Steinerpedagoginen OPS-RUNKO -projekti Steinerkasvatuksen liitto 2013
MITÄ? Suomen steinerkoulujen yhteinen opetussuunnitelmarunko esiopetuksesta lukioon
MIKÄ?? Runko-opetussuunnitelma, ns. 'kuntatason OPS' Soveltamiskohdat valmiiksi neuvoteltu viranomaistahojen kanssa Prosessin aikana luodaan koululiikkeen yhteinen kuva useista uusista teemoista
MIKSI? Koululiikkeen tärkein asiakirja – substanssi tulee näkyväksi Steinerpedagogiikan toteutuminen lainsäädännön puitteissa Voimavarat kouluissa pedagogiikkaan ja keskusteluun Yhtenäisyys koululiikkeessä ja vapaus kouluissa
MITEN? Yhdessä! yhdessä meillä on voimaa, osaamista ja resursseja. Keskustellen! Kuusi keskusteluteemaa kouluissa ja koululiikkeen tapahtumissa prosessin aikana. Projekti! Laaja sitouttamisryhmä – asiantunteva ohjausryhmä – ketterä toimitus. Tehdään synkronissa valtakunnallisten perusteiden valmistelun kanssa.
OPS-RUNKO Vaadittu muoto kunnossa Sisällössä suuret linjat ja jänteet Arvopohja
KOULUN OPS Koulukohtaistaminen Paikallinen toimintakulttuuri Omat painotukset ja erityispiirteet
OPS KÄYTÄNNÖSSÄ Opettajan työkalu Koulun tärkein dokumentti Kertoo koulusta maailmalle, liittää koulun maailmaan
ELI MITÄ OPS-RUNGOSSA ON? - OPPIMISKÄSITYS (IHMISKÄSITYS), ARVOPOHJA - IKÄKAUSITTAIN ETENEVÄT TEEMAT - SISÄLTÖEHDOTUKSIA - OPPIAINEKUVAUKSET, EHEYTTÄVÄT KOKONAISUUDET - TAVOITTEET - OPPIMISYMPÄRISTÖT (ESIM. TVT) - OPPILASHUOLTO, OPPIMISEN TUKI - KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ SISÄLTÖ TÄSMENTYY PERUSTETEKSTIN POHJALTA ESIMERKIKSI:
UUDET OPSIT KOULUISSA KÄYTÖSSÄ SIIHEN ON NYT 1033 PÄIVÄÄ ( )
AIKAA TÄSTÄ HETKESTÄ
AIKATAULU HAHMOTTUU OPS kouluissa käyttöön Nyt Oma OPS kouluissa valmis ja hyväksytty OPS-projekti
AIKATAULU OPS-RUNKO VALMIS Koulujen muokkaustyö Teemaseminaarit
Steinerkentän ja OPH:n aikataulut samassa: = Valtakunnalliset OPS perusteet valmiit vuoden 2014 loppuun mennessä = OPH:n perusteluonnosten kommentoinnit ja lausunnot
KESKUSTELUTEEMAT LUKIO-OPETUS TVT (TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGIA) ARVIOINTI OSALLISUUS, VAIKUTTAMINEN UUDET AINEET, UUDET SISÄLLÖT OPPIMISEN TUKI Ehdotuksia – nyt kootaan aiheita! 6 TEEMA- SEMINAARIA PROJEKTIN AIKANA SEMINAARIT
TEEMASEMINAARIT Jokaisessa seminaarissa yksi pääteema Kentän kokoontuminen yhteen ja keskustelu Aiheen työstäminen etukäteen ja jälkikäteen keskustelupohjalla Aineistoa OPS-RUNGON toimittajille
OPS-PROJEKTI STEINERKASVATUKSEN LIITON JÄSENET LIITON JOHTOKUNTA OHJAUSRYHMÄ TOIMITUS Liiton jäsenet esittävät ohjausryhmään jäseniä, johtokunta nimittää Ohjausryhmä valitsee päätoimittajan, jonka esityksesta valitaan toimittajaryhmä Toimittajaa voi esittää ja paikkaa voi hakea kuka tahansa SITOUTTAMISRYHMÄ Sitouttamisryhmässä on edustaja jokaisesta mukana olevasta yhteisöstä
