Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pääkaupunkiseudun lukio-opiskelua koskeva kysely 2016

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pääkaupunkiseudun lukio-opiskelua koskeva kysely 2016"— Esityksen transkriptio:

1 Pääkaupunkiseudun lukio-opiskelua koskeva kysely 2016
Joulukuu 2016

2 Tutkimuksen taustat Pääkaupunkiseudun opetustoimien palvelukykykysely perustuu kaupunkien yhteiseen voimassa olevaan koulutuksen arviointisuunnitelmaan. Kysely tuottaa seutu-, kaupunki- sekä lukiokohtaista tietoa koulutuspalveluiden laadusta sisältäen pääkaupunkiseudun kaupungeille yhteisen osuuden ja kaupunkikohtaiset osuudet. Kysely suunnattiin lukion 2. vuosikurssin opiskelijoille. Vastaaminen kyselyyn tapahtui internetlinkistä, josta tiedotettiin oppilashallinnon Wilma -liittymän kautta. Lukiot lähettivät tiedon kyselystä opiskelijoille ja vastaaminen oli mahdollista suomen-, ruotsin- ja englanninkielisenä. Ennakkotieto kyselystä lähetettiin lukioille viikolla 37 / Lukioille lähetettiin tiedote ja linkit kyselyyn Lukiot lähettivät viestin opiskelijoille pääsääntöisesti välisenä aikana. Opiskelijat ohjeistettiin vastaamaan kyselyyn välisenä aikana. Vastausaikaa jatkettiin saakka. Tulokset raportoidaan koko pääkaupunkiseutu yhteensä –raportissa sekä kaupungeittain. Lukiokohtaiset raportit toimitetaan, mikäli lukiosta on saatu vastauksia vähintään 10 oppilaalta. Tuloksia verrataan soveltuvin osin vuonna 2012 toteutetun lukion 2. vuosikurssin vastaavaan tutkimuksen tuloksiin. Lukiokohtaisissa raporteissa tuloksia verrataan pääkaupunkiseudun ja kaupungin tulosten lisäksi lukion omiin vuoden 2012 tuloksiin, mikäli tulokset ovat saatavilla. Kyselyä on toteutettu seuraavan vuosisuunnitelman mukaan: Luokka-aste Alakoulu 2.lk. Alakoulu 5.lk. Yläkoulu 8.lk. Lukio 2.lk. Toteutusvuosi: v. 2011 v. 2010 v. 2009 v. 2012 v. 2015 v. 2014 v. 2013 v. 2016

3 Tulosten esittämisestä
Tuloksia esitetään väittämien jakaumina sekä keskiarvoina. Osa-alueiden indeksitulokset on laskettu kyseenomaisen osa-alueen väittämien keskiarvojen keskiarvona. Väittämien koulukohtaisina minimi- ja maksimituloksina on esitetty tuloksia vain niiden koulujen osalta, joissa vastaajia on ollut vähintään 10. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on %-jakaumatuloksille sekä keskiarvotuloksille alla olevan taulukossa esitettyjen lukuarvojen mukainen. %-jakaumatuloksille Keskiarvotuloksille V tuloksien osalta Vuosivertailu 2012 vs. 2016 %-yksikköä Asteikkoarvoa Kokonaisaineisto + 1,8 + 2,4 + 0,08 + 0,10 Helsinki + 2,7 + 3,5 + 0,11 + 0,14 Espoo + 3,4 + 4,5 + 0,19 Kauniainen + 7,5 + 11,0 + 0,30 + 0,45 Vantaa + 4,3 + 5,2 + 0,17 + 0,21

4 Vastaajamäärät Tutkimukseen vastattiin kohtalaisen hyvin. Koko pääkaupunkiseudun vastausprosentti oli tällä kertaa 51,2 prosenttiin. Vastausaktiivisuudessa on huomattavia lukiokohtaisia eroja. Alla taulukossa on esitetty vastaajamäärät kyselyyn vastanneiden äidinkielen mukaan sekä vastausaktiivisuus kaupungeittain. Vastauksia Kaikki 2835 Vastauskieli Suomi 2464 Ruotsi 315 Englanti + muut 56 Vastauksia Oppilasmäärä Vastaus-% Kaikki 2835 5541 51,2 % Espoo 841 1581 53,2 % Helsinki 1299 2538 Kauniainen 172 227 75,8 % Vantaa 523 1195 43,8 %

