Steinerpedagoginen OPS-RUNKO -projekti Steinerkasvatuksen liitto 2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Pedagogisen toimikunnan ensimmäisen kokouksen muistio
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Työssäoppiminen eli TOP
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Opettajat Kuninkaanhaka
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
Lukion OPS-prosessin aikataulutusta
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSTOIMINTA: OPETUSSUUNNITELMA 2016
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.
Kilpisen koulun KIP-UP Esa Säily & Niklas Ojatalo Yhteyshenkilö Sari Granroth-Nalkki.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
OAJ:n yhteysopettaja Edunvalvontaketjun tärkein lenkki Tukholma E-S.T.
Käsityötoiminta 2017.
Ops-iltapäivä
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Jyväskylän Lyseon lukio
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Ohjeistus OVTES-työpäivään
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Kelpo-hanke Amisto
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Yhteistoiminnallinen kokous
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat (päivitetty )
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Jyväskylän Lyseon lukio
Esityksen transkriptio:

Steinerpedagoginen OPS-RUNKO -projekti Steinerkasvatuksen liitto 2013

MITÄ? Suomen steinerkoulujen yhteinen opetussuunnitelmarunko esiopetuksesta lukioon

MIKÄ?? Runko-opetussuunnitelma, ns. 'kuntatason OPS' Soveltamiskohdat valmiiksi neuvoteltu viranomaistahojen kanssa Prosessin aikana luodaan koululiikkeen yhteinen kuva useista uusista teemoista

MIKSI? Koululiikkeen tärkein asiakirja – substanssi tulee näkyväksi Steinerpedagogiikan toteutuminen lainsäädännön puitteissa Voimavarat kouluissa pedagogiikkaan ja keskusteluun Yhtenäisyys koululiikkeessä ja vapaus kouluissa

MITEN? Yhdessä! yhdessä meillä on voimaa, osaamista ja resursseja. Keskustellen! Kuusi keskusteluteemaa kouluissa ja koululiikkeen tapahtumissa prosessin aikana. Projekti! Laaja sitouttamisryhmä – asiantunteva ohjausryhmä – ketterä toimitus. Tehdään synkronissa valtakunnallisten perusteiden valmistelun kanssa.

OPS-RUNKO Vaadittu muoto kunnossa Sisällössä suuret linjat ja jänteet Arvopohja

KOULUN OPS Koulukohtaistaminen Paikallinen toimintakulttuuri Omat painotukset ja erityispiirteet

OPS KÄYTÄNNÖSSÄ Opettajan työkalu Koulun tärkein dokumentti Kertoo koulusta maailmalle, liittää koulun maailmaan

ELI MITÄ OPS-RUNGOSSA ON? - OPPIMISKÄSITYS (IHMISKÄSITYS), ARVOPOHJA - IKÄKAUSITTAIN ETENEVÄT TEEMAT - SISÄLTÖEHDOTUKSIA - OPPIAINEKUVAUKSET, EHEYTTÄVÄT KOKONAISUUDET - TAVOITTEET - OPPIMISYMPÄRISTÖT (ESIM. TVT) - OPPILASHUOLTO, OPPIMISEN TUKI - KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ SISÄLTÖ TÄSMENTYY PERUSTETEKSTIN POHJALTA ESIMERKIKSI:

UUDET OPSIT KOULUISSA KÄYTÖSSÄ SIIHEN ON NYT 1033 PÄIVÄÄ ( )

AIKAA TÄSTÄ HETKESTÄ

AIKATAULU HAHMOTTUU OPS kouluissa käyttöön Nyt Oma OPS kouluissa valmis ja hyväksytty OPS-projekti

AIKATAULU OPS-RUNKO VALMIS Koulujen muokkaustyö Teemaseminaarit

Steinerkentän ja OPH:n aikataulut samassa: = Valtakunnalliset OPS perusteet valmiit vuoden 2014 loppuun mennessä = OPH:n perusteluonnosten kommentoinnit ja lausunnot

KESKUSTELUTEEMAT LUKIO-OPETUS TVT (TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGIA) ARVIOINTI OSALLISUUS, VAIKUTTAMINEN UUDET AINEET, UUDET SISÄLLÖT OPPIMISEN TUKI Ehdotuksia – nyt kootaan aiheita! 6 TEEMA- SEMINAARIA PROJEKTIN AIKANA SEMINAARIT

