Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!? 5. yleissivistävän koulutuksen kv-treffit Kuopio 19.-20.4.2017 Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!? Paula Mattila Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Kommentteja – vastuu kuulijalla Kiitos näiden päivien emännöinnistä! Kiina Martti Ahtisaari Kielet (Ständit ja) Sormusen Jukan AR, VR Nest! Johto Strategia Kokeilevuus, uskallus!?
Esittäytyminen – kv - muutos Taustatiimimme Esittäydy 2 – 4 henkilölle, jota et tunne entuudestaan Pitchaa! Nimi, taustaorganisaatio, mitä kansainvälisyys sinusta on – minkä muutoksen koulusi/kuntasi/ sinun kv-toiminta on saanut aikaan Minkä muutoksen haluaisit saada kv:ssä tai sen avulla aikaan?
Opetusneuvos Anneli Rautiaisen terveisiä OPH:n upouudesta kokeilukeskuksesta. Keskus aloittaa tänä keväänä. On hallitusohjelmassa! (Dia 1/3)
OPH:n kokeilukeskusdia 2/3
OPH:n kokeilukeskusdia 3/3
Takaisin päivän yleisempään teemaan Takaisin päivän yleisempään teemaan! Muutosagenttius käytännössä: kansainvälisyys ja koulun kehittäminen Onko kv-toimija muutosagentti? Oletko sinä? Voiko sinun toiminnan ottaa työstöön esim. OPH:n kokeilukeskuksessa… tai Kuopion sivitystoimessa Kv-toimija ei voine pelätä virhemörköä ks.ed.s. OPH toivoo että kv-muutosagentti ymmärtäisi koulun kansainvälisyyden jonakin muuna kuin matkoina ja hankkeina Ja hoitaisi ainakin näitä:
KOULUJEN KANSAINVÄLISYYS OPH:N NÄKÖKULMASTA Kv osana koulun perustehtävää: mikä sitä ohjaa? Se että kv on opetussuunnitelmatyötä. Kv on koti-sellaista internationalisering på hemmaplan (IaH) Kv on oppimisympäristö, työkalu ja testialusta monenlaiseen koulutuksen kehittämiseen (vrt kokeilu) Kv on virtuaalista (eTwinning!) (Mr Sormunen!) Kv kokoaa yhteen innovaattoreita: kokeilukeskus!? Kv kehittää myös kehittäjäänsä Kv toteutuu parhaimmillaan koulun arjessa ilman valtionavustuksia tai erillishankkeita. Ennen kaikkea koulujen kansainvälisyys on… .
Kv, uudet ops-perusteet ja paikalliset opsit Globaalikasvatus on läpileikkaavana tehtävänä tähdäten erityisesti maailmankansalaisen kompetenssien muodostumiseen = POPS Lukion ops-perusteet sisältävät samaa tehtävänantoa (arvopohja, toimintakulttuuri, aihekokonaisuudet, eri oppiaineet…) Kytkös YK:n Agenda 2030, SDGt, tavoite 4.7 Yleismaailmalliset ihmisoikeudet, kestävän tulevaisuuden rakentaminen, monikielisyys ja monilukutaito – kansainvälisyys tässä ja nyt Kulttuurien tuntemus ja kv: eka pompula= tuntee ihmisoikeuksia ja osaa pohtia ihmisoikeuksien edistämistä kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninaisissa yhteisöissä
Mikä minun kansainvälisyydessä ei ole muuttunut: VAMKin syitä kansainvälistyä PMn lis.selvityksen mukaan KV KOULUN OMAT AUKTORI- TEETIT TYÖELÄMÄN MUUTOS MARKKINA- VOIMAT “Muut tekijät” (vahvat kollegat, kielitaidon puute, sattuma…) Kestävä kehitys (yksilö, yhteisöt) 18.1.08 P MATTILA Opetushallitus
