YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Advertisements

Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Anne Virtanen & Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Ammatillisen ja AMK -koulutuksen tutkimuspäivät
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Kehitä kielitaitoasi ja asiantuntijuuttasi!. Kerää talteen tuottamasi tekstit, myös suulliset! tietokoneellesimuistitikulleeporfolioon pilvipalveluihin.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
FILOSOFIA Filosofia oppiaineena Itä-Suomen yliopistossa (Joensuun kampus) filosofian opetusta annetaan filosofia- ja oikeusfilosofia-nimisissä.
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
YOPALA-seminaari
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Aarresaari.net käyttäjien kokemustenvaihtoa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
The 9 block vision processing model
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
12§ Vuosityöajan lyhentäminen
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oulun normaalikoulun lukio
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Työnhaun +opiskelun taidot
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetussuunnitelma ops
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Asiakaskyselyn tulokset
OPON TUNTI Seija Mäntynen
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Pääkaupunkiseudun lukio-opiskelua koskeva kysely 2016
Kieltenopetus Åbo Akademissa
Pääkaupunkiseudun lukio-opiskelua koskeva kysely 2016 Vantaa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
shine Strong human increases new energy
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Ideamuotoilun palautekyselyn tulokset
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua YOPALA-seminaari 22.8.2013 pirjo.halonen@jyu.fi 050 428 5315

Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Taulukko 1. Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden vastaukset (%, suluissa kaikki yliopistot) YOPALA-kyselyn (vahvennettu) väittämiin sekä vastaaviin Opetus, opiskelu ja oppiminen Jyväskylän yliopistossa -kyselyn (1-3-5-kyselyn) kolmannen vuoden opiskelijoiden väittämiin vuosittain (%). YOPALA Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Kyselyvuosi 2013 2009 2010 2011 2012 n 384 (2670) 588 592 459 326 476 Myönnetyt opintopisteet eivät ole olleet suhteessa vaivannäkööni, sillä niiden suorittaminen ei ole vastannut ohjeellista työmäärää. (Samaa ja osittain samaa mieltä) 60 (58) Koen, että yleisesti ottaen kursseille asetetut opintopistemäärät vastaavat tekemääni työmäärää (1 op = 27 tuntia opiskelua): (Täysin ja jokseenkin eri mieltä) 43 41 42 40 36 Opintojaksojen mitoitus suhteessa annettavaan opintopistemäärään on haitannut opintojani (Kyllä) 33 39 Olen ollut tyytyväinen opinto-ohjelmani tarjoamiin vaikutus- ja osallistumismahdollisuuksiin. (Samaa ja osittain samaa mieltä) 50 (49) Koen, että opetus on ollut vuorovaikutteista (Täysin ja jokseenkin samaa mieltä) 58 44 49 52 Opiskelijat voivat vaikuttaa siihen, minkä asioiden oppimiseen he haluavat keskittyä kursseilla (Täysin ja jokseenkin samaa mieltä) 24 23 19 22 20

Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Taulukko 2. Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden vastaukset (%, suluissa kaikki yliopistot) YOPALA-kyselyn (vahvennettu) väittämiin sekä vastaaviin Opetus, opiskelu ja oppiminen Jyväskylän yliopistossa -kyselyn (1-3-5-kyselyn) kolmannen vuoden opiskelijoiden väittämiin vuosittain (%). YOPALA Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Kyselyvuosi 2013 2009 2010 2011 2012 n 384 (2670) 588 592 459 326 476 Olen saanut riittävästi palautetta opettajilta (Samaa ja osittain samaa mieltä) 49 (48) Olen saanut opettajilta säännönmukaisesti palautetta opintosuorituksistani *) (Täysin ja osin samaa mieltä) 25 18 21 20 Minulta on säännönmukaisesti pyydetty palautetta käymistäni kursseista *) (Täysin ja osin samaa mieltä) 73 65 76 Kurssipalautteessa pyydetään arvioimaan, miten kurssi on edistänyt oppimistani *) (Täysin ja osin samaa mieltä) 62 51 54 58 59 Tunnen, että opiskelijoiden antamaa palautetta käytetään opetuksen kehittämiseksi *) (Täysin ja osin samaa mieltä) 34 38 39 43 Opettajilta saamani palaute on auttanut minua opinnoissani (Samaa ja osittain samaa mieltä) 58 (60) Olen saanut opettajilta palautetta, joka auttaa minua kehittämään opiskelutapojani *) (Täysin ja osin samaa mieltä) 17 14 16 Olen saanut opettajilta palautetta, joka on auttanut minua selvittämään asioita, joita en ole täysin ymmärtänyt *) (Täysin ja osin samaa mieltä) 27 23 22 26 *) Arviointi on pyydetty pääaineen opiskelukokemusten perusteella

Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Taulukko 3. Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden vastaukset (keskiarvo, suluissa keskihajonta) YOPALA-kyselyn (vahvennettu) väittämiin sekä vastaaviin Opetus, opiskelu ja oppiminen Jyväskylän yliopistossa -kyselyn (1-3-5-kyselyn) kolmannen vuoden opiskelijoiden väittämiin vuosittain (%, suluissa ne, joilla ei ollut kokemusta tai tarvetta palvelusta tai toiminnosta). YOPALA Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Kyselyvuosi 2013 2009 2010 2011 2012 2013*) n 384 (2670) 588 592 459 326 476 Mikäli minulla on ollut koulutusohjelmaani koskevia kysymyksiä, olen tiennyt, kenen puoleen voin kääntyä. (Vastaajien asteikko 0 %, 10 %, 20 %, …. 100 %.) 69 (25) Miten hyvin Jyväskylän yliopiston opiskelijapalvelut–yksikön neuvonta ja toiminta ovat tukeneet opintojesi etenemistä (Hyvin) 15 (56) 14 (57) 23 (52) 26 (53) 25 (53) Miten hyvin tiedekuntasi / laitoksesi hallintohenkilökunnan neuvonta on tukenut opintojesi etenemistä (Hyvin) 39 (27) 43 (25) 43 (26) 51 (23) 51 (24) Opintoni ovat auttaneet minua muodostamaan kuvan tavoittelemani ammatin käytännön todellisuudesta. (Vastaajien asteikko 0 %, 10 %, 20 %, …. 100 %.) 60 (26) Olen saanut opinnoissani hyvän käsityksen työelämän vaatimuksista alallani. (Täysin tai jokseenkin samaa mieltä) 36 30 31 24 Olen saanut hyvän käsityksen siitä, minkälaisiin tehtäviin alaltani valmistuneet sijoittuvat (Täysin tai jokseenkin samaa mieltä) 58 51 50 52 54 *) Alustava tieto

Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Taulukko 3. Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden vastaukset (keskiarvo, suluissa keskihajonta) YOPALA-kyselyn (vahvennettu) väittämiin sekä vastaaviin Opetus, opiskelu ja oppiminen Jyväskylän yliopistossa -kyselyn (1-3-5-kyselyn) kolmannen vuoden opiskelijoiden väittämiin vuosittain (%). YOPALA Jyväskylän yliopiston 1-3-5-kysely Kyselyvuosi 2013 2009 2010 2011 2012 2013*) n 384 588 592 459 326 476 Tieteellisten selitysten saaminen (joihinkin) kysymyksiin on minulle tärkeää. (Vastaajien asteikko 0 %, 10 %, 20 %, … 100 %.) 63 (27) Olen oppinut soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. (Täysin tai jokseenkin samaa mieltä) 75 67 72 69 73 Käsitykseni opiskeltavista ilmiöistä ovat muuttuneet huomattavasti opintojeni seurauksena. (Täysin tai jokseenkin samaa mieltä) 60 44 40 47 39 Minulla on selvä kuva uratavoitteistani. (Vastaajien asteikko 0 %, 10 %, 20 %, …. 100 %.) 58 (29) Urasuunnitelmani ovat selkiytyneet opintojen kuluessa. (Täysin tai jokseenkin samaa mieltä) 56 48 52 49 *) Alustava tieto