5 Yhteenveto tuloksista

6 Täysin +lähes samaa mieltä %
Yhteenveto tuloksista - Parhaiten toteutuvat asiat Toisen vuosikurssin opiskelijoista lähes kaikki kokee olonsa turvalliseksi lukiossaan. Valtaosa saa huoltajiltaan tukea ja kannustusta opinnoissa sekä kokee opettajien kohtelevan reilusti ja oikeudenmukaisesti. Tavoitteista toteutuu myös erittäin hyvin mahdollisuus osallistua kansainväliseen toimintaan, tietämys mistä tietolähteistä saa opiskelua koskevaa ajankohtaista tietoa sekä saa opiskelijaterveydenhuollon palveluita. Opiskelijat kertovat viihtyvänsä hyvin lukiossaan ja valtaosa arvioi ettei hänen lukiossaan suvaita kiusaamista. Alla on listattu erityisen hyvin toteutuvat asiat: Keskiarvo 2016 Täysin +lähes samaa mieltä % 13. Koen oloni turvalliseksi lukiossani 3,69 95 8. Huoltajani tukevat ja kannustavat minua opinnoissani 3,58 91 12. Lukiossani ei suvaita kiusaamista 3,57 90 18. Lukiossani on mahdollista osallistua kansainväliseen toimintaan 3,49 83 46. Viihdyn lukiossani 3,45 89 16. Tiedän mistä tietolähteistä (opo, netti jne.) saan opiskeluani koskevaa ajankohtaista tietoa 3,43 26. Kurssien arviointiperusteet kerrotaan kurssien alussa 3,40 88 7. Opettajat kohtelevat minua reilusti ja oikeudenmukaisesti 3,39 51. Lukiossani saan tarvittaessa opiskeluterveydenhuollon palveluita (terveydenhoitaja, lääkäri) 3,38 85

7 Täysin +lähes samaa mieltä %
Yhteenveto tuloksista - Heikoiten toteutuvat asiat Vaikka vastaajien enemmistön mielestä opiskelun ja lukion toiminnan tavoitteet toteutuvat hyvin, löytyy toiminnasta myös selkeitä kehittämiskohteita. Alle puolet opiskelijoista arvioi ettei lukio-opiskelussa hyödynnetä monipuolisesti muita kuin lukion omia tiloja. Mahdollisuutta verkkokurssien suorittamiseen kokee tarjottavan selkeästi alle puolet opiskelijoista. Jossain määrin kritiikkiä annetaan myös ohjauksen saamisessa urasuunnitelmien tekemiseen. Parantamisen varaa tai lukiokohtaisissa tuloksissa on suurta hajontaa mm. hyvässä sisäilmassa, tyytyväisyydessä kouluruokailuun sekä opetusryhmien koossa. Selvästi alle kolmannes opiskelijoista on kiinnostunut suorittamaan kursseja muissa oppilaitoksissa. Alla on listattu heikoiten toteutuvat asiat: Keskiarvo 2016 Täysin +lähes samaa mieltä % 35. Olen kiinnostunut suorittamaan kursseja muissa oppilaitoksissa (toinen lukio, ammatillinen oppilaitos tms.) osana lukio-opintojani 2,11 29 5. Lukio-opiskelussa hyödynnetään monipuolisesti myös muita kuin lukioni omia tiloja 2,55 46 45. Saan lukiostani ohjausta urasuunnitelmani tekemiseen 2,73 54 2. Mielestäni lukiossani on hyvä sisäilma 2,75 63 32. Lukiossani tarjotaan mahdollisuus verkkokurssien suorittamiseen 2,81 43 52. Olen tyytyväinen kouluruokailuun 2,82 44. Saan tietoa lukion jälkeisistä koulutusmahdollisuuksista 2,87 64 33. Opetus on järjestetty sopivan kokoisissa ryhmissä 2,90 70 36. Halutessani voin helposti opiskella toisen oppilaitoksen kursseja 47