Paulan lis.tutkimuksesta löytyneitä kansainvälistämisen motiiveja (lisäksi: onko motiivi organisaation sisäinen vai ulkoinen, tunnettu vai tuntematon) Kansainvälistymistä selittävä tekijä TALOUDELLINEN POLIITTINEN DEMOGRAFINEN AKATEEMINEN (OKM, OPH, OPS) GLOBAALI VASTUUNKANTO TYÖELÄMÄ YKSILÖT SATTUMA Kansainvälisyyttä määrittävä auktoriteetti-> ulkoisesta sisäiseen (virallisesta epäviralliseen) Ulkoinen, ei henkilökohtaisesti tunnettu Yleensä kansallinen tai yleismaailmallinen tekijä (joskus paikallinen) Ulkoinen tai sisäinen Ei yleensä henkilökohtaisesti tunnettu Voi olla kansallinen, ylikansallinen tai paikallinen Sisäinen; Yleensä tunnetaan henkilö-kohtaisesti Usein toimija koulun sisältä Auktoriteettia ei tunneta tai sitä ei ole
Eli: mekö kansainvälistämme kouluamme, maatamme vai olemmeko kansainvälistäjinä osa jonkun prosessia ja jonkun toisen tahtoa ja tarpeita? Ja mitä väliä sillä on, kuka häntäämme heiluttaa… Ilpo P 2006
Äläpäs huoli: meillä on YK:n Agenda 2030 Tämä on koko maailman muutosagenda Tätä kutsumme teidät kaikki toteuttamaan On jo opseissa On tulossa rahoitushakuihinkin Miten tulee teidän kouluun!?
Liity nyt mukaan toteuttamaan (omaksu 4.7)!
Tavoitekokonaisuus 4.7: pyritään varmistamaan oppijoille kestävän kehityksen edistämiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. kestävät elämäntavat, kestävä kuluttajuus, ilmastoteot jne. ihmisoikeuksien tuntemus, niiden turvaaminen ja edistäminen sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus rauhan ja väkivallattomuuden kulttuurin edistäminen, sovittelu jne. kulttuurisen ja kielellisen monimuotoisuuden arvostaminen ja edistäminen maailmankansalaisuuteen kasvattaminen
Kysymyksiä!? Ideoita täällä jaettavaksi?! Kv-kevättreffien kaksi perusideaa: koota kansainvälisyyden kehittäjiä yhteen Kehittää kansainvälisyyden käsitteitä, työkaluja ja lisätä laatua ? Tunnetteko työkaluja? paula.mattila@oph.fi
Ryhmätyö: kv-vastaavasta koulun kehittäjäksi. Ensin pari viritysideaa:
KV-MUUTOSAGENTTIRYHMÄTYÖ Esim. jako neljään. Jokaiseen ryhmään kv-mentori mukaan puheenjohtajaksi! Valitkaa keskeinen haaste tai pari Kirjatkaa padletilla https://padlet.com/paulakaarinamattila/Muutosagenttipadlet1 https://padlet.com/paulakaarinamattila/Muutosagenttipadlet2 https://padlet.com/paulakaarinamattila/Muutosagenttipadlet3 Sapluuna + aikaa 12.15 asti
Kuka tekee, mitä maksaa? Ks. www.oph.fi Avustukset (Wanhan OPH:n) kv-valtionavun kokonaismääräraha vaihdellut 1MEUR – 400 000 EUR (keskim. avustus 11 000€) Käyttöaika 1,5 vuotta (2x voinut saada lisärahaa) Kolme isoa teemaa (GE, kielet, tiede/taide). Tulossa Agenda 2030 Tavoitteena mm. toimivat, opseihin ja opetusalan muihin strategioihin liittyvät kv-suunnitelmat ja rakenteet ; oppiaineiden kv-kehittäminen Pieniä hankkeita ollut paljon koska pääpaino ollut kehittämisessä ja verkostoitumisessa, ei matkustamisessa Innovaatiotukea! Kokeilutukea!
Suurkiitos ja tervetuloa taas! Kielikärkihankkeiden kick-offiin 15.5.2017 Hki Johdon foorumiin 7-8.6.2017 Hki Kv-syyspäiville Finlandia-talolle 9-10.10.2017 Lukiopäiville 7-8.11.2017 Hki paula.mattila@oph.fi