Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YOPALA-seminaari 22.8.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YOPALA-seminaari 22.8.2013."— Esityksen transkriptio:

1 YOPALA-seminaari

2 Palautetta kehittämistä varten
Kurssipalaute: tarkoitettu kaikille yliopiston kursseille ja koostettavissa laitos-, tiedekunta- ja yliopistotasolla. Opiskelijakysely: 1., 3., ja 5. vuoden opiskelijoille Opettajakysely: lomakeluonnos TYÖ-PALA: kysely valmistuneiden työnantajille suunnitteluvaiheessa YOPALA: kysely kanditutkinnon suorittaneille

3 YOPALAn tavoitteet ja kehitys
Tarjota yliopistoille palautetta kehittämisen tueksi; kansainvälinen vertailtavuus Rahanjakoperuste: 3% yliopistorahoituksesta vuodesta 2015 Aloite SYL 2008: yhtenäisen ja vertailukelpoisen tiedon kerääminen opintojen ja ohjauksen tilasta Työryhmä 2012: hankitaan kysely ja analyysi kilpailutettuna palveluna CHEn kysely valittiin

4 YOPALAn toteutus JYn vastausprosentti oli 35,7 (valtakunnallisesti 25); KIITOS JYY ja JYn sisäinen ryhmä!! Lomaketta kehitetään: tarpeettomia kysymyksiä poistetaan, osaa muotoillaan uudelleen Seuraava kysely avautuu syyskuun lopussa YOPALA-työryhmä valmistelee kyselyn pohjalta ’indikaattoreita’ rahoitusmalliin ja valikoi kysymykset rahoitusmalliin

5 KYSELYN osat Tosiasiat (esim. ikä, koulutusala, taloudellinen tilanne), mielipiteet (yliopiston tarjonta, ryhmätyöskentely) ja asenteet (ns. QUEST osiot)(facts, opinions, attitudes). Yliopistokohtaiset kysymykset / tulossa QUEST-pistemäärä kuvaa miten hyvin opiskelija ’sopeutuu’ yliopisto-opiskelun vaatimuksiin ja olosuhteisiin

6

7

8 Kuvio 1a. Supporting factors Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä
Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä Jyväskylän yliopisto Koko maa

9 Kuvio 1b. Supporting factors Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä
Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä Jyväskylän yliopisto Koko maa

10 Kuvio 1c. Supporting factors Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä
Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä Jyväskylän yliopisto Koko maa

11 En tarvinnut ohjausta tässä asiassa
Taulukko 1. University offers (services) Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä (suluissa) (%) Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä En tarvinnut ohjausta tässä asiassa Sain paljon ohjausta opintojen järjestämiseen 8 (8) 26 (28) 29 (24) 27 (25) 10 (15) Sain paljon ohjausta opintojen etenemiseen liittyviin ongelmiin 7 (6) 22 (20) 24 (20) 25 (33) Sain paljon ohjausta motivaatio-ongelmiin 1 (1) 4 (6) 12 (15) 36 (27) 47 (51) Sain paljon ohjausta opinnoissa suuntautumiseen 3 (4) 18 (19) 28 (24) 30 (27) 21 (26) Sain paljon ohjausta kandidaatin tutkielman laatimiseen 34 (32) 37 (32) 15 (18) 11 (13) 3 (6) Sain paljon ohjausta löytääkseni tilaisuuksia tutustua muihin opiskelijoihin 28 (30) 20 (14) 10 (8) 21 (21) Sain paljon ohjausta asunnon etsimiseen 4 (5) 13 (12) 11 (2) 16 (17) 57 (58) Sain paljon ohjausta hakiessani tasapainoa perheen ja opiskelun välillä 9 (10) 28 (21) 59 (64) Sain paljon ohjausta terveyteen liittyviin ongelmiin 4 (8) 18 (22) 16 (11) 15 (12) 47 (47) Sain paljon ohjausta hakiessani suuntaa elämälleni 0 (1) 5 (6) 11 (11) 55 (58)

12 En tarvinnut ohjausta tässä asiassa
Taulukko 1. University offers (services) Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä (suluissa) (%), jatkuu Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä En tarvinnut ohjausta tässä asiassa Sain paljon ohjausta hakiessani suuntaa ammatilliselle elämälleni 3 (3) 21 (20) 24 (22) 25 (25) 27 (30) Sain paljon ohjausta työpaikan etsimiseen 2 (3) 11 (12) 11 (20) 43 (36) 25 (29) Sain paljon ohjausta hakiessani tasapainoa työn ja opiskelun välillä 1 (1) 3 (5) 19 (13) 33 (26) 52 (55) Sain paljon ohjausta sopivan harjoittelupaikan löytämiseen 7 (7) 19 (16) 14 (16) 29 (28) 30 (33) Sain paljon ohjausta - muu 7 (19) 7 (8) 14 (8) 14 (18) 57 (46)

