Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten rakentaa varhaisen tuen malli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten rakentaa varhaisen tuen malli"— Esityksen transkriptio:

1 Miten rakentaa varhaisen tuen malli
Miten rakentaa varhaisen tuen malli? Askeleet kohti sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyseläkkeiden hallintaa Efekti-palvelu

2 Mallin rakentamisen askeleet
1. Yrityksen johto päättää sitoutua parempaan henkilöriskien hallintaan. 2. Johto määrittelee yrityksen sisällä vastuuhenkilön ja mahdollisen projektiryhmän, jossa on johdon, esimiesten, henkilöstön ja työterveyshuollon edustajat. 3. Vastuuhenkilö/projektiryhmä selvittää sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyseläketapausten nykytilan ja kustannukset sekä suunnittelee VATU-mallin. 4. Johto hyväksyy kehitysryhmän luoman mallin. 5. Suunnitellaan sisäinen tiedotus huolellisesti. 6. Koulutetaan esimiehet ja henkilöstö toimintamalliin. 7. Vastuut ja toimintamallit selvät ja asioita seurataan yrityksessä. Efekti-palvelu

3 1. Askel Johdon sitoutuminen on tärkein asia
Johto luo yrityksen toimintatavat jos tämä ei ole johdon haluama toimintatapa ja heijastu yrityksen arvoissa, ei se tule toteutumaan käytännössä Johdon toiminnassa välityttävä välittävä ilmapiiri Kyse ei ole siitä, että estetään sairastaminen tai haluttaisiin henkilöstö sairaana töihin Saa edelleen sairastaa, mutta työyhteisön ja työssäjaksamisen ongelmia ei paeta sairauslomalle Ratkaistaan ongelmia työpaikalla Efekti-palvelu

4 2. Askel Työryhmän kokoaminen
Kuuluu YT-toimintaan eli ryhmässä tulisi olla johdon, esimiesten, henkilöstön sekä mahdollisesti työterveyshuollon edustaja ja se voi kuulla eläkeyhtiötä Kun eri henkilöstöryhmät ovat edustettuina saavat kaikki ”äänensä” kuuluviin sitoudutaan toimintatapaan laajemmin Efekti-palvelu

5 3. Askel Nykytilan selvitys yhdessä työterveyshuollon kanssa
sairauspoissaolojen määrä ja laatu tapaturmat vs. sairaus pitkät vs. lyhyet hoitoon pääsyn haasteet ”pidentyneet viikonloput” kasautuminen kuntoutus- ja eläketapaukset Oman mallin rakentaminen Mikä on meille paras toimintatapa? Efekti-palvelu

6 3. Askel, Yrityksen oman VATUn rakentaminen
Sairauspoissaoloista ilmoittaminen: kenelle ja miten, käykö omailmoitus sairauspoissaolotodistuksen toimittaminen: kenelle ja miten (tietosuoja) Nimetyn työterveyslääkärin käyttö? Seuranta Todistukset palkkahallinnosta työterveyshuoltoon palkkahallinnon ohjelmassa poissaolojen seuranta työterveyshuollon kanssa seurataan mm. pituuksia ja diagnooseja yleisellä tasolla keskitetään tieto työterveyshuoltoon, jotta siellä laaja ymmärrys henkilöstön tilasta ja kyky tukea työnantajaa/ esimiestä Hälytysrajat ja puheeksiotto Minkälaisia haasteita meillä on? Yleensä hälytysraja on kumulatiivisessa kertymässä ja toistuvissa lyhyissä poissaoloissa Puheeksiotto: puheeksiotto käynnistyy sairauspoissaolojen hälytysrajojen täytyttyä esimiehen ja työntekijän yhdessä täytettävä talon lomake Mitä puheeksioton jälkeen? Kolmikantapalaveri: työterveyshuolto, työntekijä, esimies Yhteydenpito pidemmällä sairauslomalla olijaan Työssäjaksamisen tukeminen työjoustot työkykyongelmissa kuntouttavat työtehtävät korvaavat työt Efekti-palvelu

