Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! 5.2.2015 & 10.2.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! 5.2.2015 & 10.2.2015."— Esityksen transkriptio:

1 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! 5.2.2015 & 10.2.2015

2 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Työpajan tavoite  Tarkastella ja pohtia  Melindan nykytilaa, tulevia suunnitelmia ja haasteita  Melindan kuvailukäytäntöjä eri näkökulmista  Melindan tietokannan riittävää laatua  Löytää konkreettisia, uudenlaisia toimenpiteitä  Melindan palvelevuuden varmistamiseksi  Tietokannan laadun parantamiseksi eri näkökulmista  Edistää Melindan tiedontuottajien yhteistyötä  Pelisäännöt ja kehityskohteet

3 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Työpajan osallistujat  5.2 työpaja  32 henkilöä 17 eri organisaatiosta ilmoittautunut  Yo-, yhteis- ja erikoiskirjastoja  Amk-kirjastoja  Yleisten kirjastojen pilottikirjasto  Kansalliskirjasto/Fennica, BTJ  10.2 työpaja  36 henkilöä 22 eri organisaatiosta ilmoittautunut  Yo-, yhteis- ja erikoiskirjastoja  Amk-kirjastoja  Kansalliskirjasto/Fennica

4 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Työpajan agenda  9.15 Aamukahvit  9.30 Tervetuloa ja aloitus, Minna Olkinuora-Tauru Työpajan agenda ja tavoitteet. Melindan strategiset linjaukset –työpajan satoa.  Teema 1: Laajeneminen, Minna Olkinuora-Tauru Missä mennään - mitä tulossa?  Teema 2: Haasteet, Tarja Mäkinen Maailma ympärillä muuttuu. Uudet kuvailukäytännöt ja tarpeet (RDA, e-aineistot, avoin tieto, …) E-aineistojen tilanne ja kuvailukäytännöt.  Teema 3: Fennica, Kiti Vilkki-Eriksson Kansallisbibliografian näkökulma Melindassa.  Teema 4: Kuvailutyö, Ulla Ikäheimo Käytännön esimerkkejä haastavista tapauksista.  Teema 5: Laatu, Ulla Ikäheimo Automaattisten korjausten tilanne. Mikä on Melindan riittävä laatu? ”Talonmiehen” tontti?  12.30 Lopetus  Teemat sisältävät alustuksia sekä ryhmäkeskusteluja ja -töitä

5 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Jatko  Melindan laatu ja käytännöt –työpajat  Kaksi tilaisuutta, 5.2 ja 10.2 (samansisältöisiä)  Työpajojen materiaalit tilaisuuksien jälkeen Metiva-wikiin:  https://wiki.helsinki.fi/display/Metiva/Koulutukset+ja+tilaisuudet+- +tietoa+ja+materiaaleja https://wiki.helsinki.fi/display/Metiva/Koulutukset+ja+tilaisuudet+- +tietoa+ja+materiaaleja  Kaikkien työpajojen yhteenvetotilaisuus tarvittaessa

6 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan strategiset linjaukset 21.1 työpajan satoa Minna Olkinuora-Tauru 5.2.2015 & 10.2.2015

7 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käsitellyt aiheet  Nykytila. Mikä Melinda on nyt? Hyödyt?  Laajeneminen. Tiekartta.  Haasteet (RDA, e-aineistot, avoin tieto, …)  Laatu. Mikä on Melindan riittävä laatu?  SWOT. Kehityskohteet  Materiaalit löytyvät Metiva-wikistä: https://wiki.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=156899406

8 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mikä Melinda on nyt? Äänestystulokset  Metatiedon kohtauspaikka – kuvailijoiden mieluisa pelikenttä 2 ääntä  Metatiedon majakka – kansallisen kuvailun keulakuva 0 ääntä  Metatiedon talkoopaikka – tarpeellista tiedontuottoa yli kirjastokentän 5 ääntä **)  Metatiedon tynnyri – miljoonittain metatietoa kaikilla mausteilla 7 ääntä *)  Metatiedon kysymysmerkki – kuvailijoiden suo 0 ääntä  Muu, mikä? __Tiedon hakupaikka, tiedon löytyminen (tukee kirjastojen perustehtävää)___________________________________________________ Perustelu: *) Runsaasti kaikkea, osa ehkä hallitsemattomasti, ehkä tehdään turhaakin työtä, koordinointi. **) Keskustelua herätti ilmaisu ”yli kirjastokentän”. Muitakin kuin kirjastoja? Kustantajilta myös metatietoa. __________________________________________________________________

9 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 21.1. Työpajan satoa  Ohjausvastuun selkeytys Melindan osalta  Kansalliskirjaston ja kirjastojen johdon kesken  Paljonko johtajat valmiita panostamaan työaikaa Melindaan?  Roolien selkeytys  Kansalliskirjaston ja kirjastojen työnjako Melinda-kuvailussa  Eri järjestelmät (Melinda, Finna, …)  Hyödyt samansuuntaisia kaikilla sektoreilla (vrt. AMKit-raportti)  Linnea2 –kirjastoille ei erillistä hyötyselvitystä  Riittävä laadun määrittely konkreettisesti  Yhteinen ja yksiselitteinen ymmärrys tarvitaan  RDA  Lähivuosien kuvailutyön muutoksen vaikutukset epäselviä

10 KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos! melinda-posti@helsinki.fi https://wiki.helsinki.fi/display/Metiva/Kirjastojen+y hteinen+metatietovaranto


Lataa ppt "KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! 5.2.2015 & 10.2.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google