13 Kuvio 2. Information and support (tiedon ja tuen löytäminen
Erittäin helppoa Melko helppoa Melko hankalaa Erittäin hankalaa Jyväskylän yliopisto Koko maa

14 En pysty arvioimaan tätä väittämää
Taulukko 2. Participation Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa (suluissa) (%) Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä En pysty arvioimaan tätä väittämää Lukujärjestykseni on ollut liian täynnä (liian monta opetukseen liittyvää läsnäolotuntia viikossa) 7 (8) 27 (27) 38 (36) 26 (26) 3 (3) Myönnetyt opintopisteet eivät ole olleet suhteessa vaivannäkööni, sillä niiden suorittaminen ei ole vastannut ohjeellista työmäärää 15 (17) 45 (41) 25 (26) 13 (13) 2 (3) Ongelmatilanteissa olen aina löytänyt henkilön, jolta olen voinut pyytää neuvoa 43 (41) 21 (20) 3 (5) Opintojeni rakenteen ansiosta minun on ollut helppo tutustua muihin opiskelijoihin 24 (29) 36 (34) 20 (21) 15 (12) 5 (5) Tenttien määrä lukukautta kohti on ollut liian suuri 1 (3) 8 (13) 44 (40) 4 (3) Olen ollut tyytyväinen opinto-ohjelmani tarjoamiin vaikutus- ja osallistumismahdollisuuksiin 12 (13) 25 (22) 19 (21) Olen ollut tyytyväinen suhteeseeni opetushenkilökunnan kanssa 29 (32) 52 (47) 4 (5) Olen saanut riittävästi palautetta opettajilta 13 (14) 34 (33) 16 (17) 1 (2) Opettajilta saamani palaute on auttanut minua opinnoissani 23 (23) 35 (37) 24 (20) 11 (11) 7 (9)

15 Kuvio 3. YOPALA Score - Jyväskylän yliopiston aineistosta muodostuneiden faktoreiden keskiarvot (vastaajien asteikko 0 %, 10 %, 20 %, ..., 100 %)

16 Frame of Mind 2 Olen kärsinyt usein päänsärystä. 10 Minulla on ollut usein keskittymisvaikeuksia. 18 Olen tuntenut itseni usein melko surulliseksi tai tyytymättömäksi. 23 Suutun usein helposti. 25 Olen tuntenut itseni usein uupuneeksi. 46 Olen kärsinyt opiskelun aikana usein vatsakivuista. 53 Olen tuntenut itseni reippaaksi ja energiseksi sen jälkeen, kun aloitin opiskelun. 55 Minulla on ollut opiskelun aikana usein unihäiriöitä. 56 Olen tuntenut itseni harvoin yksinäiseksi tai surulliseksi. 62 En ole juurikaan kärsinyt ahdistuksesta tai peloista. Identification with the University 6 Olen samaistunut omaan yliopistooni. 13 Olen opiskellut mielelläni omassa yliopistossani. 26 Olen valmis suosittelemaan yliopistoani muille. 28 Suhteeni yliopistooni on ollut mielestäni läheinen. 37 Olen harkinnut useita kertoja opintojeni keskeyttämistä. 43 Opettajani ovat mielestäni erittäin päteviä omalla alueellaan. 48 Odotukseni tässä yliopistossa suorittamiani opintoja kohtaan ovat täyttyneet. 59 Olen joskus harkinnut yliopiston vaihtamista.

17 Determination 30 Opin mielelläni uusia asioita. 32 Päätöksenteon hetkellä tiedän nopeasti, mitä haluan. 44 Minulla on lukuisia selkeästi määriteltyjä tavoitteita. Työskentelen johdonmukaisesti saavuttaakseni nämä tavoitteet. 60 Olen valmistautunut tentteihin huolellisesti. 65 Jos olen päättänyt saavuttaa jotakin, pääsen yleensä tavoitteeseeni. 66 Odotan itseltäni paljon, mitä tulee opintomenestykseeni. 68 Olen hyvä organisoimaan asioita. 70 Lannistun helposti, mikäli asiat eivät suju toivomallani tavalla. 71 Minulla on selvä kuva uratavoitteistani. 72 Olen hyvin sinnikäs. Fulfilment of Expectations 1 Olin erittäin luottavainen sen suhteen, että selviän hyvin opintojeni asettamista vaatimuksista. 15 Olin kuvitellut opiskelun olevan helpompaa. 19 Minulla on ollut usein huono onni tenttikuulustelijoideni suhteen. 20 Keskustelen tuttavieni kanssa mieluiten aiheista, jotka eivät johda kiistoihin. 22 Olen pystynyt seuraamaan opetussisältöä ilman vaikeuksia. 29 Olen seurannut tarkkaavaisesti luentoja ja seminaareja. 45 Minuun kohdistetut odotukset ovat olleet minulle usein liikaa. 52 Tenttivaatimukset ovat olleet mielestäni selkeitä. 61 Opiskelu ei ole tuottanut minulle vaikeuksia.