8 Yhteenveto tuloksista - Tulosten vertailu edellisiin lukion 2
Yhteenveto tuloksista - Tulosten vertailu edellisiin lukion 2. vuosikurssin opiskelijoiden (vuoden 2012) tuloksiin – tulokset parantuneet merkittävästi Opiskelijat ovat nyt aiempaa selvästi tyytyväisempiä neuvojen saamiseen opintososiaalisissa asioissa sekä avun saamisessa tunne-elämään, ihmissuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Myös mahdollisuutta opiskella toisen oppilaitoksen kursseja, verkkokurssien suorittamista sekä elämäntilanteen vaatimia joustavia järjestelyjä arvioidaan nyt myönteisemmin kuin aiemmin. Oppitunneilla käytettävät sähköiset oppimisympäristöt ja avun saamista oppimisvaikeuksissa saavat niin ikään positiivisemmat arviot kuin vuonna 2012. Alla olevassa taulukossa on esitetty suurimmat muutokset positiiviseen suuntaan: Lukion 2. vuosikurssi 2016, n=2835 Lukion 2. vuosikurssi 2012, n=4080 Ero Lukiossani saan tarvittaessa neuvoja opintososiaalisissa asioissa *) 3,07 2,41 0,66 Halutessani voin helposti opiskella toisen oppilaitoksen kursseja 2,90 2,25 0,65 Lukiossani saan tarvittaessa apua tunne-elämään, ihmissuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa 3,12 2,53 0,59 Lukiossani tarjotaan mahdollisuus verkkokurssien suorittamiseen 2,81 0,56 Joustavat järjestelyt ovat mahdollisia lukiossani elämäntilanteeni niin vaatiessa 2,59 0,48 Oppitunneilla käytetään sähköisiä oppimisympäristöjä (esim. Fronter, Moodle, sosiaalinen media) *) 3,34 2,99 0,35 Lukiossani saan tarvittaessa apua oppimisvaikeuksissa 3,24 2,93 0,31 Keskiarvo asteikolla 1-4, missä 1=heikoin ja 4=paras arvosana *) Muotoilu muuttunut

9 Yhteenveto tuloksista - Tulosten vertailu edellisiin lukion 2
Yhteenveto tuloksista - Tulosten vertailu edellisiin lukion 2. vuosikurssin opiskelijoiden (vuoden 2012) tuloksiin – tulokset heikentyneet merkittävästi Tulokset ovat heikentyneet selvästi vain muutaman ominaisuuden suhteen. Eniten tulos on laskenut arvioissa lukio-opiskelun työmäärän kohtuullisuudesta. Lukion langattoman verkon toimivuutta arvioidaan myös kriittisemmin, mutta tämän kysymyksen osalta kysymysmuotoilu muuttui selvästi aiemmasta. Lukion hyvä sisäilma, eteneminen itselle sopivaan tahtiin sekä opetusryhmien koko saa aiempaa kielteisemmät arviot. Myös kiinnostus suorittaa muiden oppilaitoksen kursseja on nyt vähäisempää. Alla olevassa taulukossa on esitetty suurimmat muutokset negatiiviseen suuntaan: Lukion 2. vuosikurssi 2016, n=2835 Lukion 2. vuosikurssi 2012, n=4080 Ero Työmäärä lukio-opiskelussani on kohtuullinen 2,96 3,21 -0,25 Lukiossani on käytössäni toimiva langaton verkko *) 3,04 3,27 -0,23 Mielestäni lukiossani on hyvä sisäilma 2,75 2,94 -0,19 Pystyn etenemään opinnoissani minulle sopivaan tahtiin 3,09 3,28 Olen kiinnostunut suorittamaan kursseja muissa oppilaitoksissa (toinen lukio, ammatillinen oppilaitos, korkeakoulu tms.) osana lukio-opintojani 2,11 2,27 -0,16 Opetus on järjestetty sopivan kokoisissa ryhmissä 2,90 -0,14 Keskiarvo asteikolla 1-4, missä 1=heikoin ja 4=paras arvosana *) Muotoilu muuttunut

