ME-hengen kehittäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
. Rauman freinetkoulu.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Koulujen turvallisuus
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Perusopetuksen uudistus
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Strategiaperusta ja ohjelmat
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Pyörön koulussa lv
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Mitä osallisuus voisi olla?
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

ME-hengen kehittäminen Viihdymme ja opimme koulussa toteutettavalla kaikkia oppilaita koskevalla teematyöskentelyllä Turvallinen ympäristö - Yhdessä toimiminen -Siisteys Kummioppilastoiminta -Riittävä henkilöstömitoitus ME-henki -Riittävä oppimisvälineistö ja materiaali Ajanmukainen koulutus –kodin ja koulun välinen yhteistyö Toimiva oppilashuolto –Lait ja asetus Hyvinvointiin ja turvallisuuteen tähtäävät säännöt Leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen ja taiteellinen kokeminen Oikeus yksilölliseen oppimiseen Koulumme ei hyväksy kiusaamista: vastuun portaat, verso Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen Koulun tapahtumat - Ilmiöpohjainen oppiminen Monipuoliset oppimistavat viimeisimpiä tekniikoita käyttäen Joustavat opetusjärjestelyt Tiimityöskentely - Ajanmukainen koulutus -Koti-/kummioppilasryhmät -Koulun ulkopuolinen työskentely *yhteistyö sidosryhmien kanssa *ympäristön huomioiminen ja hyödyntäminen Oppiva yhteisö Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Monipuoliset oppimis- ja opetustavat Kulttuurin moninaisuus ja kielitietoisuus Saman katon alla vastuullisesti ja erilaisuutta suvaiten Osallisuus ja demokraattinen toiminta Aktiivinen ja tiedostava kansalainen Jokainen lapsi on arvokas omana itsenään Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Kestävä kehitys Hyvinvointi ja turvallinen arki Toimimme yhdessä turvallisesti iloiten Koulutuksen monimuotoisuus ja opettajien osaaminen Sähköiset välineet ja tietoverkkojen hyödyntäminen Suomalainen ja eteläpohjalainen kulttuuriperintö Kansainväläiset verkostot Lähipalveluna tarjottava laadukas perusopetus Toimiva KEKE-ohjelma -Huomioitava kaikessa koulun toiminnassa Sosiaalinen, ekologinen, taloudellinen ja kulttuurinen vastuu koulun laatiman KEKE-ohjelman mukauisesti Respectiä kaikille Saman katon alla periaate - suvaitsevaisuuteetn panostaminen leikin keinoin - Moninaisuuden ymmärtäminen Osaaminen ja innovaatiot Painopisteenä yrittäjämäinen toimintatapa Elinikäinen oppiminen Globaaliksi kansalaiseksi kasvaminen Oppilas ottaa vastuun omasta toiminnastaan Oppilasneuvosto - VERSO -Vanhempien osallistaminen -Tiedottaminen - Oppilaiden vastuullistaminen koulun yhteisistä asioista Tutustuminen yhteiskunnalliseen toimintaan - Kansainvälisyys Jokainen lapsi huomioidaan yksilönä ja osana oppivaa yhteisöä -Tarkoituksenmukainen erityisopetus -Saman katon alla- periaate Huomioidaan erilaiset oppimistavat - Tasapuolisuus Oman identiteetin rakentuminen mm. positiivisella palautteella Laadukas ja monipuolinen esi- ja perusopetus Hyvät oppimistulokset