7 Puheeksioton eteneminen
Asia ratkeaa puheeksiotossa, jäädään seuraamaan tilannetta Työ ei suju, kielteinen asiakaspalaute, käytös muuttuu, työajat venyvät: normaali esimies-alaiskeskustelu (ei työkykyongelmaa) Esimies ryhtyy selvittämään apuväline- tai laitehankintoja, työjärjestelyitä tai koulutus-mahdollisuuksia, mutta varsinaista terveysongelmaa ei ole Hälytysrajat ylittävistä poissa-oloista tulee ilmoitus esimiehelle Esimies käy puheeksiotto-keskustelun henkilön kanssa Johto seuraa poissaoloja Henkilö ohjataan työterveyshuoltoon, sillä on vahva epäily terveysongelmasta, joka uhkaa työkykyä ja työn sujumista Esimies informoi käydystä keskustelusta ja sen ratkaisuista Järjestetään työterveysneuvottelu (työntekijä, esimies ja työterveys-huolto) ja mietitään työkyvyn ja työn sujumisen haasteita/ edellytyksiä Myös pidemmiltä sairauslomilta palaavat henkilöt puheeksioton piirissä, jotta varmistetaan työhön paluun sujuvuus ja esim. osasairauspäivärahan käyttö Henkilö hakee eläkeyhtiöstä ammatillista kuntoutusta, jos lääkäri toteaa työkyvyttömyyden uhan Efekti-palvelu

8 4. Askel Vastuuhenkilö/työryhmä raportoi suunnittelemansa VATU-mallin yrityksen johdolle. Varmistettava, että Johto saa säännöllisesti sairauspoissaoloraportit palkkahallinnosta tiedot toteutuneista puheeksiotoista Esimiehet saavat tiedot hälytysrajat ylittävistä poissaoloista mahdollisimman nopeasti, jotta puheeksiotot käynnistyvät sovitulla tavalla Työntekijät ymmärtävät, että kyse on työkykyä edistävästä yhteistyöstä työntekijöiden, työnantajan ja työterveyshuollon välillä Työterveyshuolto on tietoinen toimintamallista Efekti-palvelu

9 5. Askel Tiedotus Jotta varmistetaan VATU-mallin jalkautuminen osaksi yrityksen toimintakulttuuria ja päivittäistä esimiestyötä, on sisäisestä tiedotuksesta tehtävä suunnitelma Tiedottaminen henkilöstölle mallin käyttöönotosta Esimiehille ja luottamusmiehille oma tiedotus hieman laajempana Malli tulee kirjata henkilöstökäsikirjaan tms., jotta kaikki kokevat sen olevan yhteinen toimintatapa Tiedotuksen on jatkuttava ainakin vuoden ja asia pidettävä tapetilla, jotta se jalkautuu tiedotuksessa voidaan hyödyntää henkilöstön kokemuksia: esimies- ja alaisnäkökulma, työterveyshuollon tai eläkeyhtiön näkökulma jne. Efekti-palvelu

10 6. Askel Valmennus Esimiehet on koulutettava, jotta he osaavat toimia VATU- mallissa sovitulla tavalla: VATU-malli Puheeksiotto ja sen lomakkeet/raportointi Kolmikantapalaveri Työhön paluun tukeminen Työjoustot ja korvaavatyö Työeläkeyhtiön ammatillinen kuntoutus Onko esimiehiä koulutettu palautteen antoon? Myös muulle henkilöstölle on hyvä järjestää valmennus Efekti-palvelu

11 7. Askel Kun malli ja siihen liittyvä prosessi on rakennettu, alkaa arki Johdolle tulee sovitut raportit sovitussa aikataulussa Esimiehet saavat omat raportit HR-asioista vastaava henkilö seuraa prosessin toimivuutta ja tekee siihen tarvittaessa muutoksia esimiesten osaamista ja järjestää koulutusta tarvittaessa sekä tukee esimiehiä yhdessä työterveyshuollon kanssa Malli ei ole koskaan lopullisesti valmis: ihmiset ja tilanteet muuttuvat, jolloin malli elää ja sitä on kehitettävä Efekti-palvelu


Lataa ppt "Miten rakentaa varhaisen tuen malli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google