10 Yhteenveto tuloksista – Suurimmat lukiokohtaiset erot (keskiarvoero parhaan ja heikoimman lukiotuloksen kesken sekä lukiotulosten keskihajonta). Joidenkin kysymysten osalta lukiokohtaiset tulokset poikkeavat todella paljon. Suurimmat erot lukiokohtaisissa tuloksissa ovat mahdollisuudessa suorittaa verkkokursseja sekä arviossa hyvästä lukion sisäilmasta. Alla on listattu suurimmat lukiokohtaiset erot: Keskiarvoero Keskihajonta Lukiossani tarjotaan mahdollisuus verkkokurssien suorittamiseen 2,56 0,57 Mielestäni lukiossani on hyvä sisäilma 1,90 0,50 Halutessani voin helposti opiskella toisen oppilaitoksen kursseja 1,86 0,33 Olen tyytyväinen kouluruokailuun 1,81 0,39 Oppitunneilla käytetään sähköisiä oppimisympäristöjä (esim. Fronter, Moodle, sosiaalinen media) 1,66 Lukiossani järjestetään riittävästi yhteisöllisyyttä tukevia tapahtumia (esim. juhlat, liikunta- ja muut teemapäivät, retket) 1,64 0,32 Lukioni tilat edistävät oppimista 1,59 0,29 Kurssitarjonta mahdollistaa yo-kirjoitusten hajauttamisen 1,45 0,24 Joustavat järjestelyt ovat mahdollisia lukiossani elämäntilanteeni niin vaatiessa 1,44 0,25 Lukio-opiskelussa hyödynnetään monipuolisesti myös muita kuin lukioni omia tiloja 1,40

11 Väittämät koko pääkaupunkiseudulla

12 ja keskiarvo / väittämä
Oppimisympäristö Koulukohtaiset: minimi, maksimi ja keskiarvo / väittämä Kaikki n=2835: Väittämien jakaumat Vuosivertailu: Keskiarvo 1-4 / väittämä Ei mukana 2012 *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012 % Ka 1-4 Maksimi Minimi

13 ja keskiarvo / väittämä
Toimintakulttuuri Koulukohtaiset: minimi, maksimi ja keskiarvo / väittämä Kaikki n=2835: Väittämien jakaumat Vuosivertailu: Keskiarvo 1-4 / väittämä % Ka 1-4 Maksimi Minimi

14 ja keskiarvo / väittämä
Oppiminen Koulukohtaiset: minimi, maksimi ja keskiarvo / väittämä Kaikki n=2835: Väittämien jakaumat Vuosivertailu: Keskiarvo 1-4 / väittämä Ei mukana 2012 % Ka 1-4 Maksimi Minimi

15 Opetuksen järjestäminen
Koulukohtaiset: minimi, maksimi ja keskiarvo / väittämä Kaikki n=2835: Väittämien jakaumat Vuosivertailu: Keskiarvo 1-4 / väittämä *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012 % Ka 1-4 Maksimi Minimi

16 ja keskiarvo / väittämä
Ohjausjärjestelmä Koulukohtaiset: minimi, maksimi ja keskiarvo / väittämä Kaikki n=2835: Väittämien jakaumat Vuosivertailu: Keskiarvo 1-4 / väittämä *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012 % Ka 1-4 Maksimi Minimi

17 ja keskiarvo / väittämä
Hyvinvointi Koulukohtaiset: minimi, maksimi ja keskiarvo / väittämä Kaikki n=2835: Väittämien jakaumat Vuosivertailu: Keskiarvo 1-4 / väittämä *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012 % Ka 1-4 Maksimi Minimi

18 Väittämät - vuosivertailu

19 Oppimisympäristö 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä
Tulos heikentynyt vs v. 2012 Tulos parantunut Oppimisympäristö 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä Ei mukana 2012 *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012

20 Toimintakulttuuri 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä
Tulos heikentynyt vs v. 2012 Tulos parantunut

21 Oppiminen 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä
Tulos heikentynyt vs v. 2012 Tulos parantunut Oppiminen 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä Ei mukana 2012

22 Opetuksen järjestäminen 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä
Tulos heikentynyt vs v. 2012 Tulos parantunut Opetuksen järjestäminen 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012

23 Ohjausjärjestelmä 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä
Tulos heikentynyt vs v. 2012 Tulos parantunut Ohjausjärjestelmä 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012

24 Hyvinvointi 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä
Tulos heikentynyt vs v. 2012 Tulos parantunut Hyvinvointi 4=Täysin samaa mieltä – 1=Täysin eri mieltä *Muotoilu muuttunut verrattuna 2012

