus ja pelastusharjoitukset sisäilmatutkimukset muuta...

Työntekijän fyysinen ja psyykkinen toimintakyky perehdyttäminen työnopastus mentorointi terveystarkastukset rokotukset kehityskeskustelut muuta...

Työyhteisöjen ja työn kehittäminen henkilöstötilaisuudet kokous- ja yhteistoimintakäytännöt tiedottaminen TS / YT / TTH yhteistyö muuta...

Apua työhyvinvointiin

Häirintä tai epäasiallinen kohtelu Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset faktat asiasta) Pyydä häntä lopettamaan häirintä- ja epäasiallisen kohtelun teot Jos tilanne vakava, vältä kahdenkeskisiä tilanteita ko. henkilön kanssa Jos kokemus aiheuttaa terveydellisiä oireita, käänny työterveyshuollon puoleen Tilanne ei korjaantunut, häirintätekoja tulee lisää Tilanne korjaantuu Ilmoita kokemuksistasi esimiehelle esimiehellä on velvollisuus selvittää tapahtuneet ja ryhtyä sen perusteella toimenpiteisiin terveyttä vaarantavan häirinnän poistamiseksi tee asiassa kirjallinen ilmoitus ja pyydä esimieheltä toimenpiteitä asiassa jos esimies ei ryhdy asiaa selvittämään kohtuullisessa ajassa, käänny asiassa esimiehen esimiehen puoleen Yhteinen asian käsittely työpaikalla Läsnä esimies ja asianosaiset, tarvittaessa työsuojeluvaltuutettu, työterveyshuolto tapahtuneiden käsittely palaverissa sovitaan siitä, miten jatkossa toimitaan (kirjataan muistioon) jos muistiossa sellaista, mikä ei ole tapahtuneen mukaista, jätä kirjallisesti erimielisyys hyvä sopia tilanteen seuranta esim. 6 kk:n päähän Saata asia työsuojeluvaltuutetun tietoon keskustele neuvoja, ohjeita Tilanne korjaantuu Saata asia luottamusmiehen tietoon jos sisältää palvelussuhteeseen liittyviä asioita Tilanne ei korjaantunut, häirintäteot jatkuvat (työnantaja ei toiminut riittävästi) Työsuojeluvaltuutettu tukenasi Ilmoitus asiasta työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan toimissa puutteita myös rikosilmoitus poliisille mahdollinen Työsuojelutarkastus Muistutusmahdollisuus tarkastuksesta (2 kk) Tutkinta OAJ:n toimisto tarvittaessa apunasi Tilanne korjaantuu RLä 2012

Sairauspoissaolojen hallinta OAJ Riina Länsikallio 27.7.2012 1- (3) 5 pv yleensä omalla ilmoituk-sella (puheli-mitse) yli (3) 5 pv yleensä lääkärin todistus (tai työterveys-hoitajan todistus) (toimitetta-va viipymättä) Yli kuukausi Yli 60 pv Työntekijä saa tiedotteen Kelalta lausunnon toimittamisesta. Työnantajan (tai työntekijän) on haettava viimeistään kahden kuukauden kuluessa sairauspäivärahaa. 90 pv Työntekijän viimeistään toimitettava työterveyshuollon lausunto Kelaan sairauspäivärahan saamiseksi Vuosi (?) Kuntoutus-tuki, mahdollinen osa-/ työkyvyt-tömyyseläk-keen hakeminen Sairauspoissaolojen ilmoittamisesta ja käytännöistä sovitaan työpaikoilla työsuojelun yhteistoiminnassa, työterveyshuollon kanssa, kuten myös varhaisen tuen mallista Huomioitava TES Työnantajan ilmoitettava sairauspoissaolosta työterveyshuoltoon -> työterveyshuollon edustaja, esimies ja työntekijä yhdessä selvittävät työhön paluutoimia ja tarvittavia tukitoimia siinä ”työkykyneuvottelut” alkavat Työterveyshuolto tekee lausunnon työntekijän jäljelle jääneestä työkyvystä ja työssä jatkamismahdollisuuksista Tarvittaessa Kela varmistaa, että työssä jatkamismahdollisuudet on selvitetty viimeistään silloin kun 90 kalenteripäivää on käytetty. Työterveys-huolto tekee laajan työkyky-arvioinnin Päiväraha maksetaan arkipäiviltä, joihin lasketaan mukaan lauantait ja aattopäivät. Sairauspäivärahan omavastuuaika on sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää eli noin 2 viikkoa. RLä 27.2.2012

Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely Tilanteessa: Pyri toimimaan rauhallisesti, ettet omalla toiminnallasi kasvata tilannetta. Tarvittaessa pakene ja suojaudu. Hälytä apua. Työssä tai työympäristössä ei pidä sietää väkivaltaa tai sen uhkaa. Henkinen ja fyysinen väkivalta eivät kuulu työpaikalle. Opetus- ja kasvatusalalla toimivan ei pidä sallia väkivaltaa kenenkään taholta (lapsen, oppilaan, opiskelijan, huoltajan, työyhteisön jäsenten eikä ulkopuolisten taholta) eikä minkäänlaisten välineiden välityksellä. (TtL 27 §) Jos tilanne aiheutti terveydelli-siä oireita tai vammoja, käänny heti työterveys-huollon puoleen. Saata asia myös työsuojelu-valtuutetun tietoon tuen saamiseksi. Työsuojelu-valtuutettu tukenasi Tilanteen jälkeen: Ilmoita tilanteesta työnantajan edustajalle eli esimiehellesi Tee väkivalta- tai turvallisuuspoikkeamailmoitus (TtL 19 §). Alle 15-vuotias lapsi tai oppilas on teoistaan vahingonkorvauksellisessa vastuussa ja nuorella (15-18-v. ) on rikosoikeudellinen vastuu teoistaan. Esimiehen velvollisuus on selvittää tapahtunut ja ryhtyä toimenpiteisiin väkivallan poistamiseksi ( TtL 8, 10, 27 §). Voit kääntyä myös esimiehen oman esimiehen puoleen, jos esimies ei selvitä asiaa kohtuullisessa ajassa (TtL 8, 10 §). Ilmoitus työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan työoloja koskevissa toimissa puutteita tai tilanteesta aiheutunut vakavia vammoja (TsVL 46, 50 §, RL 47 LUKU). Työnantaja toteuttaa tarvittavat korjaustoimenpiteet töissä ja työoloissa. Opetuksen järjestäjä ja esimies ryhtyvät oppijan kannalta tarpeellisiin toimenpiteisiin. Ilmoitus poliisille aina, kun kyseessä uhkaus, pahoinpitely (myös lievä) tms. tilanne. Tilanteen yhteinen selvittely ja tutkinta yhteisesti mahdollisimman pian Läsnä esimies ja työntekijät (osalliset, todistajat), työsuojeluvaltuutettu ja tarvittaessa työterveyshuolto (TtL 10, 17 §, TtHL 12 §). Tilanteen läpikäynti ja analysointi (TtL 10, 27 §). Tarvittaessa selvitys opettajan voimakeinojen käytöstä (POL 36b§). Tilanteen selvittelyssä sovitaan toimenpiteistä ja arvioidaan, onko korjattavaa opetuksen järjestelyissä tai työoloissa (TtL 10, 17, 27 §) sekä korjattavaa työpaikan väkivalta- ja uhkatilanteiden ehkäisyyn liittyvissä menettelytapaohjeissa tai toimintatavoissa ml. pelastautumis- ja kriisisuunnitelma ja järjestyssäännöt, työpaikan väkivallan torjumiseen ja rajoittamiseen liittyvissä turvallisuusjärjestelyissä ja –laitteissa, mahdollisuudessa avun hälyttämiseen sekä menettelytapojen noudattamisessa ja osaamisessa tilanteissa (harjoittelu) (TtL 14, 17 §). Lisäksi arvioidaan tarve rikosilmoitukseen, tapaturmailmoitukseen vakuutusyhtiölle, uhrin jälkihoitoon, oppijan kurinpitorangaistustuksiin, oppilas- ja opiskelijahuoltoryhmän kokoontumiseen, lastensuojeluilmoitukseen (TtL 8, 10, 27 §, TtHL 12 §, THL 16,17 §, POL 29, 31a, 36a §, LSL 25 §) RLä 16.1.2015

Sisäilmaongelmien käsittely työpaikalla Ilmoita havaitsemistasi sisäilman epäpuhtauksista tai työtilan rakennevaurioista esimiehellesi Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset faktat asiasta), mielellään kirjallisesti Pyydä esimiestä selvittämään asiaa (esimies vastaa työtilojen terveellisyydestä ja turvallisuudesta) Jos oireilet, käänny työterveyshuollon puoleen jos sisäilmasta oireilevia on useampia tai yksilön oireet vakavia, on työterveyshuollon ryhdyttävä toimenpiteisiin Työterveyshuolto määrittelee henkilöstön terveysriskin oireiden, sairastumisten, työpaikkakäynnin ja sisäilmakyselyn (esim. Örebro-kysely) avulla. Esimiehesi ryhtyy selvittämään havaintosi perusteella , mistä kyse. Jos oireilevia useampia tai yksilön tilanne vakava, tulee työnantajan selvittää sisäilman laatua, rakenteiden ja rakennustekniikan kuntoa asiantuntijan toimesta. Lisäksi työnantaja kääntyy asiassa, työterveyshuollon, koulu/opiskelu- ja ympäristöterveydenhuollon puoleen. Työnantaja aloittaa asiassa työsuojelun yhteistoimintakäsittelyt. Kunnan terveydensuojeluviranomainen määrittelee tilojen käyttäjien terveysriskin tiloissa mittausten ja tarkastuskäynnin avulla. Saata asia työsuojeluvaltuutetun tietoon keskustele neuvoja, ohjeita Huom.! Työsuojeluval- tuutettu on vaitiolovelvollinen sairaustiedoista Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto määrittelee oppijoiden terveysriskin oireiden, sairastumisten, terveystarkastusten ja tilatarkastusten avulla. YHTEINEN ASIAN KÄSITTELY TYÖPAIKALLA (ja sisäilmaryhmässä) Käytettävissä tiedot sisäilman laadusta, rakenteiden ja rakennustekniikan kunnosta sekä sisäilma-asiantuntijoiden johtopäätökset tilojen haittatekijöistä Käytettävissä työterveyshuollon arvio terveysriskistä, myös tarvittaessa ympäristö- ja koulu/opiskeluterveydenhuollon arvio terveysriskistä Läsnä työnantajan edustajat, tilojen käyttäjät/ käyttäjien edustus, työsuojeluvaltuutettu, työsuojelupäällikkö, yllä mainitut asiantuntijat -> ESITYS epäpuhtauksien poistamiseksi työnantajan päätettäväksi Ilmoitus asiasta työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan toimissa puutteita esim. viivyttelyä tai ei käytetä asiantuntijoita riittävästi myös rikosilmoitus poliisille mahdollinen Korjaussuunnitelma työsuojelun yhteistoiminta-käsittelyyn -> Korjauksien toteutus OAJ:n toimisto tarvittaessa apunasi 15.5.2012 Riina Länsikallio, OAJ

Työsuojeluvaalit tulossa! Miten koskettaa yhteysopettajia?

www.oajuusimaa.fi www.facebook.com/oaj.uusimaa @oaj_uusimaa