TOIMITUS OPH TOIMISTO LIITON JOHTOKUNTA AINERYHMÄT STEINERKASVATUKSEN LIITON JÄSENET OPS- PROSESSI OHJAUSRYHMÄ SITOUTTAMISRYHMÄ
OPS-PROSESSI STEINERKASVATUKSEN LIITON JÄSENET LIITON JOHTOKUNTA OHJAUSRYHMÄ TOIMITUS OPH AINERYHMÄT TOIMISTO
OPS-PROSESSI Saa koko kentän toimimaan yhdessä Toimittajistolla laaja tuki kentältä Ohjausryhmä sitoutunut ja ahkera Sitouttamisryhmä – opetuksenjärjestäjien edustajat – pitää prosessin elävänä kentällä Selkeä yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
OPS-PROSESSI Seuraa hyvää ja selkeää projektimallia Arvioidaan alusta lähtien (QA) Kirjataan ylös oppimiskokemukset Aloitetaan ja päätetään selkeästi
TOIMITTAJA Aktiivinen Projektipäällikön vastuu Akateeminen ja käytännöllinen Sopiva, pätevä ja osaa kirjoittaa Valitsee työryhmänsä ohjausryhmän hyväksynnällä Toimittajalla on oltava kentän tuki TEHTÄVÄT PROSESSISSA
OHJAUSRYHMÄ Asiantuntijaedustus, aktiivinen, toimitusta ohjaava Pitää huolen kentän äänen kuulemisesta, eri näkökohtien huomioimisesta Vastuulla kokonaisuus, aikataulut, resurssit Koulut voivat esittää sopivia henkilöitä, liiton johtokunta nimittää ohjausryhmän Valitsee toimittajan hakemusten ja esitysten perusteella Kokoontuu n. 2-3 kk:n välein, työaikana, pääsääntöisesti omalla kustannuksella TEHTÄVÄT PROSESSISSA
SITOUTTAMISRYHMÄ Edustaja jokaisesta mukana olevasta yhteisöstä On yhteyshenkilö yhteisönsä ja projektiryhmän välillä On mukana sähköisessä OPS- projektin kommentointipiirissä Pitää huolen, että oman yhteisön ääni kuullaan ohjausryhmässä Osallistuu teemaseminaareihin TEHTÄVÄT PROSESSISSA
KENTTÄ Aineryhmät toimintaan ja kommentoimaan! Osallistuminen keskusteluteemojen mukaiseen keskusteluun Koulujen valmistautuminen oman työn resurssointiin Valmius kommentoida ja vastata toimittajan/ohjausryhmän kysymyksiin TEHTÄVÄT PROSESSISSA TEHTÄVÄT PROSESSISSA
RESURSSIT Koko projektiin ”1 henkilötyövuosi” euroa kahdessa vuodessa n. 2 x 1500€ / luokkasarja + koulun oma työ, matkat seminaareihin, sijaiset
PÄÄTTÄMINEN Jokainen kouluyhteisö tekee päätöksen mukana olemisesta mennessä päätetään projektin aloittamisesta esitellään ohjausryhmä
YHTEENVETO
OPS-RUNKO runko steinerkoulujen opetussuunnitelmille, joka toimii kaikkialla Suomen maaperällä
KOULUN OPS luo lehvästön ja sopettaa opetussuunnitelman paikallisilmastoon
OPS KÄYTÄNNÖSSÄ Työn hedelmät jaetaan oppilaille
Kiitos! Lisätiedot: Steinerkasvatusken liitto steinerkasvatus.fi p / Pia Pale