25 Väittämät taustaryhmittäin

26 Oppimisympäristö 1. Lukioni tilat edistävät oppimista
% Keskiarvo

27 Oppimisympäristö 2. Mielestäni lukiossani on hyvä sisäilma
% Keskiarvo

28 Oppimisympäristö 3. Lukiossani on käytössäni toimiva langaton verkko
% Keskiarvo

29 Oppimisympäristö 4. Lukioni tilat mahdollistavat monipuoliset oppimismenetelmät
% Keskiarvo

30 Oppimisympäristö 5. Lukio-opiskelussa hyödynnetään monipuolisesti myös muita kuin lukioni omia tiloja % Keskiarvo

31 Oppimisympäristö 6. Lukiossani on hyvä yhteishenki
% Keskiarvo

32 Toimintakulttuuri 7. Opettajat kohtelevat minua reilusti ja oikeudenmukaisesti
% Keskiarvo

33 Toimintakulttuuri 8. Huoltajani tukevat ja kannustavat minua opinnoissani
% Keskiarvo

34 Toimintakulttuuri 9. Huoltajieni ja lukioni välinen yhteistyö on toimivaa
% Keskiarvo

35 Toimintakulttuuri 10. Opiskelijat voivat vaikuttaa lukioni asioihin
% Keskiarvo

36 Toimintakulttuuri 11. Lukiossani kuunnellaan mielipiteitäni tärkeissä opiskeluun liittyvissä asioissa % Keskiarvo

37 Toimintakulttuuri 12. Lukiossani ei suvaita kiusaamista
% Keskiarvo

38 Toimintakulttuuri 13. Koen oloni turvalliseksi lukiossani
% Keskiarvo

39 Toimintakulttuuri 14. Koen että minusta välitetään lukiossani
% Keskiarvo

40 Toimintakulttuuri 15. Lukiossani on hyvä työrauha opiskelulle
% Keskiarvo

41 Toimintakulttuuri 16. Tiedän mistä tietolähteistä (opo, netti jne
Toimintakulttuuri 16. Tiedän mistä tietolähteistä (opo, netti jne.) saan opiskeluani koskevaa ajankohtaista tietoa % Keskiarvo

42 Toimintakulttuuri 17. Yhteydet työelämään (yritysvierailut, luennoitsijavieraat jne.) ovat osa lukioni toimintaa % Keskiarvo

43 Toimintakulttuuri 18. Lukiossani on mahdollista osallistua kansainväliseen toimintaan
% Keskiarvo

44 Toimintakulttuuri 19. Lukiossani järjestetään riittävästi yhteisöllisyyttä tukevia tapahtumia (esim. juhlat, liikunta- ja muut teemapäivät, retket) % Keskiarvo

45 Oppiminen 20. Opetuksessa käytetään oppimistani edistäviä monipuolisia työtapoja
% Keskiarvo

46 Oppiminen 21. Opettajien käyttämät työtavat tukevat opiskelutaitojeni kehittymistä
% Keskiarvo

47 Oppiminen 22. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään oppimisessa monipuolisesti
% Keskiarvo

48 Oppiminen 23. Lukioni antaa minulle sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavat valmiudet
% Keskiarvo

49 Oppiminen 24. Mielestäni lukiossa opitaan tulevaisuuteni kannalta hyödyllisiä asioita
% Keskiarvo

50 Oppiminen 25. Pystyn etenemään opinnoissani minulle sopivaan tahtiin
% Keskiarvo

51 Oppiminen 26. Kurssien arviointiperusteet kerrotaan kurssien alussa
% Keskiarvo

52 Oppiminen 27. Kurssiarviointi perustuu monipuoliseen näyttöön osaamisestani
% Keskiarvo

53 Oppiminen 28. Saan opettajiltani kannustavaa palautetta
% Keskiarvo

54 Opetuksen järjestäminen 29. Lukioni kurssitarjonta on monipuolinen
% Keskiarvo

55 Opetuksen järjestäminen 30
Opetuksen järjestäminen 30. Kurssitarjonta mahdollistaa yo-kirjoitusten hajauttamisen % Keskiarvo