18 Theory Orientation 8 Opintoni ovat auttaneet minua muodostamaan kuvan tavoittelemani ammatin käytännön todellisuudesta. 14 Koulutusohjelmani olisi mielestäni pitänyt olla käytännönläheisempi. 21 Minusta on kiinnostavaa analysoida teorioita ja tieteellisiä kysymyksiä. 27 Olisin halunnut enemmän teoreettisia perusteita käsitteleviä opintoja. 36 Hyvä teoreettinen koulutus on mielestäni ammatillisen menestyksen perusta. 39 Minun on usein ollut vaikea ymmärtää, mikä merkitys opiskelemillani asioilla on tulevaisuudessa. 54 Tieteellisten selitysten saaminen (joihinkin) kysymyksiin on minulle tärkeää. 67 Keskityn mieluummin käytännön asioihin kuin teoreettisiin kysymyksiin. 74 Pystyn yhdistämään opintojeni sisällön myös asioihin, jotka jäävät opintoalani ulkopuolelle. Social Integration 3 Olen tullut hyvin toimeen opiskelukavereideni kanssa 12 Olen opiskellut pienryhmissä. 24 Suhteeni opetushenkilökuntaan on ollut hyvä. 31 Olen osallistunut säännöllisesti yliopistossani järjestettäviin tapahtumiin (esim. yliopistoliikunnan järjestämään tai juhliin). 40 Olen pitänyt tiiviisti yhteyttä opiskelukavereihini. 47 Olen tavannut usein opiskelukavereitani yliopiston ulkopuolella. 49 Keskustelen mielelläni opiskelukavereideni kanssa opintosisällöistä.

19 Extraversion 7 Olen ulospäinsuuntautunut henkilö. 16 Arjen keskellä minulla on usein ollut ikävä kotiin vanhempien luokse. 38 Uskon pystyväni pitämään helposti puheen vieraiden ihmisten edessä. 50 Minun on ollut helppo lähestyä opetushenkilöstöä. 58 Olen mielelläni yksin. 63 Uusiin ihmisiin tutustuminen on ollut minulle helppoa. 69 Olen itsevarma henkilö. Accepting Assistance 4 Mikäli minulla on ollut koulutusohjelmaani koskevia kysymyksiä, olen tiennyt, kenen puoleen voin kääntyä. Q49A ja Q49B 42 Pyydän apua muilta, mikäli minulla on ongelmia. 73 Olen saanut opiskelun aikana riittävästi erilaista tukea sekä perheeltäni että ystäviltäni.

20 Diligence 5 Aloitin usein valmistautumisen tenttiin vasta viime hetkellä. 9 Olen toisinaan jättänyt opetustilanteita väliin. 35 Menestymiseni tenteissä on ollut mielestäni enimmäkseen sattuman tulosta. 51 Opiskelumotivaationi on ollut erinomainen. 57 Harrastukset ja sosiaalinen elämä ovat vaatineet minulta enemmän voimavaroja kuin opiskelu. 60 Olen valmistautunut tentteihin huolellisesti. 64 Toisinaan minun on vaikea nousta vuoteesta, koska en tunne halua opiskella. Intrinsic Motivation 11 Olen valinnut opiskelualani ensisijaisesti kiinnostuksen kohteideni perusteella. 17 Mielenkiintoinen työpaikka on minulle tärkeämpää kuin suuret tulot. 33 Tunne siitä, että olen oppinut jotakin, on minulle tärkeämpää kuin hyvä arvosana. 34 Olen osallistunut hyvin innokkaasti erilaiseen opintojen ulkopuoliseen toimintaan (esim. ylioppilaskunnassa/ainejärjestöissä). 41 Olen pitänyt opintojani mahdollisuutena persoonallisuuteni kehittämiseen.


Lataa ppt "YOPALA-seminaari 22.8.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google