TEEMASEMINAARIT Jokaisessa seminaarissa yksi pääteema Kentän kokoontuminen yhteen ja keskustelu Aiheen työstäminen etukäteen ja jälkikäteen keskustelupohjalla Aineistoa OPS-RUNGON toimittajille

OPS-PROJEKTI STEINERKASVATUKSEN LIITON JÄSENET LIITON JOHTOKUNTA OHJAUSRYHMÄ TOIMITUS Liiton jäsenet esittävät ohjausryhmään jäseniä, johtokunta nimittää Ohjausryhmä valitsee päätoimittajan, jonka esityksesta valitaan toimittajaryhmä Toimittajaa voi esittää ja paikkaa voi hakea kuka tahansa SITOUTTAMISRYHMÄ Sitouttamisryhmässä on edustaja jokaisesta mukana olevasta yhteisöstä

TOIMITUS OPH TOIMISTO LIITON JOHTOKUNTA AINERYHMÄT STEINERKASVATUKSEN LIITON JÄSENET OPS- PROSESSI OHJAUSRYHMÄ SITOUTTAMISRYHMÄ

OPS-PROSESSI STEINERKASVATUKSEN LIITON JÄSENET LIITON JOHTOKUNTA OHJAUSRYHMÄ TOIMITUS OPH AINERYHMÄT TOIMISTO

OPS-PROSESSI Saa koko kentän toimimaan yhdessä Toimittajistolla laaja tuki kentältä Ohjausryhmä sitoutunut ja ahkera Sitouttamisryhmä – opetuksenjärjestäjien edustajat – pitää prosessin elävänä kentällä Selkeä yhteistyö muiden toimijoiden kanssa

OPS-PROSESSI Seuraa hyvää ja selkeää projektimallia Arvioidaan alusta lähtien (QA) Kirjataan ylös oppimiskokemukset Aloitetaan ja päätetään selkeästi

TOIMITTAJA Aktiivinen Projektipäällikön vastuu Akateeminen ja käytännöllinen Sopiva, pätevä ja osaa kirjoittaa Valitsee työryhmänsä ohjausryhmän hyväksynnällä Toimittajalla on oltava kentän tuki TEHTÄVÄT PROSESSISSA

OHJAUSRYHMÄ Asiantuntijaedustus, aktiivinen, toimitusta ohjaava Pitää huolen kentän äänen kuulemisesta, eri näkökohtien huomioimisesta Vastuulla kokonaisuus, aikataulut, resurssit Koulut voivat esittää sopivia henkilöitä, liiton johtokunta nimittää ohjausryhmän Valitsee toimittajan hakemusten ja esitysten perusteella Kokoontuu n. 2-3 kk:n välein, työaikana, pääsääntöisesti omalla kustannuksella TEHTÄVÄT PROSESSISSA

SITOUTTAMISRYHMÄ Edustaja jokaisesta mukana olevasta yhteisöstä On yhteyshenkilö yhteisönsä ja projektiryhmän välillä On mukana sähköisessä OPS- projektin kommentointipiirissä Pitää huolen, että oman yhteisön ääni kuullaan ohjausryhmässä Osallistuu teemaseminaareihin TEHTÄVÄT PROSESSISSA

KENTTÄ Aineryhmät toimintaan ja kommentoimaan! Osallistuminen keskusteluteemojen mukaiseen keskusteluun Koulujen valmistautuminen oman työn resurssointiin Valmius kommentoida ja vastata toimittajan/ohjausryhmän kysymyksiin TEHTÄVÄT PROSESSISSA TEHTÄVÄT PROSESSISSA

RESURSSIT Koko projektiin ”1 henkilötyövuosi” euroa kahdessa vuodessa n. 2 x 1500€ / luokkasarja + koulun oma työ, matkat seminaareihin, sijaiset

PÄÄTTÄMINEN Jokainen kouluyhteisö tekee päätöksen mukana olemisesta mennessä päätetään projektin aloittamisesta esitellään ohjausryhmä

YHTEENVETO

OPS-RUNKO runko steinerkoulujen opetussuunnitelmille, joka toimii kaikkialla Suomen maaperällä

KOULUN OPS luo lehvästön ja sopettaa opetussuunnitelman paikallisilmastoon

OPS KÄYTÄNNÖSSÄ Työn hedelmät jaetaan oppilaille

Kiitos! Lisätiedot: Steinerkasvatusken liitto steinerkasvatus.fi p / Pia Pale