56 Opetuksen järjestäminen 31
Opetuksen järjestäminen 31. Lukioni tarjoaa riittävän mahdollisuuden kurssien itsenäiseen suorittamiseen % Keskiarvo

57 Opetuksen järjestäminen 32
Opetuksen järjestäminen 32. Lukiossani tarjotaan mahdollisuus verkkokurssien suorittamiseen % Keskiarvo

58 Opetuksen järjestäminen 33
Opetuksen järjestäminen 33. Opetus on järjestetty sopivan kokoisissa ryhmissä % Keskiarvo

59 Opetuksen järjestäminen 34
Opetuksen järjestäminen 34. Oppitunneilla käytetään sähköisiä oppimisympäristöjä (esim. Fronter, Moodle, sosiaalinen media) % Keskiarvo

60 Opetuksen järjestäminen 35
Opetuksen järjestäminen 35. Olen kiinnostunut suorittamaan kursseja muissa oppilaitoksissa (toinen lukio, ammatillinen oppilaitos, korkeakoulu tms.) osana lukio-opintojani % Keskiarvo

61 Opetuksen järjestäminen 36
Opetuksen järjestäminen 36. Halutessani voin helposti opiskella oppilaitoksen kursseja % Keskiarvo

62 Opetuksen järjestäminen 37
Opetuksen järjestäminen 37. Joustavat järjestelyt ovat mahdollisia lukiossani elämäntilanteeni niin vaatiessa % Keskiarvo

63 Ohjausjärjestelmä 38. Lukiossani on aktiivista tutortoimintaa tai vastaavaa
% Keskiarvo

64 Ohjausjärjestelmä 39. Aineenopettajat antavat ohjausta oman oppiaineensa opiskeluun tai oppimiseen
% Keskiarvo

65 Ohjausjärjestelmä 40. Ryhmänohjaajani seuraa opintojeni etenemistä
% Keskiarvo

66 Ohjausjärjestelmä 41. Ryhmänohjaajani on kiinnostunut hyvinvoinnistani
% Keskiarvo

67 Ohjausjärjestelmä 42. Saan riittävästi henkilökohtaista opinto-ohjausta
% Keskiarvo

68 Ohjausjärjestelmä 43. Saan tarpeeksi ohjausta lukion opinto-ohjelman suunnitteluun
% Keskiarvo

69 Ohjausjärjestelmä 44. Saan tietoa lukion jälkeisistä koulutusmahdollisuuksista
% Keskiarvo

70 Ohjausjärjestelmä 45. Saan lukiostani ohjausta urasuunnitelmani tekemiseen
% Keskiarvo

71 Hyvinvointi 46. Viihdyn lukiossani
% Keskiarvo

72 Hyvinvointi 47. Työmäärä lukio-opiskelussani on kohtuullinen
% Keskiarvo

73 Hyvinvointi 48. Lukiossani saan tarvittaessa apua oppimisvaikeuksissa
% Keskiarvo

74 Hyvinvointi 49. Lukiossani saan tarvittaessa apua tunne-elämään, ihmissuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa % Keskiarvo

75 Hyvinvointi 50. Lukiossani saan tarvittaessa neuvoja opintososiaalisissa asioissa (esim. opintotuki, toimeentulo, asuminen) % Keskiarvo

76 Hyvinvointi 51. Lukiossani saan tarvittaessa opiskeluterveydenhuollon palveluita (terveydenhoitaja, lääkäri) % Keskiarvo

77 Hyvinvointi 52. Olen tyytyväinen kouluruokailuun
% Keskiarvo

78 Väittämien toteutumisjärjestys

79 Väittämien toteutumisjärjestys Täysin+lähes samaa mieltä summaluvun mukaan Kaikki vastaajat, n=2835
Ei osaa sanoa 2 6 3 8 7 4 9 %

80 Väittämien toteutumisjärjestys Täysin+lähes samaa mieltä summaluvun mukaan Kaikki vastaajat, n=2835
Ei osaa sanoa 13 6 3 19 8 5 %

81 Väittämien toteutumisjärjestys Täysin+lähes samaa mieltä summaluvun mukaan Kaikki vastaajat, n=2835
Ei osaa sanoa 15 14 27 6 10 24 4 30 12 5 3 %

82 Väittämien toteutumisjärjestys Täysin+lähes samaa mieltä summaluvun mukaan Kaikki vastaajat, n=2835
Ei osaa sanoa 7 4 10 3 34 8 6 35 12 19 %

83 Keskiarvoindeksit

84 Ominaisuuksien vuosivertailu – lukion oppilaat 2016 vs. 2012
Keskiarvo asteikolla 1-4 (4=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä) 2016, n=2835 2012, n=4068 OPPIMIS-YMPÄRISTÖ Lukioni tilat edistävät oppimista 3,09 3,16 Mielestäni lukiossani on hyvä sisäilma 2,75 2,94 Lukiossani on käytössäni toimiva langaton verkko** 3,04 3,27 Lukioni tilat mahdollistavat monipuoliset oppimismenetelmät 3,06 3,18 Lukio-opiskelussa hyödynnetään monipuolisesti myös muita kuin lukioni omia tiloja 2,55 * Lukiossani on hyvä yhteishenki 3,31 3,38 TOIMINTA-KULTTUURI Opettajat kohtelevat minua reilusti ja oikeudenmukaisesti 3,39 3,44 Huoltajani tukevat ja kannustavat minua opinnoissani 3,58 3,63 Huoltajieni ja lukioni välinen yhteistyö on toimivaa 3,17 Opiskelijat voivat vaikuttaa lukioni asioihin Lukiossani kuunnellaan mielipiteitäni tärkeissä opiskeluun liittyvissä asioissa 2,93 Lukiossani ei suvaita kiusaamista 3,57 3,48 Koen oloni turvalliseksi lukiossani 3,69 3,77 Koen että minusta välitetään lukiossani 3,32 3,37 Lukiossani on hyvä työrauha opiskelulle 3,13 3,25 Tiedän mistä tietolähteistä (opo, netti jne.) saan opiskeluani koskevaa ajankohtaista tietoa 3,43 3,51 Yhteydet työelämään (yritysvierailut, luennoitsijavieraat jne.) ovat osa lukioni toimintaa 2,97 3,02 Lukiossani on mahdollista osallistua kansainväliseen toimintaan 3,49 Lukiossani järjestetään riittävästi yhteisöllisyyttä tukevia tapahtumia (esim. juhlat, teemapäivät, retket) OPPIMINEN Opetuksessa käytetään oppimistani edistäviä monipuolisia työtapoja 3,08 3,20 Opettajien käyttämät työtavat tukevat opiskelutaitojeni kehittymistä Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään oppimisessa monipuolisesti 3,10 Lukioni antaa minulle sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavat valmiudet Mielestäni lukiossani opitaan tulevaisuuteni kannalta hyödyllisiä asioita 3,22 Pystyn etenemään opinnoissani minulle sopivaan tahtiin 3,28 Kurssien arviointiperusteet kerrotaan kurssien alussa 3,40 Kurssiarviointi perustuu monipuoliseen näyttöön osaamisestani 3,05 Saan opettajiltani kannustavaa palautetta 2,98 Keskiarvo asteikolla 1-4 (4=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä) 2015, n=2835 2012, n=4068 OPETUKSEN JÄRJESTÄ-MINEN Lukioni kurssitarjonta on monipuolinen 3,30 3,43 Kurssitarjonta mahdollistaa yo-kirjoitusten hajauttamisen 3,32 3,17 Lukioni tarjoaa riittävän mahdollisuuden kurssien itsenäiseen suorittamiseen 3,24 3,04 Lukiossani tarjotaan mahdollisuus verkkokurssien suorittamiseen 2,81 2,25 Opetus on järjestetty sopivan kokoisissa ryhmissä 2,90 Oppitunneilla käytetään sähköisiä oppimisympäristöjä (esim. Fronter, Moodle, sosiaalinen media)** 3,34 2,99 Olen kiinnostunut suorittamaan kursseja muissa oppilaitoksissa (toinen lukio, ammatillinen oppilaitos, korkeakoulu tms.) osana lukio-opintojani 2,11 2,27 Halutessani voin helposti opiskella toisen oppilaitoksen kursseja Joustavat järjestelyt ovat mahdollisia lukiossani elämäntilanteeni niin vaatiessa 3,07 2,59 OHJAUS-JÄRJESTELMÄ Lukiossani on aktiivista tutortoimintaa tai vastaavaa 3,31 3,25 Aineenopettajat antavat ohjausta oman oppiaineensa opiskeluun ja oppimiseen 3,27 Ryhmänohjaajani seuraa opintojeni etenemistä 3,15 3,09 Ryhmänohjaajani on kiinnostunut hyvinvoinnistani Saan riittävästi henkilökohtaista opinto-ohjausta 3,05 3,08 Saan tarpeeksi ohjausta lukion opinto-ohjelman suunnitteluun 3,14 Saan tietoa lukion jälkeisistä koulutusmahdollisuuksista 2,87 2,91 Saan lukiostani ohjausta urasuunnitelmani tekemiseen** 2,73 2,68 HYVINVOINTI Viihdyn lukiossani 3,45 3,58 Työmäärä lukio-opiskelussani on kohtuullinen 2,96 3,21 Lukiossani saan tarvittaessa apua oppimisvaikeuksissa 2,93 Lukiossani saan tarvittaessa apua tunne-elämään, ihmissuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa** 3,12 2,53 Lukiossani saan tarvittaessa neuvoja opintososiaalisissa asioissa (esim. opintotuki, toimeentulo, asuminen) 2,41 Lukiossani saan tarvittaessa opiskeluterveydenhuollon palveluita (terveydenhoitaja, lääkäri) 3,38 3,28 Olen tyytyväinen kouluruokailuun 2,82 2,78 *) Ei mukana 2012 **) Muotoilu muuttunut

85 Väittämäryhmät taustaryhmittäin 2016 Kaikki vastaajat
Keskiarvot, missä 4=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä KAIKKI LUKIOLUOKAT KAUPUNGIT Kaikki n=2835 Suomen-kielinen n=2464 Ruotsin-kielinen n=315 Espoo n=841 Helsinki n=1299 Kauniainen n=172 Vantaa n=523 Oppimisympäristö 2,97 2,96 2,98 3,05 2,91 3,17 2,90 Toimintakulttuuri 3,33 3,34 3,32 3,54 3,29 Oppiminen 3,11 3,12 3,14 3,07 3,38 3,06 Opetuksen järjestäminen 3,00 2,99 2,94 3,02 3,25 Ohjausjärjestelmä 3,08 3,04 Hyvinvointi 3,15 3,23 3,16 3,41 = Osa-alueen paras tulos Osa-alueen heikoin tulos

86 Väittämien keskiarvojen erotukset

87 Väittämäryhmät taustaryhmittäin - erotus vuosivertailu 2016 vs. 2012
Keskiarvot, missä 5=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä KAIKKI LUKIOLUOKAT KAUPUNGIT *) vuoden 2012 n-luvut Kaikki n=2835 *n=4068 Espoo n=841 *n=1046 Helsinki n=1299 *n=1851 Kauniainen n=172 *n=149 Vantaa n=523 *n=1025 Oppimisympäristö -0,22 -0,11 -0,01 -0,41 Toimintakulttuuri 0,01 0,03 0,23 -0,06 Oppiminen -0,09 -0,05 -0,14 0,21 -0,15 Opetuksen järjestäminen 0,22 0,26 0,15 0,31 0,24 Ohjausjärjestelmä 0,02 0,29 -0,03 Hyvinvointi 0,19 0,17 0,41 0,12 = Parantunut Pysynyt ennallaan Heikentynyt

88 Parhaiten ja heikoiten toteutuvat asiat

89 Parhaiten toteutuvat asiat Kaikki vastaajat, n=2835
Täysin Täysin+ lähes lähes samaa eri mieltä mieltä % % =Täysin eri mieltä =Lähes eri mieltä =Lähes samaa mieltä =Täysin samaa mieltä 95 4 91 6 90 83 8 89 88 9 7 85 Keskiarvo

90 Heikoiten toteutuvat asiat Kaikki vastaajat, n=2835
Täysin Täysin+ lähes lähes samaa eri mieltä mieltä % % 29 52 46 41 54 33 63 34 43 22 31 64 70 27 47 19 =Täysin eri mieltä =Lähes eri mieltä =Lähes samaa mieltä =Täysin samaa mieltä Keskiarvo


Lataa ppt "Pääkaupunkiseudun lukio-opiskelua koskeva kysely 2016"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google